Blandäktenskap är ett MYCKET intressant ämne, tycker jag! Det tar många år innan man på allvar kan se vad som handlar om de båda parternas kultur och vad som måste anses handla om hur de är som individer, alltså vilken personlighet de har.
Jag är övertygad om att det är mycket mer komplicerat ju mer olika man är i en relation! Det där om att man är olika men kompletterar varandra så bra, det tror jag inte ett dugg på! Och sannolikheten att man är väldigt olika ökar om man har olika uppväxt i olika länder, och/eller i olika samhällsklasser, på landsbygd eller i stad, osv.
Eftersom jag har levt i flera långa relationer, kan jag göra vissa jämförelser. Jag är svenska och min nuvarande man kommer från Mellanöstern och ju längre vi lever ihop desto mer ser jag hur olika vi har uppfostrats, hur vi ofta inte alls tolkar vår omvärld på samma sätt och jag blir också medveten om hur viktigt det är vilken religion man har växt upp med. Och man behöver inte vara religiös som vuxen - religionen i den familj som man växer upp i, präglar oss i väldigt stor utsträckning som vuxna. Det är stor skillnad mellan att växa upp i ett muslimskt land och i ett kristet land och även om inte Sverige förefaller kristet alls numera, så vilar merparten av de flestas värderingar här i landet på kristen grund.
Ska man klara att leva i ett blandäktenskap krävs att man älskar varandra oerhört mycket och är beredd att acceptera saker som man aldrig trodde att man skulle kunna acceptera. När man träffar en partner från en annan kultur och är förälskad, så är man oerhört naiv inför hur relationen kommer att fungera i längden; vilket förstås är logiskt! Men jag tror att man ska vänta lite längre med att binda sig på allvar vid någon som inte delar ens kutlurbakgrund!!!