Inlägg från: Anonym (Rop på hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rop på hjälp)

Utredning vårdnad umgänge

Hej! Jag känner mig så less på rättssamhället. Jag har levt i en relation och varit utsatt för våld. Allt började när mitt barn föddes som är närmare 2 år idag. Jag var livrädd för hans utbrott och allt eskalerade. Förhållandet avslutades på en väldigt utsatt plats med stryptag och slag, hela fam hade kunnat dött. Allt är polisanmält, det finns bildbevis, personer i min närhet, erkännande etc men Polisen tycker inte dom har bevis nog för att gå upp i rätten, han erkänner såklart inte. Mitt barn som har sett detta och har farit illa och varit rädd för män, höga ljud och röster. Han har nu läkt, jag har kämpat men honom. Vi har varit i tingsrätten, varpå pappan fått ett generöst umgänge med umgängesstöd trots att dom inte träffats på ca ett år. Umgänget är dessutom utformat på mitt barns sovtider sent på kvällen och han ska hämtas/lämnas mitt i hans middagslur. Vilket betyder att det kommer att störa ut hans rutiner. Jag är missnöjd med min advokat. Vi har överklagat men inte fått prövning. Jag har sökt ensam vårdnad då jag är rädd för pappan och vill aldrig mer se honom. Vi har inte pratas vid sedan händelsen, jag vill inte höra hans röst. Vi har inte haft någon kontakt via mail/sms heller sedan vi sålt vårt gem boende. Jag känner mig maktlös och att ingen lyssnar. Jag är den enda som känner honom, ingen har frågat mig om hur han mår. Allt handlar bara om rätten till sitt barn för pappan. Nu är det dags för utredning umgänge, vårdnad etc. Jag känner mig så besviken och less, det handlar om barnet som jag tagit hand om från dag ett som jag känner väl men ingen och då menar jag ingen lyssnar. Hjälp mig någon att komma med tips inför vårdnad och umgänges utredningen på familjerätten. Någon?? Någon som vet någon bra advokat i GBG?

• Svar på tråden Utredning vårdnad umgänge
  • Anonym (Rop på hjälp)

Tack söta rara, det värmer! Du har inga tips till mig inför utredningen? Vad det något som gjorde skillnad, att du fick gehör? Var det din advokat? Tar gärna namnet, han kanske har någon bra kollega.

Anonym (Styrkekramar) skrev 2013-11-19 22:26:28 följande:
    Stackare! Jag vet en bra advokat i sthlm... Jag har själv varit i en liknande situation och vet hur fruktansvärt jobbigt det känns. När man är mitt i det, det enda man vill göra är det som är bäst för ens barn. Skickar lite av den styrkan jag fick av de jag hade nära, när jag var mitt i och allt var jobbigt! Men kom ihåg att det blir bättre, det kommer att vara över så småningom! Kram

• Anonym (Rop på hjälp)

Tack så jättemycket! Kramar om, det är sånt här jag behöver. Tänk om fler vore som du, det värmer verkligen. Jag måste verkligen fråga. Hur gick det för dig?

Anonym (Styrkekramar) skrev 2013-11-19 23:12:02 följande:
    Hon heter Gisela Tranchell och var jättebra! Tips; smutskasta inte pappan, den som har samarbetssvårigheter är den som blir av med vårdnaden! Lägg fram saklig information, inte färgad av dina negativa tankar och känslor om pappan. Sök gamla rättsfall, det är offentliga handlingar, som du kan ta stöd av. Läs böcker där du kan hitta fakta om hur barnet påverkas av en förälder som är tex aggressiv. När det är lämpligt att barnet är borta si och så många timmar från boendeföräldern. Fakta om hur viktigt det är med rutiner, läs om anknytningsteori! Och lägg fram dessa fakta! Tyvärr är det svårt att få enskild vårdnad. Du får bara se till att göra det bästa av situationen, så det blir så bra son möjligt för barnet! Se till att du har någon med vid lämningar och hämtningar, för det är ju så jobbigt att se personen! Jag tror inte på gud, men jag fick hjälp av kyrkan! Pappan till mitt barn var så oerfaren och ville ha vår 8 veckors varannan vecka!!! (Det fick han inte) Jag fick då hjälp av en diakonissa från svenska kyrkan som var med, på sin fritid, och hjälpte pappan med barnet! Så där kan du få hjälp, säkert med mycket annat! De är så trevliga :) Hoppas det går bra för er! Kram

• Anonym (Rop på hjälp)

Hur gick du till väga för att hitta gamla rättsfall?

Hon heter Gisela Tranchell och var jättebra! Tips; smutskasta inte pappan, den som har samarbetssvårigheter är den som blir av med vårdnaden! Lägg fram saklig information, inte färgad av dina negativa tankar och känslor om pappan. Sök gamla rättsfall, det är offentliga handlingar, som du kan ta stöd av. Läs böcker där du kan hitta fakta om hur barnet påverkas av en förälder som är tex aggressiv. När det är lämpligt att barnet är borta si och så många timmar från boendeföräldern. Fakta om hur viktigt det är med rutiner, läs om anknytningsteori! Och lägg fram dessa fakta! Tyvärr är det svårt att få enskild vårdnad. Du får bara se till att göra det bästa av situationen, så det blir så bra son möjligt för barnet! Se till att du har någon med vid lämningar och hämtningar, för det är ju så jobbigt att se personen! Jag tror inte på gud, men jag fick hjälp av kyrkan! Pappan till mitt barn var så oerfaren och ville ha vår 8 veckors varannan vecka!!! (Det fick han inte) Jag fick då hjälp av en diakonissa från svenska kyrkan som var med, på sin fritid, och hjälpte pappan med barnet! Så där kan du få hjälp, säkert med mycket annat! De är så trevliga :) Hoppas det går bra för er! Kram

• Anonym (Rop på hjälp)

Det finns flera som säger att små barn inte minns vilket jag tycker är struntprat då mitt barn var under en längre tid rädd för män, höga röster, dunsar. Just nu känner jag mig maktlös men även omtag tar fram sånt här tror du ändå inte att dom kommer fnysa och säga att han inte minns? Hur gjorde du? Vad det till familjerätten du lade fram det här?

• Anonym (Rop på hjälp)

Så tacksam för svar! Låter hemskt vad din son och du fått genomlida. 10år är lång tid :( Gick ni via tingsrätten, du skriver familjerådgivningen menar du att ni gick i samtal hos familjerätten. Vad blev domen tillslut? Anmälde du våldet?

Anonym (Styrkekramar) skrev 2013-11-20 22:28:46 följande:
    Jag har en kompis som hjälpte mig jättemycket, hon pluggade till socionom just då så det var hon som tog fram rättsfallen! Fråga juristen du får tag på! Där får du mycket hjälp! Jag ammade länge, för så länge de ammas kan de ju inte sova borta! Det var ständiga möten på familjerådgivningen, för att göra scheman! De var jobbiga och ibland bråkiga! Det började lugna ner sig när sonen var ca fem år och i dag, efter 10 kan vi äta middag tillsammans och prata om gemensamma regler osv runt vår son! Men det har ju tagit några år! Tills min son var fem skrek o grät han när han skulle till son pappa. Han slog, rev och spottade på honom! Klamrade sig fast vid mig och jag fick slita loss honom och lämna honom hos hans pappa! Det är det värsta jag varit med om! :'( I dag har de en bra relation och det är väldigt skönt!

• Anonym (Rop på hjälp)

Hej! Tack för alla tips! Är det samma som gäller vid rättshjälp?

Anonym (har varit där) skrev 2013-11-21 12:41:56 följande:
    Hej Jag vet många bra advokater i Göteborg men du ska tänka dig för innan du byter pga försäkringsbolaget. I försäkringsbolagens ögon är en advokat en advokat och de vill inte stå för merkostnaderna som uppstår i ett byte (den nye ska läsa in sig osv osv). Så då får du bekosta detta själv, kan iofs vara värt det om du får en bättre advokat. Det är väldigt snåriga grejer detta och väldigt viktigt att känna tillit till sin advokat. Har du pratat med kvinnojour? Där kan du få råd, hjälp och stöd. Ring redan idag, de hjälper dig. Om du behöver byta advokat så rekommenderar jag Annika Stanislaus på Allmänna Advokatbyrån. Några andra kända och duktiga är: Christer Eiserman Birgitta von Sydow Karin Ganthers Lycka till! 

Svar på tråden Utredning vårdnad umgänge