Sven Erik Johansson skrev 2013-11-14 15:26:39 följande:
I så fall är det ju en rekommendation att inte befrukta
kvinnan.En graviditet är ju faktiskt resultatet av både kvinnans och mannens fria val att ha (penetrerande) sex. Samlag kan leda till graviditet även om man försöker undvika det. Jag rekommenderar tex kondomer, men man skall vi användandet vara medveten om att de inte är 100%-iga. Om kondomen går sönder satsar jag på föräldraskapet.
Vad gäller juridiken så har jag inget färdigt förslag till den "perfekta abortlagstiftningen" (Sverige har fri abort i 18 veckor medans andra länder med fri abort har det i 10-13 veckor), men oberoende av lagstiftning så är jag på ett etiskt plan kritisk mot både kvinnors och mäns initiativ till aborter. Jag är på ett etiskt plan emot de flesta aborter som görs i Sverige. på ett juridiskt plan föreslår jag inte att alla de aborter jag rent etiskt är emot skall vara olagliga. Men attityder och värderingar har betydelse för hur mycket borter som görs oberoende av lagstiftning.
Och jag anser att eftersom kvinnan har ett val att behålla eller inte behålla barnet så borde mannen också få ett val.