Inlägg från: Anonym (samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma)

Jag HATAR att vara förälder.

Herregud, lika här. För mig räcker inte förslagen få avlastning två timmar här och där för att kunna gå och träna eller nåt. Det enda som händer om jag går iväg i två timmar är att jag får ångest av att behöva gå tillbaka till fängelset när timmarna är slut. Man kommer ju direkt hem till matkladd på golvet, leksaker högt och lågt, skrik och gnäll, ungar som väcker en mitt i natten, eller ska gå upp kl.4 på morgonen eller vägrar att ens somna så blev det inget ligg den kvällen heller. Sen kommer helgen och då väntar ändlösa trista barnaktiviteter som lekplats, barnbio och 4H-gård som vi ju naturligtvis pallrar oss iväg på men det är enbart för ungarnas skull och för att tiden ska gå. Vi vuxna har ju inte ut nånting av att mata kalven på 4H-gården. 

• Anonym (samma)
    Chanel no 5 skrev 2013-11-14 20:58:34 följande:
    Får du inte inte ut ngt av barnens glädje när de matar kalven?
    Till dig och TS är inte era män oxå föräldralediga (om ni nu är det och har sså små barn?) Delar ni inte på arbetet kring barnen?
    Jag kan tycka att det är kul att de har kul och stå och fotografera lite. Men jag känner mig inte stimulerad och sysselsatt med något roligt skulle jag inte säga. Jag kan föreställa mig tusen olika vuxenaktiviteter som hade varit roligare att ägna lördagen åt än att se på när ungarna matar en kalv. I simhallen hade jag hellre simmat själv och suttit i jaccuzin än att sitta i barnpoolen och vakta och hälla vatten ur en vattenkanna. På bio hade jag hellre sett en vuxenfilm än Alfons Åberg. Gå ut och äta hade jag hellre gått i Grands matsal än på nån barnvänlig restaurang som serverar pannkakor. Jag tycker det är TRIST med barnaktiviteter helt enkelt. Jag blir inte stimulerad. Jag är väl en ganska typisk 36 åring som inte roas av saker som är ämnade för 3 åringar. 
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2013-11-14 21:01:14 följande:
    Men vad jag blir ledsen att läsa detta......varför skaffa barn i första ställa om dom bara är i vägen?
    Därför att man inte vet hur trist livet med barn är innan man har några? Eftersom ingen som tycker det är tråkigt någonsin vågar säga det (annat än anonymt på internet) för det är ett sånt tabu?
  • Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-14 22:50:55 följande:
    Fast de flesta har väl erfarenhet av släktingar eller kompisars barn eller kanske egna småsyskon? Man möter väl andra småbarn än sina egna under livets gång?
    Ganska få skulle väl säga att det är samma sak att ha egna barn som att ibland stöta på andras barn och då vara en person som inte behöver engagera sig. Jag stör mig inte på barn i allmänhet. Fick jag bara sitta ostört i soffan och dricka öl och glo på Portugal-Sverige imorgon så får det gärna finnas några barn i huset. Men när matchen börjar har en fortfarande vägrat somna, när Sverige gör 1-0 vaknar den andre och behöver hjälp på toaletten, när Portugal kvitterar skriker en för att den tappat nallen, och till sist när Sverige får straff vaknar en och vägrar gå och lägga sig igen. Jag är less på det helt enkelt. 
  • Anonym (samma)
    Anonym (varnad) skrev 2013-11-14 23:14:25 följande:

Inte?  När jag berättade för min mamma att en väninna väntade barn fick jag höra  "Stackars henne,  nu kan hon inte tänka på sig själv på 20 år!"

Brukar inte mammor säga så till sina barn?
    Intressant det där att är man 18 och blir gravid får man höra att man förstör sitt liv men är man 35 förstör man sitt liv om man inte blir gravid. Är barn så roligt att det överglänser allt annat man kan ägna sig åt i livet så spelar det väl ingen roll när man får dem? Det fanns ju inget roligare än att ha barn. 
  • Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-15 01:02:07 följande:
    Säger inte att det är samma sak, men träffar man syskonbarn eller kompisars barn ibland så märker man ju också att barn kan vara rätt så jobbiga och krävande.
    Men inte hur jobbiga och krävande de är hela tiden dygnet runt. Jag hade tex fått höra att småbarn sov massor, 3-åringen ungefär 12 timmar per natt. Det borde räcka till att se fotbollsmatchen i fred, få ett ligg och sen sova 8 timmar själv. Att det är frågan om att 3-åring sover 12 timmar med 117 uppvak inklusive att de går upp mitt i natten och ska leka och vägrar somna om glömde man bort att informera.  
  • Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-15 20:19:44 följande:
    Det där med att de sover 12 timmar vet ju de flesta med minimal erfarenhet av barn att det ganska ofta inte stämmer. Inte behöver man skaffa egna för att få reda på det.
    Har du barn? Jag har föreställt mig inte när jag läst de tidigare inläggen. Föreställer du dig att barn i 12 månader aldrig sover längre pass än 20-40 minuter följt av 90 minuter klarvaken dygnet runt? Föreställer du dig att de vid 3 års ålder fortfarande inte har sovit igenom natten en enda gång (bokstavligt)? Och då definierar jag sova genom natten som 8 timmar i sträck vilket anses väldigt lite för barn i den åldern. Föreställer du dig att de varje natt i ett halvår (mellan 2-2.5 års ålder) går upp kl 02 och vägrar somna om utan är klarvakna och glada och ska leka i två timmar först? Och sen går upp kl. 06.30 och är lika klarvakna. Isf grattis, du är ovanligt insiktsfull. 

Och mina barn har aldrig gett uttryck för att vara vare sig trötta eller övertrötta. De har aldrig grinat och inte orkat leka utan det har varit klarvakna solstrålar med full fart i vakentiden trots det här sovmönstret. Jag kunde i vart fall inte föreställa mig det här. 
  • Anonym (samma)
    lillekatt skrev 2013-11-15 21:36:00 följande:
    Nej jag har inga barn och vill ej ha heller. Det jag föreställer mig om barn är just att man bör ställa in sig på det värsta. Visst finns det barn som sover genom nätterna och snällt sitter och leker tysta för sig själva under dagarna medan du ligger i soffan och läser din bok. Men det finns ingen garanti att just dina barn blir sådana. Det kan likaväl bli som du beskrev. Småbarn ser för det mesta bara till sina egna behov och struntar i om du är trött/vill kolla på match/ vill vara ifred med din partner och mysa. Detta behöver man ju inte skaffa egna barn för att veta. 
    Jag utgår från att saker ska bli genomsnittliga inte att det ska bli det värsta hela tiden. Man gifter sig ju inte med tanken att äktenskapet säkert ska bli ett helvete så varför skulle man utgå från att livet med barn säkert blir ett helvete? 
Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.