• Gege

Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!

För 1 !/2 vecka sen fick jag en störtblödning, kom ut klumpar och hela baletten. Var helt övertygad om att jag fått ett missfall och var hur ledsen som helst hela förra helgen. På söndagen började jag må sjukt illa och på måndags morgon spydde jag som bara den. 

Kände på mig att något inte var som det skulle. Åkte in till Gyn Akuten där dom konstaterade att jag fortfarande var gravid med ett levande foster. Detta var alltså på måndagen. På torsdagen hade jag en inbokad tid hos min vanliga gyn. Han gjorde ett nytt ultraljud och då konstaterades tvilling graviditet. Chock på chock :) 

Anyway, mådde sjukt dåligt hela förra veckan. Igår släppte alla grav symptom och jag började blöda igen. Dock brunt blod. Imorse åkte jag till gyn akuten igen. Dom hittade fortfarande två levande foster i varsin hinnsäck med varsitt litet hjärta som slog.

MEN jag kan inte skaka av mig att något ska hända. Jobbigt när alla symptom försvunnit :(.Har två missfall samt ett utomkved i bagaget. Finns det fler där ute med liknande berättelser. 

• Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!
  • Gege

Skönt att höra att det är flera som haft blödningar. Dom sa att dom kunde se att det låg kvar blod så det kunde komma ut eller så tar kroppen hand om det. Det kommer lite i trosskyddet varje dag vilket är sjukt jobbigt. Jag tror att jag är i v8 men borde veta mera säkert om 2 veckor när jag ska till min Gyn igen.

Jag mådde sjukt dåligt hela förra veckan men det har avtagit vilket gjorde mig nojig också. Dock är mina bröst så sjukt svullna. Sa till min kille imorse att det känns som dom blir större för varje dag, haha.

Lycka till!!! 

• Gege

Jag åkte in till akuten igår morse och sa som det var. Dom gjorde ett VUL på mig vilket lugnade mig för stunden. Tyvärr tror jag att man måste lära sig att handskas med sina rädslor. Det finns ju ingenting vi kan göra eller påverka. Jag tyckte att alla mina grav symptom bara försvann men idag är många av dom tillbaka. Det kommer och går.

Vilken vecka är du i Angla och vet dom ifall det är enäggs eller tvåäggs? 

• Gege

13 IVF?? Oj det var verkligen många. Vet dom varför det varit så svårt för er? Jag förstår verkligen din oro. Har du pratat med MVC om att få en kurator? Det har jag. Jag insåg rätt snabbt att jag måste snacka med någon för att lindra min oro och rädslor. Sen finns det ingen kurator i världen och inte heller någon här PÅ Familjeliv som kan ta bort ångesten eller rädslorna helt och hållet. 

Dom har sagt att mina är tvåäggs. Enligt mina uträkningar (som givetvis säkert inte stämmer) så är du bara 5 dagar före mig :) 

• Gege

Hej Hjert98.

Var är förtidsbörd. Jag hoppas verkligen inte att mina blödningar är något allvarligt. Jag fick faktiskt klumpar när jag blödde, kanske var en trilling, haha.

Låter som en jobbig graviditet men skönt att det gick bra i slutändan. Fick du enäggs? 

• Gege

Vad är förtidsbörd ska det ju stå :).

Urs vad jobbigt Angla. När ska du göra ultraljud nästa gång? Vart ska du skriva in dig? Bor du i sthlm? Jag fick tips om barnmorskorna i gamla stan. Ringde dit och fick jätte bra feeling på en gång. Verkar super gulliga.

• Gege

Angla det kommer gå bra imorn. Men jag vet att man är expert på att intala sig att det inte kommer gå bra. Man tror på något sjukt sätt att man skyddar sig mot att bli besviken. Men det spelar juh ingen roll man blir besviken endå.
    Skriv gärna imorn och säg hur det har gått.

Välkommen till tråden Poufle. Intressant det där att så många med tvilling graviditeter har haft störtblödningar. Man tycker ju bara att dom borde kunna säga nånting vad det kan bero på när man varit på tre VUL på en vecka :) 

• Gege

Jag hade dock min blödning i v6 men som sagt det är väl olika. Jag blir lite tokig av att små blöda hela tiden. Man går liksom på helspänn och tror att det helt plötsligt ska börja rinna och komma klumpar. 

Jag hoppas verkligen att det är våran tur nu. Jag fyller endå 33 i sommar och min sambo 40 i Feb. Vore den bästa 40-års presenten ever har han sagt :) 

• Gege

Stort Lycka till idag Angla. Hoppas verkligen att allt är som det ska. Efter alla dom där IVF försöken så är det verkligen DIN tur nu.

Kram 

• Gege

Modsey...vad sjukt egentligen. Men jag har hört fler än du med typ exakt samma historia. Jag hade verkligen en störtblödning i v 6 och var helt knäckt då jag var övertygad om missfall. 

Men jag måste bara få fråga. Du säger att du blödde från v 5-17 nånting. Hur mkt blödde du? var det varje dag och när det kom hur mkt var det? Hur lyckades du inte bli panikslagen varje gång som jag :). jag blödde ingenting igår. Sen imorse när jag gick på toa så rann det ner och hade kommit en del i trosskyddet (Ursäkta detaljer). Min kille påstår att det som var i trosskyddet var gammalt blod men kan endå inte sluta NOJA!! 

• Gege

Tack för ditt svar Modsey. Hur var det med grav symtomen då? Hade du mkt eller lite. Jag har inte allts så mkt vilket är typiskt när man dessutom blöder, morr morr.

• Gege

Skönt att höra att man inte är helt onormal då=blödningar samt lite symtom. Insåg dock igår att mina bröst är hur hårda som helst. Känns som sillisar, haha. 
    Nivrekim när konstaterades det där med moderkakan då? I mitt fall så är det två läkare som kollat och ingen har kunnat säga vad blödningen beror på. Sjukt jobbigt. Hoppas jag kan få något mera svar när jag ska dit 3 Dec. 

• Gege
    Lakrids skrev 2013-11-22 10:06:54 följande:
    Hej! Är gravid med tvåäggs-tvillingar i vecka 36 efter IVF. Jag hade små blödningar i veckorna 6 & 8. Sedan i vecka 15 hade jag en störtblödning med stora klumpar och färskt blod. Trodde jag förlorat fostren, men icke! Har varit sjukskriven 100 % sedan dess med order om sängläge fram till vecka 28. Därefter fortfarande sjukskriven, men ok med försiktig rörelse pga risk för förtidsbörd (dvs för tidig födsel). Efter störtblödningen konstaterade dom att jag hade blodrester kvar i livmodern (sk hematom) och jag blödde sparsamt (brunt gammalt blod) under 4-5 veckor. Orsaken till blödningen vet dom inte, men dom misstänker att en liten bit av ena moderkakan lossnat alternativt att blodkärl brustit vid snabb tillväxt av livmodern. De kommer att undersöka moderkakorna efter födseln för att utröna om de har infarkter (vet inte riktigt vad som menas med det?). Vet att det är psykiskt påfrestande veckor innan man kan andas ut och faktiskt tro på att det kommer att gå vägen. Jag går på Mama Mia Söder & har pga oro fått komma in och gjort UL och lyssnat på hjärtljud för att stilla mig lite då och då. Se till att få en förstående barnmorska, VILA, undvik lyft, sex och bad och stressa inte. STORT lycka till!!!!! :)
    Åhh Tack för detta inlägg. Verkar extra vanligt med blödningar när det är tvillingar. Jobbigt att bli sjukskriven så länge. Jag har varit hemma från jobbet 2 veckor nu och klättrar redan på väggarna :).
  • Gege
    Mrs VW skrev 2013-11-22 12:38:52 följande:
    Vill säga att jag fick en grotesk blödning när jag väntade min son. I vecka 15. Det rann blod och kom klumpar. För mig var det ett missfall. Symtomen försvann och jag blödde och blödde. Värre än mens.

Fick komma på kontroll för att se om allt kommit ut men han var kvar! Det var moderkakan som släppt lite grann. Han föddes 06 och är idag en frisk och aktiv kille på snart 8 år

Så det kan visst gå bra.
    Härligt med solskens historier, TACK!! Trevlig helg.
  • Gege

Har kvar båda två fortfarande :). Var på VUL igår och dom var exakt lika stora.

• Gege

Ja känns bra. Är bara i v.11 men har en riktigt bra feeling att allt kommer gå vägen :).

Lycka till då om 10 dagar :)

• Gege

Jag fick aldrig göra några tester. Hade blödning och trodde det var missfall. Började må illa så jag åkte in till akuten. Väl där hittade dom ett levande foster. Några dagar senare gjordes ett nytt VUL, då bekräftades två levande foster. Är nu i v35 med tvillingar och stor som ett hus

Svar på tråden Tvilling gravid trots Mega Blödning, Orolig!!