Inlägg från: Tänkttill |Visa alla inlägg
  • Tänkttill

Sådana män upprör mig!

Om jag var man och hade de värderingar jag har nu skulle jag inte vilha tvingas in i ett känslomässigt eller ekonomiskt ansvarstagande! För det är exakt vad det innebär att bli förälder.

Varför ska enbart kvinnan ha rätten att göra abort och slippa ifrån ansvaret av att prevemtivmedel inte fungerat eller de haft oskyddat sex? Männen borde ges alternativet att friskriva sig från ekonomiskt ansvar åtminstonde. Det känslomässiga ansvaret blir helt klart knepigare att slippa ifrån. Men det är tufft för vissa kvinnor som väljer abort också.

• Tänkttill
    Sven Erik Johansson skrev 2013-11-14 15:26:39 följande:
    I så fall är det ju en rekommendation att inte befrukta kvinnan.En graviditet är ju faktiskt resultatet av  både kvinnans och mannens fria val att ha (penetrerande) sex. Samlag kan leda till graviditet även om man försöker undvika det. Jag rekommenderar tex kondomer, men man skall vi användandet vara medveten om att de inte är 100%-iga. Om kondomen går sönder satsar jag på föräldraskapet.

Vad gäller juridiken så har jag inget färdigt förslag till den "perfekta abortlagstiftningen" (Sverige har fri abort i 18 veckor medans andra länder med fri abort har det i 10-13 veckor), men oberoende av lagstiftning så är jag på ett etiskt plan kritisk mot både kvinnors och mäns initiativ till aborter. Jag är på ett etiskt plan emot de flesta aborter som görs i Sverige. på ett juridiskt plan föreslår jag inte att alla de aborter jag rent etiskt är emot skall vara olagliga. Men attityder och värderingar har betydelse för hur mycket borter som görs oberoende av lagstiftning.

Och jag anser att eftersom kvinnan har ett val att behålla eller inte behålla barnet så borde mannen också få ett val.
  • Tänkttill
    Sven Erik Johansson skrev 2013-11-14 15:52:59 följande:
    Vad skall då ske om den gravida kvinnan inte vill genomgå en abort utan föda sitt barn medans mannen säger "gör abort"?

Trodde jag gjort det klart det tidigare inlägget! Låt mannen gå, tvinga honom inte att ta ansvar för barnet, varken känslomässig eller ekonomiskt. Och kvinnan får leva med hur det påverkar barnet att inte ha någon "pappa".
Svar på tråden Sådana män upprör mig!