stockholmstjej86 skrev 2013-11-26 10:54:50 följande:
Ni som helammar era bebisar, hur funkar det egentligen ? Jag menar, står ni "standby" 24/7 eller kan ni lämna bebben med pappa för att åka iväg till affären eller annat ärende som inte är så tidskrävande ?
Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ?
Bilden i mitt huvud är att helammande mammor inte kan "gå ifrån sin bebbe" ifall den plötsligt vill bli ammad och därför alltid finns i hemmet, iaf till en början ?
Berätta för mig hur det funkar ! :)
OCH för att slippa starta en ny tråd : Hur många timmar i snitt /dygn ammar ni ? Ja, mellan tummen och pekfingret förstås, det kan ju variera.
Jag helammade sonen i ett halvår, och jag kan väl säga att jag, mer eller mindre, var "standby" 24/7 de första 2-3 månaderna i bemärkelsen att jag inte åkte iväg utan sonen. Men inte för att jag var "rädd" för att lämna honom, utan för att det var enklast så, för alla.
Han var då väldigt oregelbunden i sitt ätande och vi ville inte pumpa och introducera flaska för tidigt, eftersom vi inte ville riskera att sabba amningen.
Men jag upplevde inte det som något problem. Jag var inställd på det, och det var ju inga problem att ta med bebisen om vi skulle iväg någonstans. Och hemma så kunde ju sambon ta sonen mycket så att jag kunde göra annat.
Efter ca 3 månader introducerade vi flaska och jag kunde pumpa och vara borta ett par timmar för att t.ex. träna, träffa vänner, handla etc. Funkade finfint.
Och hur många timmar per dygn jag ammade... det var ju olika.
Från födseln och ca 2 månader framåt så ammade jag med 1-2 timmars mellanrum och han åt ca 30-45 min per gång...så då blir det ju mycket tid.
Men från ca 2,5 månaders ålder så slutade han äta på natten, och ammades mer regelbundet, ca varannan timme, och åt allt fortare.
Vid 6 månaders ålder åt han fortfarande varannan timme, men då tog det 5-10 min, och ingenting på natten, så då ägnade jag ju bara amningen någon timme per dygn.