Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
Hej!
Har följt denna tråd ett tag och kände att jag ville hoppa in eftersom jag tycker det verkar vara mysigt klimat här inne :)
Jag (30 år) och min sambo (32 år) har försökt få barn i mer än två år. Vi har varit tillsammans i fyra år. I december förra året tog jag tag i saken och skickade in papper om utredning. Efter några vändor på vårdcentralen med blodprover, gynundersökning och spermatest har vi nu äntligen fått komma vidare till RMC i Linköping, alltså nästan ett år senare (!). Alla våra tester såg jättebra ut - och vi klassas därför som oförklarligt barnlösa.
Igår var vi på vårt första möte med läkaren i Linköping. Min sambos spermatest såg fortfarande väldigt bra ut och likaså mina blodprover. Ska tilläggas att jag varit gravid med en tidigare partner och gjort medicinsk abort för ett antal år sedan... vilket ju har gjort att jag under barntillverkarprocessen hela tiden har tänkt att "det borde ju gå eftersom jag blivit gravid tidigare". Men icke.
Läkaren berättade om det långa och korta protokollet - det verkade inte som att hon tyckte att det fanns någon speciell anledning till att göra det långa, verkade som att hon tyckte att VI skulle bestämma, hur man nu ska kunna göra det?
Sedan tittade hon på mina äggstockar och såg att jag hade många äggblåsor - 40 på ena sidan och 25 på den andra. Därför blev det till slut ändå det korta protokollet eftersom det annars finns risk för överstimulering.
Nu i november var för tidigt att börja, och pga av julen blir det inget i december heller. På mensen i slutet av januari, runt den 24:e, ska jag börja med sprutorna och sedan blir det väl äggplock i början av februari. Så nu är det två månader då det egentligen inte kommer hända någonting.
Jag är förväntansfull men samtidigt orolig, så klart. Det är säkert känslor som vi alla går runt och bär på...
Hoppas det är okej att jag dyker in här och hänger med er trots att det inte är dags för mig än på ett tag!
/Ellie