• jeessicas

Vill sluta amma - panik!

min dotter nu 6 månader vägrar släppa bröstet . vill sluta amma då jag vill kunna komma iväg utan att behövs oroa mig för att hon inte äter .

Mat är hon inte jätte intresserad av , ända hon äter med glädje är majskrokar och gurkstavar (under uppsikt) . Välling , ersättning och vatten vill hon ha men hon förstår sig inte på flaskan hon bara tuggar på den , har testa nuk , tommee tippee , mam , avent och ingen fungerar , testat olika storlek på hålen också . Har även testat pipmugg hon biter bara på den med . Till och med testat i glas eller mugg men det kommer ju så fort .

Hon blir nästan galen och bara vill ha flaskan eller pipmuggen när man tar fram dem med vätska i men som sagt hon bara tuggar .

Jag blir desperat vill sluta amma då jag inte orkar mer , hon klarade sig utan mat hela natten i natt då nätterna tidigare har varit dem jobbigaste med snuttande nätterna igenom . Behöver alla tips och råd man kan få och helat inte de där att mamman ska bra iväg för vi har testat att vara iväg länge men hon vägrar ändå .. Snälla hjälp oss någon!!

• Svar på tråden Vill sluta amma - panik!
  • vad ska man heta

Lugn hon är nog snart redo att sluta. Normalt brukar man sluta vid 8 mån då dom lärt dig äta mat riktigt. Vill du sluta för hennes eller din skull? Vem är prio 1 av er? Du får snart din älskade "egentid"

• fluu
    vad ska man heta skrev 2013-11-16 14:35:05 följande:
    Lugn hon är nog snart redo att sluta. Normalt brukar man sluta vid 8 mån då dom lärt dig äta mat riktigt. Vill du sluta för hennes eller din skull? Vem är prio 1 av er? Du får snart din älskade "egentid"
    Brukar man normalt sluta vid 8 månader? Det var något nytt.....

Jag förstår hur du känner TS. Jag ammade visserligen  i 19 månader, men innan min började äta annan mat och kunde matas av andra höll jag på att bli galen. Ibland får man lov att välja sin egen mentala hälsa över delamning och inte ha dåligt samvete över det.
    Du får kanske ta ett väldigt svårt beslut och sen hålla fast vid det. Antingen fortsätta amma lite till och aktivt jobba på att få i henne annan mat, kör gärna med BLW, eller så är det totalstopp och bara att hålla fast vid det och känna att det är det rätta. Barnet borde anpassa sig även om det blir jobbigt.

Hoppas det löser sig för er!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LillGris
    vad ska man heta skrev 2013-11-16 14:35:05 följande:

Hahahaha! Bra skämt! :) men nä. Normalt brukar de sluta mellan ca 6månader och 5-6år, ungefär.
  • HanBen

Vi hade JÄTTESVÅRT att få vår tjej att skuta amma och acceptera flaskan istället. Hon förstod inte hur hon skulle äta ur flaskan precis som du beskriver. Vi testade också flera st. Tillslut när hon var nästan 10 mån och jag kände att nu orkar jag verkligen inte mer ( hon strulade väldigt mkt vid amning) så åkte jag bort en helg, fre-sön. Pappan ihop med farmor var med henne och det hick jättebra! Hon var inte ledsen alls och tillslut tog hon flaskan och åt (utpumpad bröstmjölk). När jag kom hem på söndagen hade hon nog glömt att hon ammat för hon har inte sökt bröstet 1 enda gång sedan dess, är nu 15 mån! På söndagen började vi med ersättning och det gick bra. Det viktiga för oss var att bestämma oss. Att jag åkte iväg. Att hon inte hade något val de dagarna, att ingen hade något val! Hon äter bara ur nuk flaska med latexnapp, ingen annan flaska el silikonnapp fungerar. Hoppas det löser sig för er! Jag vet att amningen kan driva (iaf mig) till vansinne!

• vad ska man heta

Jag ammar min minsta som är 3,5år ammade den andra till hon var 2år. Normalt ammar vi i Sverige till 8mån ungefär. Man börjar ge riktig mat vid 6mån sen vänjer man av amningen lagomt till dom är 8mån...

• fluu
    vad ska man heta skrev 2013-11-16 15:57:52 följande:
    Jag ammar min minsta som är 3,5år ammade den andra till hon var 2år. Normalt ammar vi i Sverige till 8mån ungefär. Man börjar ge riktig mat vid 6mån sen vänjer man av amningen lagomt till dom är 8mån...
    Man gör och man gör. Jag tror att det vore mycket lättare och mindre stressande för föräldrar om alla dessa normalkurvor och "måsten" togs med en nypa salt. Vissa barn vill testa mat tidigt, vissa äter inte alls innan ett år. Vissa är små, vissa är stora etc.
    Jag vet inte exakt hur siffrorna ser ut, men att något är är vanligast är en grej, men att kalla det "normalt" känns så fel. Det finns lika många sätt att göra saker på som det finns barn.
  • jeessicas

Det är för min egen skull jag vill sluta , hon använder mig ju som napp och det leder till stt jag inte kan sova på nätterna , visserligen så funkade det ju i natt utan amning så ska testa inatt med . Det är ju likadant på dagarna när hon ammas och då somnar vid bröstet och ska helst ligga så i 2 timmar och bara snutta , det fungerade i början men verkligheten kommer ifatt en och man måsta ta hand om sig själv och hemmet , jag mår ju dåligt av att det ska vara såhär pappan med för han vill vara mer delaktig och så ska han snart gå på pappaledighet i mitten på december så får ju lite panik för dens skulle med .

Det svåra är ju stt ta beslutet om man ska vänta ut henne eller bara tvärstopp . Har så svår att se henne ledsen och så det blir ju tillslut att hon får amma i alla fall .

• fluu
    jeessicas skrev 2013-11-16 17:44:26 följande:
    Det är för min egen skull jag vill sluta , hon använder mig ju som napp och det leder till stt jag inte kan sova på nätterna , visserligen så funkade det ju i natt utan amning så ska testa inatt med . Det är ju likadant på dagarna när hon ammas och då somnar vid bröstet och ska helst ligga så i 2 timmar och bara snutta , det fungerade i början men verkligheten kommer ifatt en och man måsta ta hand om sig själv och hemmet , jag mår ju dåligt av att det ska vara såhär pappan med för han vill vara mer delaktig och så ska han snart gå på pappaledighet i mitten på december så får ju lite panik för dens skulle med .

Det svåra är ju stt ta beslutet om man ska vänta ut henne eller bara tvärstopp . Har så svår att se henne ledsen och så det blir ju tillslut att hon får amma i alla fall .
    Kanske kan du istället försöka begränsa "okynnestuttandet" ? Att hon får amma, men inte hur länge som helst och mest för matens skull. Jag fick efter många månaders träning dottern att ta sin tumme istället för bröstet/mina fingrar. Testa att vara envis och föra in hennes tumme i hennes mun när hon inte tuttar för matens skull eller ska sova. Det blir nog mycket skrik, protester och svettigt för dig, men håll fast vid vad du bestämt och kämpa några dagar så blir det förhoppningsvis bättre. Visa inte för dottern att du tycker att det är jobbigt utan visa att du är säker på hur det ska vara och att det är för det bästa. Hoppas det blir bättre för er.
  • Pemberly

Min son gillade aldrig att äta ur flaskan. Däremot funkade det jättebra att äta från sked. Han fick utpumpad bröstmjölk på sked när jag började jobba deltid. Sen blandade vi mosad potatis och palsternacka med lite bröstmjölk i början när han började äta det och då gick det bra, sen fasade vi ut bröstmjölken från puréerna efter ett tag. Vi använde nästan ingen ersättning. från att sonen var ca ett halvår ammade jag mest morgon och kväll och någon gång på natten. Mitt på dagen åt han puréer och gröt och fick lite utpumpad bröstmjölk på sked (sen ur pipmugg). Vad jag vill säga är alltså att man inte måste använda flaska, det går att hitta andra lösningar om barnet inte vill suga ur flaska

• HanBen

Med min erfarenhet är barnet ledset om mamman finns i närheten men att bröstet nekas. När jag inte fanns där var hon inte ledsen alls. Är du inte redo för ett tvärstopp så fortsätt som ni gör tills att ni måste. Tex när pappan tar över ledigheten!

• pigglet

Vill man sluta amma en så liten är det ersättning som gäller. Det är först vid 10-12 månader som man byter ut "alla" mål, fram till dess bör de äta bröstmjölk/ersättning.

Mina barn har också haft svårt att ta flaska. Jag har kämpat på helt enkelt. Gjort en liten slurk, trugat på alla möjliga sätt (gått runt, vyssat, vaggat, försökt medan de halvsover...) Till slut har alla fattat galoppen, men det har säkert tagit 30 gånger.

• iser

Min son är 14 månader men vi har det där med amning på avveckling läääänge. Mest för att jag inte pallat och gått ner för mycket i vikt.  Om man är tvungen att ligga som dikossa om nätterna och inte pallar mer är mitt råd att flytta ut på soffan och låta den respektive sköta nattbestyren. Vår son sover jädrigt oroligt när jag är i närheten. Då ska han dra i mina bröst, störstdyka mot dem, kravla och vända och vrida och gärna rycka bort bröstet och gå i väg med det. Nä han sover utan mig så sover han hela nätter. 

Det behöver inte vara allt eller inget, men just med nattsömnen och amningen så är min erfarenhet att det inte ska finnas tillgång. när min man tar nattbestyren kan det hända att han är tvungen att ge välling. När jag ligger där så är det okynnessnuttande som gäller. HELA natten. Och när de är i min sons ålder så kan de liksom gräva fram brösten ur vilken polotröja som helst. Avveckla nattamningen nu är mitt råd.

• jeessicas

Nattamningen har vi fått bort på bara 2 dagar , sista gången blir mellan 22-23 och första gången runt 6 på morgonen så får äntligen lite sammanhängande sömn , då hon faktiskt sover eller kan vakna till en gång och gnöla lite . Dagarna ammas hon mindre på , innan var det mellan 10-15 gånger nu ibland är hon nere på bara 5 gånger . Det är alltid hon själv som bestämmer!! Vi tragglar på med olika flaskor och pipmuggar har börjat gilla MAMs flaskor som hon inte gillade innan så kanske äntligen kan fasa ut amningen och köra ersättning istället :D lite mer fritid och sambon kan sköta henne mer! Har testat BLW som någon här tipsade om och bara på några gånger verkar hon mer intresserad utav maten som serveras . Så nu känner vi lite hopp om livet igen eller vad man ska säga . Hon får helt enkelt ta det i sin takt en dag lär hon sig , men ibland får man panik när hon är så envis :P

• fluu
    jeessicas skrev 2013-11-18 13:05:20 följande:
    Nattamningen har vi fått bort på bara 2 dagar , sista gången blir mellan 22-23 och första gången runt 6 på morgonen så får äntligen lite sammanhängande sömn , då hon faktiskt sover eller kan vakna till en gång och gnöla lite . Dagarna ammas hon mindre på , innan var det mellan 10-15 gånger nu ibland är hon nere på bara 5 gånger . Det är alltid hon själv som bestämmer!! Vi tragglar på med olika flaskor och pipmuggar har börjat gilla MAMs flaskor som hon inte gillade innan så kanske äntligen kan fasa ut amningen och köra ersättning istället :D lite mer fritid och sambon kan sköta henne mer! Har testat BLW som någon här tipsade om och bara på några gånger verkar hon mer intresserad utav maten som serveras . Så nu känner vi lite hopp om livet igen eller vad man ska säga . Hon får helt enkelt ta det i sin takt en dag lär hon sig , men ibland får man panik när hon är så envis :P
    Vad skönt för er! Räkna med att det kan komma bakslag, men fortsätt bara så blir det nog jättebra :)
Svar på tråden Vill sluta amma - panik!