• Malin8702

Min dotter har ont i magen! Vilken modermjölkersättning?

Min dotter är 1 månad, idag tom :D Då amningen inte fungerat riktigt har hon hela tiden fått ersättning och pumpad mjölk. Nu får hon enbart ersättning då bröstmjölken är slut. Hon fick först baby semp 1, magknip och gaser. Sen har jag provat baby semp 1 lemolac och tycker att vissa dagar har hon mer ont än när hon fick vanlig baby semp. Efter ALLA måltider börjar hon gny och vrida på sig. Skriker till emellanåt. Vi har aldrig provat NAN men tänkte prova den med. Vilken NAN passar bäst vid orolig mage? Har ni haft samma problem med lemolacen? Att bebis fick mer ont?

• Svar på tråden Min dotter har ont i magen! Vilken modermjölkersättning?
  • MrsP

Vill bara säga att jag nu ångrar att jag tänkte "nej men jag ger det några dagar till innan jag ringer BVC. Jag provar några saker till" när det visade sig att det var så enkelt och lätt fixat så dom små slipper ha ont.

• aellinor
    Nyfikna72 skrev 2013-11-19 19:42:25 följande:
    Sen är det onödigt att skapa sig en diagnos på ett sånt litet barn........alla nyfödda anpassas på alla sätt så pass tidigt så att säga att barnet har ont i magen pga maten kanske är att ta i? Det kanske hade haft likartade symptom med enbart bröstet också.....

Detta är ju ett annat exempel på varför det kan vara väldigt tråkigt att hänga på familjeliv.
    Helt ärligt. Ingen ställer diagnos? Och vadå likartade symptom med bröstet? Ja självklart, om det är tex komjölkskänslighet så klart att det hade kanske varit liknande symptom, om mamma äter livsmedel innehållandes mjölk.. VIlka typ alla gör om man själv inte är allergisk.  
  • aellinor
    MrsP skrev 2013-11-21 11:28:59 följande:
    Hade samma problem, när sonen var 3 veckor så från ingenstans började han få onti magen, vred sig, var ledsen och allmänt grinig. Speciellt någon timme efter matning. Fick genom BVC prova Pepticate. Först köpte jag själv på Apoteket sen när det visade sig efter bara NÅGRA TIMMAR :) att det blev bättre så fick jag det på recept.

Underbart! Tänk att det kan vara "så enkelt" ibland. Vi fick samma resultat. Lycklig i hjärtat kände man sig.
  • Kaarin1987

Jag rekommenderar NAN 1, mild start. Min lilla flicka mådde mycket bättre av det. Hon åt Semper innan men då fukten hon jättemycket efter måltid samt att hon kräktes jättemycket. Nu kräks hon väldigt sällan 😉

• Malin8702

Jag har nu gett dottern NAN pro 1 och Semper magdroppar ett tag och än så länge verkar det ha fungerat :) Visst kan hon ha lite ont ibland men inte som innan. Rapa efter maten är a och o

• Nyfikna72
    aellinor skrev 2013-11-21 19:51:35 följande:
    Detta är ju ett annat exempel på varför det kan vara väldigt tråkigt att hänga på familjeliv. Helt ärligt. Ingen ställer diagnos? Och vadå likartade symptom med bröstet? Ja självklart, om det är tex komjölkskänslighet så klart att det hade kanske varit liknande symptom, om mamma äter livsmedel innehållandes mjölk.. VIlka typ alla gör om man själv inte är allergisk.  

Nu pekar jag bara på de fakta som finns ...........det är alldeles för många föräldrar som alldeles för tidigt ställer egna diagnoser och själva menar att sitt barn är överkänsligt mot ditten och datten utan ens en läkarundersökning. Ett nyfött barn anpassas på många vis och gråt och ont kommer de ha många gånger till. Det hör liksom till. Självklart ska man testa olika slags mat om man tror att det kan handla om nåt sånt men det kan ju handla om att de sväljer mycket luft också och då spelar ju valet av mat mindre roll. Då kan det ju handla om ätteknik tex och på ett barn som är 1månad så får man nog inse att det växer till sig av sig själv eftersom den första tiden kan vara full av situationer av anpassning.
  • Malin8702

Det har gått bra! NAN & Semper droppar verkar fungera bättre. Och rapa efter maten är rätt bra också. Dem dagarna hon inte rapar så bra då får hon lite ont i magen mot kvällen men går ofta över efter ett par fisar och lite gnäll :D Förresten... Hon kan/är rätt svår rapad. Några tips?

• Airhostess
    Malin8702 skrev 2014-01-03 21:56:42 följande:
    Det har gått bra! NAN & Semper droppar verkar fungera bättre. Och rapa efter maten är rätt bra också. Dem dagarna hon inte rapar så bra då får hon lite ont i magen mot kvällen men går ofta över efter ett par fisar och lite gnäll :D Förresten... Hon kan/är rätt svår rapad. Några tips?
    Va bra. Hm min son va rätt lättrapad, jag la honom med huvudet över axeln och strök på ryggen så han skulle slappna av. Så kom den.
  • Malin8702
    Airhostess skrev 2014-01-04 23:43:03 följande:
    Va bra. Hm min son va rätt lättrapad, jag la honom med huvudet över axeln och strök på ryggen så han skulle slappna av. Så kom den.

Jag i stort sett "kastar" henne över axlarna vissa gånger.. Provar massor med olika ställningar. Ibland får hon bara ligga på mitt bröst i 30-45 min sen kommer det en liten en. Tur det inte är varje gång, då hade det varit det enda man gjort :)
  • Elmiina

När min lilla inte får ut nån rap så lägger jag henne på mage och så fort hon rättar upp huvudet så kommer det en rap, inom ett par minuter bara och det slår aldrig fel :) Dock gillar hon inte att ligga på mage så det är alltid en sista minuten grej. Eller att lägger henne på mage på mina knän så framkroppen lutar uppåt.

• FruLarsson

j

Malin8702 skrev 2014-01-03 21:56:42 följande:
    Min dotter var svårrapad tills vi kom på det typ enklaste man kunde tänka sig funkade. Hon var två månader då har jag för mig så din enmånaders kanske är lite för liten.

Sätt henne på rumpan på ditt lår och håll henne om mage och rygg och låt henne sjunka ihop lite. Kommer det ingen rap kan man skaka lite försiktigt på benet så hon hoppar lite. -Allt det här väldigt försiktigt förstås så man inte pajar rygg och nacke.

Min bebis rapade nästan med en gång, och det funkade typ tills hon blev stadig i ryggen men då var hon mycket bättre på att rapa själv.
  • Malin8702
    FruLarsson skrev 2014-01-09 23:22:21 följande:
    jMin dotter var svårrapad tills vi kom på det typ enklaste man kunde tänka sig funkade. Hon var två månader då har jag för mig så din enmånaders kanske är lite för liten. Sätt henne på rumpan på ditt lår och håll henne om mage och rygg och låt henne sjunka ihop lite. Kommer det ingen rap kan man skaka lite försiktigt på benet så hon hoppar lite. -Allt det här väldigt försiktigt förstås så man inte pajar rygg och nacke. Min bebis rapade nästan med en gång, och det funkade typ tills hon blev stadig i ryggen men då var hon mycket bättre på att rapa själv.

Min dotter är snart 3månader nu. Startade tråden när hon var 1mån. Jag ska testa detta också.. Brukar "bolla" med henne i olika ställningar men denna detta har jag ej gjort
  • Aliceotheo1114

Min 2 månaders har ätit babysemp 1, fick hemska knip och gaser, bytte till NAN PRO 1, ingen skillnad, bytte till NAN sensitive, ännu värre och blev förstoppad nu äter han nutramingen (mjölkfri) och mår mycket bättre.. Inte helt bra än men han har bara ätit den i 2 veckor. :)

Svar på tråden Min dotter har ont i magen! Vilken modermjölkersättning?