Inlägg från: strojes |Visa alla inlägg
  • strojes

Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?

9-13.30 är det skoldag. Inbakat i den tiden har de 30 minuters rast på fm och 60 minuters lunchrast.

Fritids före och efter (öppnar 7.00 och stänger 17.30). De vill gärna att barnen är med på fritids fram till 15.45 då styrda fritidsaktiviteter slutar. 
    Mina barn är på fritids varje dag både före och efter skolan (lämnar senast 8.20 då äldsta tjejen börjar sin skoldag) då jag och min man jobbar. 

• strojes
    strojes skrev 2013-11-14 08:23:20 följande:
    9-13.30 är det skoldag. Inbakat i den tiden har de 30 minuters rast på fm och 60 minuters lunchrast.

Fritids före och efter (öppnar 7.00 och stänger 17.30). De vill gärna att barnen är med på fritids fram till 15.45 då styrda fritidsaktiviteter slutar. 
    Mina barn är på fritids varje dag både före och efter skolan (lämnar senast 8.20 då äldsta tjejen börjar sin skoldag) då jag och min man jobbar. 
    I mina tjejers förskoleklass är de 14 barn på två pedagoger (den ena är inte där hela tiden men rätt ofta).
  • strojes
    MammaPethra skrev 2013-11-18 14:13:23 följande:

Precis så känner vi också och att det sedan kan variera så mycket från kommun till kommun i landet, vissa går ju upp till 5 timmar utöver fritids och som vi, bara 3 ½ timme. Lektionstiden borde vara lika lång oavsett vart man bor i landet. Jag är föräldraledig nu och sedan tar min man över i vår men vi skall prata med skolan och se om vår dotter kan få gå på fritids 3 dagar i veckan efter skolan, det känns inte alls bra att hon hamnar utanför och det säger ju även hennes fröken också.
    Det minsta antalet timmar det får vara är 15 timmar i veckan när det gäller förskoleklass. Det handlar om förberedande verksamhet inför skolan. De skolor som har fler timmar har valt att lägga så men om skolan bara följer läroplanen så får ju barnen lära sig det de ska i alla fall.

Om hennes fröken anser att er dotter behöver mer tid för att inte hamna utanför så är det absolut något ni ska försöka jobba för. Ta hjälp av hennes fröken och rektorn på skolan och be de skriva ihop något intyg/underlag för er dotters behov som ni kan ha vid kontakt med kommunen. 
Svar på tråden Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?