Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Vill sluta amma - panik!

vad ska man heta skrev 2013-11-16 14:35:05 följande:
    Lugn hon är nog snart redo att sluta. Normalt brukar man sluta vid 8 mån då dom lärt dig äta mat riktigt. Vill du sluta för hennes eller din skull? Vem är prio 1 av er? Du får snart din älskade "egentid"
    Brukar man normalt sluta vid 8 månader? Det var något nytt.....

Jag förstår hur du känner TS. Jag ammade visserligen  i 19 månader, men innan min började äta annan mat och kunde matas av andra höll jag på att bli galen. Ibland får man lov att välja sin egen mentala hälsa över delamning och inte ha dåligt samvete över det.
    Du får kanske ta ett väldigt svårt beslut och sen hålla fast vid det. Antingen fortsätta amma lite till och aktivt jobba på att få i henne annan mat, kör gärna med BLW, eller så är det totalstopp och bara att hålla fast vid det och känna att det är det rätta. Barnet borde anpassa sig även om det blir jobbigt.

Hoppas det löser sig för er!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    vad ska man heta skrev 2013-11-16 15:57:52 följande:
    Jag ammar min minsta som är 3,5år ammade den andra till hon var 2år. Normalt ammar vi i Sverige till 8mån ungefär. Man börjar ge riktig mat vid 6mån sen vänjer man av amningen lagomt till dom är 8mån...
    Man gör och man gör. Jag tror att det vore mycket lättare och mindre stressande för föräldrar om alla dessa normalkurvor och "måsten" togs med en nypa salt. Vissa barn vill testa mat tidigt, vissa äter inte alls innan ett år. Vissa är små, vissa är stora etc.
    Jag vet inte exakt hur siffrorna ser ut, men att något är är vanligast är en grej, men att kalla det "normalt" känns så fel. Det finns lika många sätt att göra saker på som det finns barn.
  • fluu
    jeessicas skrev 2013-11-16 17:44:26 följande:
    Det är för min egen skull jag vill sluta , hon använder mig ju som napp och det leder till stt jag inte kan sova på nätterna , visserligen så funkade det ju i natt utan amning så ska testa inatt med . Det är ju likadant på dagarna när hon ammas och då somnar vid bröstet och ska helst ligga så i 2 timmar och bara snutta , det fungerade i början men verkligheten kommer ifatt en och man måsta ta hand om sig själv och hemmet , jag mår ju dåligt av att det ska vara såhär pappan med för han vill vara mer delaktig och så ska han snart gå på pappaledighet i mitten på december så får ju lite panik för dens skulle med .

Det svåra är ju stt ta beslutet om man ska vänta ut henne eller bara tvärstopp . Har så svår att se henne ledsen och så det blir ju tillslut att hon får amma i alla fall .
    Kanske kan du istället försöka begränsa "okynnestuttandet" ? Att hon får amma, men inte hur länge som helst och mest för matens skull. Jag fick efter många månaders träning dottern att ta sin tumme istället för bröstet/mina fingrar. Testa att vara envis och föra in hennes tumme i hennes mun när hon inte tuttar för matens skull eller ska sova. Det blir nog mycket skrik, protester och svettigt för dig, men håll fast vid vad du bestämt och kämpa några dagar så blir det förhoppningsvis bättre. Visa inte för dottern att du tycker att det är jobbigt utan visa att du är säker på hur det ska vara och att det är för det bästa. Hoppas det blir bättre för er.
  • fluu
    jeessicas skrev 2013-11-18 13:05:20 följande:
    Nattamningen har vi fått bort på bara 2 dagar , sista gången blir mellan 22-23 och första gången runt 6 på morgonen så får äntligen lite sammanhängande sömn , då hon faktiskt sover eller kan vakna till en gång och gnöla lite . Dagarna ammas hon mindre på , innan var det mellan 10-15 gånger nu ibland är hon nere på bara 5 gånger . Det är alltid hon själv som bestämmer!! Vi tragglar på med olika flaskor och pipmuggar har börjat gilla MAMs flaskor som hon inte gillade innan så kanske äntligen kan fasa ut amningen och köra ersättning istället :D lite mer fritid och sambon kan sköta henne mer! Har testat BLW som någon här tipsade om och bara på några gånger verkar hon mer intresserad utav maten som serveras . Så nu känner vi lite hopp om livet igen eller vad man ska säga . Hon får helt enkelt ta det i sin takt en dag lär hon sig , men ibland får man panik när hon är så envis :P
    Vad skönt för er! Räkna med att det kan komma bakslag, men fortsätt bara så blir det nog jättebra :)
Svar på tråden Vill sluta amma - panik!