• Malin8702

Min dotter har ont i magen! Vilken modermjölkersättning?

Min dotter är 1 månad, idag tom :D Då amningen inte fungerat riktigt har hon hela tiden fått ersättning och pumpad mjölk. Nu får hon enbart ersättning då bröstmjölken är slut. Hon fick först baby semp 1, magknip och gaser. Sen har jag provat baby semp 1 lemolac och tycker att vissa dagar har hon mer ont än när hon fick vanlig baby semp. Efter ALLA måltider börjar hon gny och vrida på sig. Skriker till emellanåt. Vi har aldrig provat NAN men tänkte prova den med. Vilken NAN passar bäst vid orolig mage? Har ni haft samma problem med lemolacen? Att bebis fick mer ont?

• Svar på tråden Min dotter har ont i magen! Vilken modermjölkersättning?
  • Elmiina

Semper är lite halvkänt för att ge magproblem. Jag kunde inte äta det som liten och inte heller min 3mån dotter heller. Nan 1 har fungerat felfritt för oss :)

• Bling1975

Vår dotter blev bättre på Nan HA (finns på vanliga affären) men helt bra på mjölkfritt (från apoteket). Men det beror såklart på vad som är problemet. Det verkar dock vara ganska vanligt att bebisar som får ersättning tidigt blir känsliga mot mjölkprotein, men det kanske bara är en slump bland de jag känner.

• Malin8702

Det är inte helt omöjligt med baby semp! Nu när du sa det.. Ska prova nan direkt! Tycker så synd om henne. Så är det kanske att problem m mjölkprotein vid tidig ersättning. Hur vet man om hon är känslig mot det? Är det bara att prova sig fram eller läkarbesök?

• Bling1975

Prova dig fram med det som finns i vanliga affären. Byta till vanliga nan kan du göra direkt, annars kan man behöva byta lite försiktigt så de vänjer sig. Blir hon inte bättre med det som finns på Ica så prata med BVC. Mjölkfria ersättningen kan man få på recept, annars är den ganska dyr. Vi hade dock en dålig BVC så vi köpte några burkar och testade själva och under tiden bytte vi BVC. Man bör också ge det ett par veckor, vår dotter blev bättre efter 2 veckor och helt bra efter 3.

• maddelin

NAN 1 rekommenderar jag. Den produkten har halva äggvite ämnen solförmörkelse det lättare för magen att ta hand om medans Semper har hela äggviteämnen. Men tycker ändå du ska kolla upp med din BVC sköterska. Minifom droppar kan du ge oxå innan du ger ersättningen. Lycka till o hoppas ni får en bäbis m mindre magproblem.

• Malin8702

Bvc har sagt lemolac, miniform och Semper magdroppar. Funkar inte. Jag provar nan sen får vi se :) Har läkarbesök 10/12 så vi hinner testa lite innan dess

• aellinor

Tycker ni ska testa med Nutramigen LGG. Vår son blev bättre på två dagar. Vi fick detta sen på recept från BVC. Vår son fick också semp från början, och skrek alltid efter varje måltid + spydde.

• Nyfikna72

Sen är det onödigt att skapa sig en diagnos på ett sånt litet barn........alla nyfödda anpassas på alla sätt så pass tidigt så att säga att barnet har ont i magen pga maten kanske är att ta i? Det kanske hade haft likartade symptom med enbart bröstet också.....

• Malin8702

Jag skapar inte en diagnos... Men maten KAN spela roll och skadar väl inte och höra runt vad folk har får åsikter? Med tanke på att jag inte vet hur hon hade varit i magen om jag ammat så tänker jag inte på det, ingen anledning! Jag vill försöka få bort det magonda på min dotter, inget fel i det, tycker jag? Det är inte helt omöjligt att hon kanske sväljer mkt luft eller något annat som orsakar det men som sagt, det KAN vara maten. Skadar inte prova annan mjölkersättning, eller?

• MrsP

Hade samma problem, när sonen var 3 veckor så från ingenstans började han få onti magen, vred sig, var ledsen och allmänt grinig. Speciellt någon timme efter matning. Fick genom BVC prova Pepticate. Först köpte jag själv på Apoteket sen när det visade sig efter bara NÅGRA TIMMAR :) att det blev bättre så fick jag det på recept.

Svar på tråden Min dotter har ont i magen! Vilken modermjölkersättning?