• Anonym (orolig)

Min pojkvän tar benzo och hasch

Hej min pojkvän(ex för tillfället) missbrukar droger. Han har rökt hasch sen i kanske 5 år och har börjat tagit bensodiazepiner sen i somras, händer att han tar 1-2 gånger i veckan 2-3 tabletter. Han säger att han vill ha hjälp men det är ju svårt och det har tärt på vårt förhållande sen han började med benzo. Min fråga är om det är någon annan som är i liknande situation och hur man som person kan hjälpa honom. Jag älskar han så mycket och vill bara att han ska ta sig ut den här skiten. Men det är ju han själv som måste göra det mesta jobbet och pusha sig själv. Hur ska man gå till väga för att stötta honom så gått det går och försöka få han att sluta?

• Svar på tråden Min pojkvän tar benzo och hasch
  • Anonym (Ex pundare)

Vill han sluta så slutar han. Det går inte att vilja halv sluta med droger. Det bästa är om han lägger in sig, bryter med sina gamla vänner. Alla vet att det går inte att sluta knarka om man umgås med folk som gör det.

• Anonym (jalla)

Jag förstår inte vad det är han ska ta sig ur?
    Hasch är inte direkt svårt att sluta med och han kan inte vara så värst beroende av benso om han tar det så sällan. Det är väl bara att han skärper sig.

• Anonym (orolig)

Nej tyvärr så är det bara inte att skärpa sig eftersom jag har ju sett konsekvenserna av det här... Och det är sant, han umgås nästan med bara sådana människor och brukar hjälpa till att sälja, han är i kontakt med droger varje dag. Han är påväg mot en farlig väg om han håller på såhär. Jag skulle vilja höra om någon har varit med om samma sak och hur man ska göra för att stötta och hur det gick för er sen. 

• Mymla

Min erfarenhet är att man inte kan göra ett skit förutom att rädda sig själv och eventuella barn. Finns så många kvinnor som går omkring med oro och spolar ner killens knark, kollar hans jackfickor, är orolig när han är ute med sina vänner osv. Han måste vilja sluta, han måste byta kompiskrets, kanske byta jobb eller börja plugga, han kanske måste avgiftas från benzo, liksom byta inriktning totalt i livet. Skaffa ett intresse som inte involverar att ligga på nåns soffa och bli hög. Det finns säkert anhörigstöd för anhöriga till missbrukare, där någon kan ge tips, testa googla!

• Mymla

Just ja - sen är hans liv inte ditt ansvar. Du kan och ska INTE vara hans övervakare som ser till att han sköter sig, det ska han fixa själv. Klarar han inte att ta hand om sig själv ska han läggas in eller få annan passande vård.

• Emy85

Benzo är farligt man gör galna saker av det om man mixar med alkohol men vet ej med harchs det är inte heller bra att bruka,

• Anonym (hjälp?)

Vad är det han vill ha hjälp med ?
    Cannabis är icke beroendeframkallande, om han så önskar kan han lägga det på hyllan utan vidare problem.
    Benzo om man bara tar det nån enstaka gång så har man inget beroende där heller.

Har han nån form av psykisk ohälsa som självmedicineras?

Har han det så ska han absolut inte nämna nån form av drogbruk när han söker hjälp, det sätter bara käppar i hjulet på en.

• Anonym (pssst)

Akta dej han kan flippa ur totalt.

Vill han sluta så får han lägga in sig.

• Jasminé01

Benzo är farligt, Benzo är visst beroende framkallande. Min vän dog i fjol utav överdos av Benzo! Ditt ex måste sluta

• Anonym (my)
    Jasminé01 skrev 2013-11-29 22:26:26 följande:
    Benzo är farligt, Benzo är visst beroende framkallande. Min vän dog i fjol utav överdos av Benzo! Ditt ex måste sluta
    Det är ganska ovanligt att dö av att endast överdosera benzo. Oftast sover man bara flera dygn i sträck istället. Benzo är väldigt säkra mediciner ur självmordssynpunkt.
  • Anonym (my)

Jag ser inte riktigt problemet. "Alla" röker hasch, det är ingen stor grej egentligen. Röker han så ofta att det påverkar hans dagliga liv så är det såklart ett problem han får ta tag i. Hans bruk av benzo reagerar jag inte heller på. Folk med ångest tar betydligt fler tabletter än så varje vecka. Det som oroar mig är att han självmedicinerar av en anledning. Har han ångestproblematik?

• frappa
    Jasminé01 skrev 2013-11-29 22:26:26 följande:

Om han dog av benzo, så kan vi lugnt anta att det var en del missbruk innan och att han tog obscena mängder:

Eller blandat med opiater som är populärt, vilket är en väldans kass kombination när det kommer till ha livet kvar.
    Dö av att äta föreskriven mängd av sin läkare, är inte möjligt.

• Anonym (my)
    frappa skrev 2013-11-30 11:26:06 följande:

Dö av att äta föreskriven mängd av sin läkare, är inte möjligt.

Inte ens om man tar hela förpackningen på en gång. Det är så många som provat det och besviket vaknat upp efter ett par dagar utan några som helst skador.
  • frappa
    Anonym (my) skrev 2013-11-30 12:36:22 följande:
    Inte ens om man tar hela förpackningen på en gång. Det är så många som provat det och besviket vaknat upp efter ett par dagar utan några som helst skador.

Jo, det är en del som gör så, och undrar varför inget hände.

Sen ska man tillägga att vissa benzo har en större förmåga att avsluta livet på en.

Men fortfarande så är dessa doser som är väldans långt ifrån högsta föreskrivna dos.

men när man blandar in opiater, så kan saker hända som är hälsovådliga.

Vi har ju en hel radda med Hollywood stjärnor som ligger begravna på denna blandning.

Men även här ska tilläggas, att de har inte följt dos.

För hade de gjort detta, så hade de fortfarande levt.

• Anonym (my)
    frappa skrev 2013-11-30 12:52:21 följande:

Jo, det är en del som gör så, och undrar varför inget hände.

Sen ska man tillägga att vissa benzo har en större förmåga att avsluta livet på en.

Men fortfarande så är dessa doser som är väldans långt ifrån högsta föreskrivna dos.

men när man blandar in opiater, så kan saker hända som är hälsovådliga.

Vi har ju en hel radda med Hollywood stjärnor som ligger begravna på denna blandning.

Men även här ska tilläggas, att de har inte följt dos.

För hade de gjort detta, så hade de fortfarande levt.

Ja om man blandar medicinerna så kan det såklart hända saker. Även om man blandar vissa benzo med alkohol så kan det bli farligt.
  • frappa
    Anonym (my) skrev 2013-11-30 13:00:53 följande:
    Ja om man blandar medicinerna så kan det såklart hända saker. Även om man blandar vissa benzo med alkohol så kan det bli farligt.
    Jo, alkohol boostar benzo en hel del också.
  • Anonym (fjhnb)
    Anonym (orolig) skrev 2013-11-07 22:28:42 följande:
    Hej min pojkvän(ex för tillfället) missbrukar droger. Han har rökt hasch sen i kanske 5 år och har börjat tagit bensodiazepiner sen i somras, händer att han tar 1-2 gånger i veckan 2-3 tabletter. Han säger att han vill ha hjälp men det är ju svårt och det har tärt på vårt förhållande sen han började med benzo. Min fråga är om det är någon annan som är i liknande situation och hur man som person kan hjälpa honom. Jag älskar han så mycket och vill bara att han ska ta sig ut den här skiten. Men det är ju han själv som måste göra det mesta jobbet och pusha sig själv. Hur ska man gå till väga för att stötta honom så gått det går och försöka få han att sluta?

Han säger att han vill ha hjälp, vad gör han rent handfast för att försöka få den hjälpen? Räcker inte bara med att säga att det är "svårt". Det finns beroendemottagningar o sånt där han kan börja t ex. Om han inte gör nåt självmant utan bara pratar finns det inget du kan göra, tyvärr. Däremot om han aktivt visar att han försöker, söker o tar emot hjälp o jobbar med det hela finns det hopp.

Fortsätter du med honom utan att han gör något av detta finns risken att du blir en "alkoholisthustru" som ständigt städar upp efter honom. Efter någon som egentligen inte vill. Kom ihåg, missbrukare är ofta manipulativa o han vet säkerligen att du gärna vill "hjälpa" honom.
Svar på tråden Min pojkvän tar benzo och hasch