Inlägg från: Anonym (barnfri) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnfri)

Jag HATAR att vara förälder.

Anonym (m) skrev 2013-11-14 21:01:14 följande:
    Men vad jag blir ledsen att läsa detta......varför skaffa barn i första ställa om dom bara är i vägen?

Därför att om man inte vill ha barn blir man kallad egoistisk och får höra att man kommer att ångra sig. Jag har valt att inte skaffa några barn på grund av att jag inte vill ha det som ts, så jag vet. Ts, jag lider med dig, du borde försöka få avlastning så snart som möjligt. Ska din man vara föräldraledig?
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (samma) skrev 2013-11-14 21:17:25 följande:
    Därför att man inte vet hur trist livet med barn är innan man har några? Eftersom ingen som tycker det är tråkigt någonsin vågar säga det (annat än anonymt på internet) för det är ett sånt tabu?

Du har definitivt rätt. Vi som inte vill ha barn för att vi ser för mycket negativt med föräldraskapet ska till varje pris övertygas om att vi har fel och att föräldraskap är sååå enkelt och underbart.
  • Anonym (barnfri)
    lillekatt skrev 2013-11-14 22:55:58 följande:
    Fast de flesta har väl erfarit motsatsen när de har svängt ner till matbutiken en sen eftermiddag och mött skrikiga och jobbiga dagisbarn samt deras stressade föräldrar? Sådär tänker jag mig att föräldraskapet är för det mesta..

Det är så jag tänker också, men här på FL blir vi som inte vill ha barn på grund av det ifrågasatta och får höra att det inte alls är så jobbigt att ha barn som vi tror och att man kan leva nästan precis som innan och ha hur mycket egentid som helst trots att man har barn. När det sedan kommer sådana här trådar kommer genast gliringen "det borde du ha tänkt på innan du skaffade barn". Hur man än vänder sig har man ändan bak.
  • Anonym (barnfri)
    lillekatt skrev 2013-11-15 23:18:28 följande:
    Inte hela tiden, så deppig är jag ändå inte  Men jag tror på försöka ställa in sig och förbereda sig (så gott det går) på att det värsta kan hända, vare sig det gäller skaffa barn, gifta sig eller andra större livsprojekt. 

Jag tänker likadant som du. Att skaffa barn är dessutom oåterkalleligt, det går inte att lämna tillbaka dem om det värsta skulle hända. Jag tycker synd om ts och andra i hennes situation, jag skulle känna likadant om det var jag.
  • Anonym (barnfri)
    MadlenA skrev 2013-11-16 10:49:05 följande:
    Jag måste bara tillägga att jag känner igen tankarna och ibland längtar tills de blir lite äldre, men det är absolut inte synd om mig iaf (som någon skrev). Jag har fått tre friska fina barn som just nu är små och krävande, men de ger tillbaka lika mycket som de tar. Jag vill inte ha ett fessunkit liv i soffan framför TVn eller min man för mig själv hela tiden, jag älskar min möjlighet att få forma tre fina människor och ge de en mysig trivsam barndom att blicka tillbaka på. Jag älskar att ge de upplevelser på bondgårdar mm eller läsa för dem och se de uppslukade av en simpel historia, jag älskar när de kommer in på natten och jag får snusa lite i deras nacke och de somnar på två röda av ren trygghet osv osv osv. Man kan ändå ha dessa tankar som TS och samtidigt inse att man fått den största gåvan i livet och de är värda alla uppoffringar i världen! Lite mycket negativt från vissa här inne och det känner jag inte alls igen mig i.

Alla är vi olika och vissa har svårare att stå ut med krävande småbarnsliv än andra. Varför döma dem som känner annorlunda än en själv?
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (.) skrev 2013-11-16 13:43:34 följande:
    Tror du inte att det blir trist sen när ni åldras och varken har barn, barnbarn eller barnbarnsbarn? Jag är småbarnsförälder och har ett krävande jobb - likaså min man. Men jag känner ändå inte igen mig, för jag och karln har delat på ansvaret, prioriterat rätt och gjort vad vi kunnat för att må så bra som möjligt. Vi har båda hobbys, prioriterar att köpa hushållsnära tjänster hellre än att lägga såna pengar på meningslösa saker, har båda gått ner i arbetstid, ger varandra sovmorgonar varje helg, dejtar varandra varje vecka (äter t.ex. alltid fredagslunch tillsammans) O.S.V. Livet är kort och värdefullt. När jag tänker på att folk lockas att välja bort barn för att ha mer tid till fritidsintressen o.s.v. blir jag ärligt talat ledsen. Det behöver ju inte vara antingen eller.

Mitt ensamhetsbehov är en av anledningarna till att jag inte vill ha barn. För mig är ensamhet något positivt som jag inte vill ge upp för att ta hand om en jobbig unge. Att slippa börja om med barnbarn igen när de egna barnen vuxit upp ser jag också som en fördel.
  • Anonym (barnfri)
    1978 skrev 2013-11-16 14:42:52 följande:
    "Ibland är det så skönt att vara ensam - men det är inte lika roligt när man är det." -David Shutrick Men... Jag tror inte alls att man behöver bli ensam för att man inte har barn. Jag känner folk som är äldre utan barn och definitivt inte är ensamma och det finns ensamma gamla som har barn. Goda vänner kan vara mer pålitliga än familj för vissa.

Och vad som är roligt är högst subjektivt och individuellt. För mig är det roligare att vara ensam än att umgås med småbarn, då ungar är det värsta jag vet.
Svar på tråden Jag HATAR att vara förälder.