Inlägg från: Anonym (fjhnb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fjhnb)

Min pojkvän tar benzo och hasch

Anonym (orolig) skrev 2013-11-07 22:28:42 följande:
    Hej min pojkvän(ex för tillfället) missbrukar droger. Han har rökt hasch sen i kanske 5 år och har börjat tagit bensodiazepiner sen i somras, händer att han tar 1-2 gånger i veckan 2-3 tabletter. Han säger att han vill ha hjälp men det är ju svårt och det har tärt på vårt förhållande sen han började med benzo. Min fråga är om det är någon annan som är i liknande situation och hur man som person kan hjälpa honom. Jag älskar han så mycket och vill bara att han ska ta sig ut den här skiten. Men det är ju han själv som måste göra det mesta jobbet och pusha sig själv. Hur ska man gå till väga för att stötta honom så gått det går och försöka få han att sluta?

Han säger att han vill ha hjälp, vad gör han rent handfast för att försöka få den hjälpen? Räcker inte bara med att säga att det är "svårt". Det finns beroendemottagningar o sånt där han kan börja t ex. Om han inte gör nåt självmant utan bara pratar finns det inget du kan göra, tyvärr. Däremot om han aktivt visar att han försöker, söker o tar emot hjälp o jobbar med det hela finns det hopp.

Fortsätter du med honom utan att han gör något av detta finns risken att du blir en "alkoholisthustru" som ständigt städar upp efter honom. Efter någon som egentligen inte vill. Kom ihåg, missbrukare är ofta manipulativa o han vet säkerligen att du gärna vill "hjälpa" honom.
Svar på tråden Min pojkvän tar benzo och hasch