• stockholmstjej86

Till er som helammar ???

Ni som helammar era bebisar, hur funkar det egentligen ? Jag menar, står ni "standby" 24/7 eller kan ni lämna bebben med pappa för att åka iväg till affären eller annat ärende som inte är så tidskrävande ?

Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ? 

Bilden i mitt huvud är att helammande mammor inte kan "gå ifrån sin bebbe" ifall den plötsligt vill bli ammad och därför alltid finns i hemmet, iaf till en början ? 

Berätta för mig hur det funkar ! :) 

OCH för att slippa starta en ny tråd : Hur många timmar i snitt /dygn ammar ni ? Ja, mellan tummen och pekfingret förstås, det kan ju variera. 

• Svar på tråden Till er som helammar ???
  • Maroschka

Nu har jag ju ingen bebis nu men har helammat alla mina barn och NEJ, man står inte standby. Klart man kan åka till affären och liknande. 

Jag försåtr inte hur du menar med " Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ? "

Iallafall mina barn har från start haft minst 1 timma mellan amningarna. Inte har jag suttit med tissen i munnen på bebisen konstant dygnet runt heller.  

När dom varit nyfödda och jag har behövt gå till affären, klippa håret eller whatever så har jag ju först sett till att ha ammat ordentligt innan jag far. Skulle sen bebisen vara lite ledsen efter någon halvtimma medan jag är borta så lär det inte vara pga hunger utan då har pappan kunnat trösta och vagga bara. 

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Flickan och kråkan

Det har berott på barnets ålder för vår del. Min yngsta är 5 månader idag '(barn nummer tre) och det är inget problem för mig att gå och handla exempelvis om jag inte ska vara borta i flera timmar. Första månaderna då det ammas väldigt mycket och väldigt oregelbundet så tar jag bebis med mig. Nu har vi inte flaskmatat. Om man pumpar ur och barnet tar flaska så kan det så klart gå fint med pappan . Man bör dock ha fått igång en väletablerad amning innan man börjar med flaska.

Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag ammar min 5-månaders idag. Han äter ammar ungefär varannan timme skulle jag tro. Tar inte särskilt lång tid. 5-10 minuter. Första två månaderna ammade han konstant all vaken tid....bokstavligen. 

• momomo

Vi har haft urpumpad bröstmjölk i frysen och tinat upp de gånger jag varit iväg mer än nån timme (och givetvis övat barnet på att ta flaska med mjölk). Sen så har vi tetra med färdigblandad ersättning i reserv om det skulle bli oplanerad panikhunger, men det har vi inte behövt ta till än med lillan som är 4 månader.

• lövet2

Jag har helammat mina barn ungefär ett halvår var. Det kräver egentligen bara att man har den inställningen att babyn liksom "hör i hop" med en. Jag går aldrig utom räckhåll för babyn. Många tycker det är enklast att bära med sig babyn i sjal, men det har jag aldrig gjort. Rent praktiskt har det varit så här:

*Hemma är det inget problem. Vi är i samma hus och jag hör/ser babyn hela tiden.
    *Handla går, men storhandlande har antingen maken skött om, eller så har vi följts åt. Det går inte att bära babyn och 4 kassar samtidigt.
    *Läkar- och tandläkarbesök har babyn följt med på. Jag har tagit med en barnvakt som suttit i väntrummet med babyn. Har ammat precis innan jag gått in.
    *Fester har babyn också följt med till. Sedan har jag gått hem tidigt med babyn, och maken har ev stannat kvar lite längre.
    *Träning/gympa har jag skött lite lätt hemma i vardagsrummet. Som vanlig halvlat medel-Svensson, så har det ändå varit lika bra att mjukstarta efter förlossningen.

Hur många timmar/dygn jag ammat har varierat. Antagligen har det hängt på hur effektivt ungarna ätit. En åt i ca 1 timme åt gången var 3:e timme. Runt 6 timmars amning/dygn. En åt 5 minuter var 3:e timme - ca 45 minuter/dygn. Övriga barn har legat på allt möjligt däremellan. Den yngsta åt ca 10 minuter varje timme utom på natten, då hon åt varannan timme ...

• stockholmstjej86
    Maroschka skrev 2013-11-26 10:59:44 följande:
    Nu har jag ju ingen bebis nu men har helammat alla mina barn och NEJ, man står inte standby. Klart man kan åka till affären och liknande. 

Jag försåtr inte hur du menar med " Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ? "

Iallafall mina barn har från start haft minst 1 timma mellan amningarna. Inte har jag suttit med tissen i munnen på bebisen konstant dygnet runt heller.  

När dom varit nyfödda och jag har behövt gå till affären, klippa håret eller whatever så har jag ju först sett till att ha ammat ordentligt innan jag far. Skulle sen bebisen vara lite ledsen efter någon halvtimma medan jag är borta så lär det inte vara pga hunger utan då har pappan kunnat trösta och vagga bara. 
    Jag har som sagt ingen aning då jag inte har barn ... ännu.  :)

Ang. rutiner, menar jag när barnet ammar med några timmars mellanrum, ja då hinner man ju dra iväg och göra något ärende innan det är dags att amma igen.
    Med andra ord, när det inte finns "rutiner" alltså då det varierar från dag till dag när och hur ofta bebben vill ha mat, blir det kanske svårt att dra iväg (om man inte har pumpat så pappan kan ge ) .

Men som den andra skrev så tog hon bebben med sig vilket iofs är ett alternativ. Men jag tänker väl ärenden som rent av inte är så praktiska för amning(kan inte komma på något i skrivande stund).

Du har säkerligen rätt att om man ser till att amma ordentligt innan man drar iväg så är det ingen fara om bebben blir lite ledsen, då kan det ju bero på annat än hunger. Tänkte inte så långt bara :).

Jag funderar en hel del på mammarollen och måste bara fråga ibland helt enkelt :) 
  • Maroschka
    stockholmstjej86 skrev 2013-11-26 11:12:58 följande:

Maroschka: Sorry, missade att det var just DU som hade skrivit att du tog bebben med dig :P . 

Nej det skrev jag inte

Jag är en av dom "elaka" som lämnar bebisen hemma ibland
  • Flickan och kråkan
    stockholmstjej86 skrev 2013-11-26 11:10:49 följande:
    Jag har som sagt ingen aning då jag inte har barn ... ännu.  :)

Ang. rutiner, menar jag när barnet ammar med några timmars mellanrum, ja då hinner man ju dra iväg och göra något ärende innan det är dags att amma igen.
    Med andra ord, när det inte finns "rutiner" alltså då det varierar från dag till dag när och hur ofta bebben vill ha mat, blir det kanske svårt att dra iväg (om man inte har pumpat så pappan kan ge ) .

Men som den andra skrev så tog hon bebben med sig vilket iofs är ett alternativ. Men jag tänker väl ärenden som rent av inte är så praktiska för amning(kan inte komma på något i skrivande stund).

Du har säkerligen rätt att om man ser till att amma ordentligt innan man drar iväg så är det ingen fara om bebben blir lite ledsen, då kan det ju bero på annat än hunger. Tänkte inte så långt bara :).

Jag funderar en hel del på mammarollen och måste bara fråga ibland helt enkelt :) 
    Problemet är att bebisar smälter bröstmjölk fort och nyfödingar har små magar. Alla bebisar är inte regelbundna på det viset som någon beskrev ovan. Amning är också mycket mer än rent näringsintag. Jag är rätt övertygad om att du, när du väl blir mamma, kommer att känna vad som fungerar respektive inte fungerar och vad som känns bra för er. Oavsett är det en rätt kort period så jag bär liten i sjal och ammar överallt så fort liten vill och det är inte särskilt betungande.
  • Natulcien
    stockholmstjej86 skrev 2013-11-26 10:54:50 följande:
    Ni som helammar era bebisar, hur funkar det egentligen ? Jag menar, står ni "standby" 24/7 eller kan ni lämna bebben med pappa för att åka iväg till affären eller annat ärende som inte är så tidskrävande ?

Är det först när bebben fått rutiner och ammar med någon timme, några timmars mellanrum som ni vågar lämna bostaden utan bebis ? 

Bilden i mitt huvud är att helammande mammor inte kan "gå ifrån sin bebbe" ifall den plötsligt vill bli ammad och därför alltid finns i hemmet, iaf till en början ? 

Berätta för mig hur det funkar ! :) 

OCH för att slippa starta en ny tråd : Hur många timmar i snitt /dygn ammar ni ? Ja, mellan tummen och pekfingret förstås, det kan ju variera. 
    Jag helammade sonen i ett halvår, och jag kan väl säga att jag, mer eller mindre, var "standby" 24/7 de första 2-3 månaderna i bemärkelsen att jag inte åkte iväg utan sonen. Men inte för att jag var "rädd" för att lämna honom, utan för att det var enklast så, för alla.
    Han var då väldigt oregelbunden i sitt ätande och vi ville inte pumpa och introducera flaska för tidigt, eftersom vi inte ville riskera att sabba amningen.
    Men jag upplevde inte det som något problem. Jag var inställd på det, och det var ju inga problem att ta med bebisen om vi skulle iväg någonstans. Och hemma så kunde ju sambon ta sonen mycket så att jag kunde göra annat.

Efter ca 3 månader introducerade vi flaska och jag kunde pumpa och vara borta ett par timmar för att t.ex. träna, träffa vänner, handla etc. Funkade finfint.

Och hur många timmar per dygn jag ammade... det var ju olika.
    Från födseln och ca 2 månader framåt så ammade jag med 1-2 timmars mellanrum och han åt ca 30-45 min per gång...så då blir det ju mycket tid.
    Men från ca 2,5 månaders ålder så slutade han äta på natten, och ammades mer regelbundet, ca varannan timme, och åt allt fortare.
    Vid 6 månaders ålder åt han fortfarande varannan timme, men då tog det 5-10 min, och ingenting på natten, så då ägnade jag ju bara amningen någon timme per dygn.
  • 3bairns

Funkade jättebra . Jag åkte iväg på ärenden ibland med första bebisen eftersom hon ofta fick flaska i början innan amningen kom igång (funkade för oss men rekommenderas inte) men ju mer erfaren jag blivit i min roll som mamma så har jag tagit med bebisen mer och mer och det funkar mycket bättre. Med första kunde det ju lätt bli så att man skyndar sig hem efter att ha stressat runt och kommer hem med sprängfyllda läckande bröst till en bebis som precis fått flaska och inte vill äta på en stund. Så mycket lugnare det var att bara ha med bebis i sele eller vagn så kan man ju amma/fika/promenera som andan faller på. Eller amma i farten vid storhandling på Willys för att man måste handlar klart innan de äldre barnen blir för hungriga (funkade med tredje men hade jag aldrig gjort/klarat med första).

Så enklast är ju att vara standby för bebis 24/7 genom att ta med bebis på det du vill göra så blir alla nöjda. Det är en väldigt kort period som de är så små att de äter stup i kvarten.
    Jag ammade nog 20min/gång med första och ca 5min/gång med barn två och tre. De åt varannan timme på natten och på dagen varannan till var fjärde kanske. Och i tillväxtperioder konstant   

• cloudberry79

Jag har ammat min dotter helt tills hon var sju månader. På slutet kunde jag åka iväg och handla själv tex, men var alltid max tio minuter från hemmet. Då ammade hon väldigt effektivt också, så en amningsstund var oftast mellan 10-15 minuter. I början (till fyra månader ungefär) var vi i princip sammansvetsade dygnet runt, hon ammade mycket och länge på kvällarna då.

(M)amma till V -07 och E -12
  • stockholmstjej86

Jag får ta det som det kommer helt enkelt :) Är bebisen hungrig så är den, helt enkelt, oavsett vart man befinner sig . 

• Alexi

Jag helammade andra barnet i sex månader och nästan helammade tre månader till. Så ja, jag stod standby 24/7 för honom, har inget minne av (han är tre år nu) av att jag lämnade honom med än någon timma i taget den perioden. Men jag såg heller inte något problem med det, jag ville amma, jag tror amning är det bästa för barnet och jag vill finnas där för mitt barns behov och jag vet att det är en begränsad period så det är inga problem. Jag vet att jag var iväg på kortare saker som sagt max någon timma och det gick ju bra ändå men generellt ammade jag nog med max 2 timmars mellanrum hela den perioden. 

• frökenelisabeth

Jag var i princip standby hela första halvåret då sonen ammade väldigt oregelbundet. Upplevde det inte som särskilt jobbigt, vi provade flaska ett par gånger men sonen vägrade, oavsett om det var utpumpad mjölk eller ersättning i, så det var inte så mycket att göra annat än att gilla läget

• malzac

I början var jag mycket på stand-by, ja, men det gjorde inte så mycket i och med att jag själv behövde vila ut efter förlossningen så kände inte riktigt för att lämna hemmet den första månaden. Ett tips är att ställa in sig på mycket TV-tittande och sängmys. Sedan var det en rätt stor mental omställning att se dottern som en liten person som faktiskt kan följa med nästan överallt. När jag väl vant mig vid det så hade jag med henne i sele eller vagn nästan alltid och då var det ju inga problem. Till och med yoga och träningspass hittade jag där jag kunde ha med mig bebis.

Min lilla tös var relativt ovanlig tror jag i det att hon rättade in sig i tretimmarsintervall rätt snabbt (utan påtryckning från mig!), efter ungefär åtta veckor eller så, men åt rätt länge vid varje tillfälle (ca 45 minuter kanske). Efter ett par månader kunde jag ge mig iväg ett litet tag utan att oroa mig för jag visste nästan exakt när hon ville äta nästa gång. Dock hade vi alltid mjölk i frysen omutifallatt. Hon håller sig faktiskt fortfarande till tretimmarsintervallen när det gäller delamningen - även på natten - och nu är hon 16 månader. Dock är amningen mycket effektivare nu (ca fem minuter).

Så det beror ju mycket på ålder och alla bebisar är ju olika och allt det där, men det vet du ju redan.

Svar på tråden Till er som helammar ???