Sven Erik Johansson skrev 2013-11-14 16:22:27 följande:
I Sverige är
I Sverige är det "förbjudet" att tänka abortkritiskt. det anses inte PK. Jag är dock inte PK. Man kan kritisera/döma handlingar utan att döma personer. Jag ser vissa handlingar som oetiska men ändå personerna som gör dem som oändligt värdefulla. Man får skilja på handling som man kan ha synpunkter på, och person.
Oavsett lagstiftning har jag en nollvision. Har man som Sverige västeuropas mest långtgående fria abort rent juridiskt sett så vore det klädsamt tycker jag om man också hade ett verkligt och effektivt abortförebyggande arbete. Ett sådant saknas i Sverige.
Att förebygga aborter kan ha 3 delar som kombineras för bästa resultat.
1) Förebygga graviditeter
2)Underlätta för kvinnor och män att se andra alternativ än abort då graviditet redan är ett faktum-dvs att ELIMINERA problem hellre än foster. Dvs underlätta för alternativ till abort och det kan både samhälle och enskillda hjälpa till med. Vad som kan öppna andra vägar och vara alternativ är helt olika från fall till fall.
3) Ha en diskussion om värderingar så att både mäns och kvinnors attityder och värderingar , synen på de oföddas värde, förändras i stort i samhället.
För mig är livet heligt både utanför och innanför livmodern. Jag använder ordet heligt MEN vill betona att även om jag själv är troende dyker idag OCKSÅ ATEISTISKA grupper upp som är abortkritiska på filosofisk grund. Detta är en mycket intressant aktuell utveckling i utlandet.
För mig personligen är livet så heligt att jag sagt nej till att bära vapen och är till och med vegetarian. I utlandet har det nu också börjat komma fler o fler grupper som kombinerar en pro-life-ståndpunkt med ett djurrättsengagemang. Det har inte kommit till Sverige än så mycket utan är mest vattentäta skott mellan abort-kritiker och djurrättare, men det har börjat poppa upp facebookgrupper som är både pro life och veganer/vegetarianer. Jag tillhör själv den skaran, men i Sverige dominerar kanske ännu vänsterpersoner som inte är abortkritiska fortfarande djurrättsengagemanget.
Nya kombinationer och nya åsiktsläger bildas. Något är på gång. Något händer.
Om du med "något är på gång" menar att det allmänna stödet för en fri abortlagstiftning håller på att ändras, hoppas jag verkligen att du har fel.
Jag är också kristen och värnar livet (även om jag tycker att människan är mer värd än djuren), men jag anser att kvinnors (och mäns) rätt att bestämma över sina egna kroppar är viktigare än min subjektiva tro, mina åsikter om att en abort ser ganska äcklig ut och mina filosofiska funderingar om när en människa blir en människa. Jag förstår inte heller poängen med "abortförebyggande arbete", jag tycker inte att det finns någon anledning att tala om för kvinnor som gör abort att deras val är fel.
Som ett sidospår i tråden (vilket väl förvisso även abortdiskussionen är) tycker jag att det är fånigt att påstå att åsikter är "förbjudna" för att de inte är "PK" och stolt hävda att man själv minsann inte är "PK". Om man är politiskt korrekt för att man är för jämställdhet och inte tycker att man ska bete sig dumt mot t ex kvinnor, homosexuella, utlänningar, knarkare, religiösa, handikappade, barn, gamla, etc., etc., vill jag nog t o m påstå att det är mer fördelaktigt att vara "PK".