• Rocket Mania

Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?

Genom en annan tråd framkommer det att verksamheten och framför allt verksamhetens tider skiljer sig åt väldigt mycket mellan olika skolor/kommuner.

Hur ser förskoleklassen dvs 6-årsverksamheten ut hos er?
    Mellan vilka tider är det "skola"?
    Har du ditt barn på fritids före och/eller efter? Varför/varför inte? 
    Vad tycker du om tider och upplägg hos er? Saknar du något?

Ett par exempel:

Hos oss är förskoleklassen mellan 9-13, innan och efter är det fritids. Alla har rätt till fritids, även föräldralediga och arbetslösa.

Barnen går i samma lokaler som fritids och klassen består av ungefär 25 barn, en förskolelärare samt 2 fritidspedagoger.

-
    Hos en kompis till mig går barnen antingen 8-11 eller 11.15-14.15. Föräldralediga och arbetslösa har ingen rätt till fritids och mat ingår ej till de som inte går på fritids. 

Upplägget med antal barn + pedagoger ser ungefär likadant ut som hos oss. 

Personligen föredrar jag ju det upplägg som vi har. Det min kompis har känns bara som något kommunen satt ihop för att spara pengar, inte för att barnen ska ha det bra.

• Svar på tråden Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?
  • Flickan och kråkan

08.30-13.10 mån-tors
    08.30-12.00 fredag

Fritids före och efter dessa tider.

Vår snart 6-åring går inte i fritids då jag är föräldraledig och han inte har rätt till fritids. Jag tycker att det generellt är bra. Allra bäst hade det varit om vår son hade fått gå en timme fritids varje dag direkt efter att förskoleklassen slutar. Han vill gärna vara kvar och leka en stund. Oftast är vi kvar 30-40 minuter ändå vid hämtning. Mer fritids än så vill jag inte ha. Lagom långa dagar och dessutom så är personaltätheten bra mycket lägre då.

I förskoleklassen är de 15 barn. En förskollärare + en fritidspedagog.

• strojes

9-13.30 är det skoldag. Inbakat i den tiden har de 30 minuters rast på fm och 60 minuters lunchrast.

Fritids före och efter (öppnar 7.00 och stänger 17.30). De vill gärna att barnen är med på fritids fram till 15.45 då styrda fritidsaktiviteter slutar. 
    Mina barn är på fritids varje dag både före och efter skolan (lämnar senast 8.20 då äldsta tjejen börjar sin skoldag) då jag och min man jobbar. 

• strojes
    strojes skrev 2013-11-14 08:23:20 följande:
    9-13.30 är det skoldag. Inbakat i den tiden har de 30 minuters rast på fm och 60 minuters lunchrast.

Fritids före och efter (öppnar 7.00 och stänger 17.30). De vill gärna att barnen är med på fritids fram till 15.45 då styrda fritidsaktiviteter slutar. 
    Mina barn är på fritids varje dag både före och efter skolan (lämnar senast 8.20 då äldsta tjejen börjar sin skoldag) då jag och min man jobbar. 
    I mina tjejers förskoleklass är de 14 barn på två pedagoger (den ena är inte där hela tiden men rätt ofta).
  • Hellot

Här är det bara förskoleklassverksamhet mellan 8.15 och 11.15 och det finns ingen rätt till fritids för den som är arbetslös eller föräldraledig. När sonen gick i förskoleklass gick han på fritids till 14.15. 20 barn, två pedagoger. Tyckte det funkade rätt bra och eftersom jag studerade och maken kan arbeta en del hemma kunde vi hämta tidigt från fritids, samtidigt som sonen fick leka av sig några timmar.

• vampyria2

Min son går i skolan mellan kl 08.30-12.30.
    De som jobbar eller är sjukskrivna har rätt till fritids, inga andra. 

• Hannah76

8.15-11.15 är det förskoleklass. Sen är det lunch och lek.
    Avgiftfri tid fram till 13 (eller om det var till 14) Fritids innan och efter.

Vi får inte ha fritids som föräldralediga och 6 timmar i veckan som arbetslösa.

När mitt äldre barn gick i förskoleklass för ett par år sen så simmade de en gång i veckan, eftersom det var på eftermiddagen fick hon gå hem tidigare en annan dag för att kunna vara med, för då var jag föräldraledig och då fick man inte ha någon tid utöver förskoleklassen.     

• MammaPethra

8.30-12.00 varje dag
    30 minuters mellan 9.30 och 10.00
    Lunch 10.50-11.10 och ingen rast efter det utan lektion som pågår till 12.00

Ingen fritidsverksamhet för dottern då jag är föräldraledig något som är med blandade känslor, ja inte att jag är föräldraledig då utan att hon inte är på fritids då alla andra barn är det. Hon hamnar utanför klassen och lär inte känna alla barn, klassen är uppdelad i 2 grupper under lektionstid och hon känner mer eller mindre bara till sin egen grupp.     

• MammaPethra
    MammaPethra skrev 2013-11-14 09:29:14 följande:

8.30-12.00 varje dag
    30 minuters mellan 9.30 och 10.00
    Lunch 10.50-11.10 och ingen rast efter det utan lektion som pågår till 12.00

Ingen fritidsverksamhet för dottern då jag är föräldraledig något som är med blandade känslor, ja inte att jag är föräldraledig då utan att hon inte är på fritids då alla andra barn är det. Hon hamnar utanför klassen och lär inte känna alla barn, klassen är uppdelad i 2 grupper under lektionstid och hon känner mer eller mindre bara till sin egen grupp.     

30 minuters rast mellan 9.30 och 10.00 skall det stå. :)
  • Politisktinkorrekt

8.30-13.30 må-fr. Fritids öppnar 6.00 och stänger 18.00. Inget fritids för arbetslösa eller föräldralediga. 29 ungar och två förskollärare + en resurs. Fritids har 3 pedagoger.
    Barnet går bara på fritids vissa dagar då jag jobbar oregelbundna tider. Tiderna är bra men det är alldeles för många barn i klassen.

• Mercurialis

Min sexåring går i förskoleklass 8:20-13:50, måndag till fredag. Han är på fritids både före och efter.

Det är 25+ barn i klassen, en grundskolelärare och två fritidspedagoger arbetar i klassen. Just att det var en grundskolelärare som hade ansvaret för klassen var en av de avgörande anledningarna att vi valde den skolan för vår sexåring.

Klassen har ett klassrum och i anslutning till det ligger fritidslokalerna.

Jag är mycket nöjd med verksamheten. De arbetar med värdegrundsfrågor. De arbetar med ett tema om medeltiden den här terminen, både teoretiskt och praktiskt. Barnens kunskaper i läsning har kollats och de får fortsätta utveckla sin läsning på sin egen nivå. De arbetar med matematik på en mängd olika sätt. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur ser förskoleklassens verksamhet/tider ut hos er?