Rädd när min dotter rider....
Jag har hållit på med hästar i ca 30 år och har jobbat med hästar bland annat som instruktör, och jag kan säga en sak.. att falla av hästen hör till "utbildningen" och så länge man rider på ridskola kan man räkna med att det sker under hyfsat kontrollerade former, då hästarna är utbildade och vana vid det mesta och det krävs mycket för att de ska rusa okontrollerat runt runt.. De brukar som regel stanna och vänta på ryttaren, som oftast glider av på grund av att balansen brister.
Du gör inte din dotter någon tjänst genom att vara med om du själv är rädd, snarare tvärtom. Min egen mamma är livrädd för hästar och har alltid varit sedan hon var med om en olycka som tonåring när hon red. Men hon lämnade mig på ridskolan, förklarade situationen för min instruktör och jag sattes in i en grupp där alla var jämngamla och kunde lika mycket ungefär. I stallet finns som regel alltid någon att fråga eller be om hjälp, och om du ber instruktören så kan den säkert be någon stallvärd eller ungdomsledare att hjälpa din dotter, för när du är orolig så förhöjer du risken kraftigt för att något faktiskt SKA hända. Det gör du utan att mena det, eftersom kroppen utsöndrar adrenalin när du blir orolig eller stressad, och adrenalin luktar ganska starkt. Hästarna uppfattar det, och ser det som ett potentiellt hot då. De reagerar på lukten med att bli svårhanterliga och oroliga, och ett lysande exempel är om man som ryttare är lite nervös t ex för att galoppera eller hoppa. Det blir nästan garanterat en vägran om ryttaren är osäker, för då utsöndras adrenalin långt innan man ens svänger mot hindret, och hästen reagerar instinktivt med att inte hoppa som en protest. Det är hotfullt i deras värld. En ryttare som inte är rädd kommer klara hindret galant med samma häst.
Så. Lämna dottern i personalens händer. Det blir säkrare för alla inblandade. Sitt inte på läktaren och titta, gå in i cafeterian och läs en tidning eller något i stället. Din oro gör hästen onödigt fladdrig och orolig, och därmed utsätts din dotter för större risk än om du inte är med alls.
Hon lär vara duktig nog att inte behöva din hjälp att sadla och tränsa inför/efter ridning efter tre år på ridskolan.