min son vägde 5180g nu är det dax igen....
Hej! Det finns jättebra trådar i ämnet som är aktiva. Sfinkterrupturtråden är ett ex.
Tänkte lite snabbt berätta om min historia. Fick min stora son 2010 som hade jättebråttom ut. Två timmar efter första värk var han ute och inte liten heller! 4960gram och 56 cm.
Jag fick en total sfinkterruptur.grad 4, så jag fick åka upp på operation och syddes i en dryg timma med vad som kändes som hundra stygn. Efter 6 mån var jag helt återställd men det var minst sagt besvärligt de första månaderna.
Hursom. Blev gravid med min lilla son hösten 2011. Jag ville verkligen inte spricka igen men jag var mycket tveksam till ett kejsarsnitt, velade lite fram och tillbaka. Var på samtal med spec mvc och en väldigt effektiv överläkare som sa massa dumma saker och påstod bland annat att omföderskor INTE spricker. Det kunde hon garantera eller?
Jag surade i och gav mig inte utan ett TUL. Så i v. 32 så låg han +2%. Då tänkte jag att det nog var kört - men då var det nog en bättre dag på jobbet för min kära överläkare.
Eftersom jag legat under sf kurvan med mitt första barn ända fram till de sista veckorna när jag ökat till lite över normalkurvan så tyckte läkaren att det verkade som att min bebis tillväxtspurtat på slutet alt gömt sig så väl nära ryggraden och att nästa barn bedömdes kunna göra samma sak.
Jag fick en bedömningstid för igångsättning v 36.
När jag kom i vecka 36 var tappen hård och tillbakalutad. Jag fick en hinnsvepning och skulle komma tillbaka om två dagar för att sättas igång med gel och hela alltihopa. Då hade jag ingen barnvakt så vi väntade 4 dagar.
Så i v36+9 kom jag tillbaka fick en hinnsvepning på morgonen. Fick gå och fika 2 timmar medan de fixade rummet. Sen när jag kom ner så kunde de ta hinnorna och knappt 2 timmar senare är lillsonen född. Supersmidigt och en helt underbar förlossning. Vi fick åka hem efter 6 timmar.
Lillsonen vägde 3660gram och var 51 cm.