Anonym (.) skrev 2013-11-16 13:43:34 följande:
Tror du inte att det blir trist sen när ni åldras och varken har barn, barnbarn eller barnbarnsbarn? Jag är småbarnsförälder och har ett krävande jobb - likaså min man. Men jag känner ändå inte igen mig, för jag och karln har delat på ansvaret, prioriterat rätt och gjort vad vi kunnat för att må så bra som möjligt. Vi har båda hobbys, prioriterar att köpa hushållsnära tjänster hellre än att lägga såna pengar på meningslösa saker, har båda gått ner i arbetstid, ger varandra sovmorgonar varje helg, dejtar varandra varje vecka (äter t.ex. alltid fredagslunch tillsammans) O.S.V. Livet är kort och värdefullt. När jag tänker på att folk lockas att välja bort barn för att ha mer tid till fritidsintressen o.s.v. blir jag ärligt talat ledsen. Det behöver ju inte vara antingen eller.
Mitt ensamhetsbehov är en av anledningarna till att jag inte vill ha barn. För mig är ensamhet något positivt som jag inte vill ge upp för att ta hand om en jobbig unge. Att slippa börja om med barnbarn igen när de egna barnen vuxit upp ser jag också som en fördel.