Anonym (fundersam) skrev 2013-11-03 19:06:20 följande:
Nä vi har gemensam vårdnad. Har inte riktigt vågat söka underhåll för han hotat mig med allt möjligt. I hans värld betalar han tydligen väldigt mycket men han kan se det som att han betalar när han köper leksaker till barnet. Och kör bil till jobbet. Tro mig det är väldigt stökigt. Anar någon diagnos även om jag är emot att göra hobby diagnoser på folk.
Ska ringa i morgon för att få lite råd både hos familjerätten och även försäkringskassan.
Anonym (M) skrev 2013-11-03 18:30:10 följande:Familjerätten gör ingenting, dom erbjuder samarbetssamtal. Det är bara soc som kan gå in och ändra boendefrågan. Om barnen far illa vill säga.
Jag tror att jag läste att fk kan gå tillbaka 5 år och kräva underhåll. Men är inte helt säker.
Hade jag varit dig hade jag ring familjerätten och bett å få komma dit för att få hjälp att skriva ett lagligt umgängesavtal.
Då hade han nog blivit lite spak.
Ja jag tänker att jag ska göra det,ringa alltså. Är rätt tuff av mig numera så sätta sig på mig gör han inte mer även om jag låter tvärmesig här men man vill alltid det bästa och är alltid orolig för sitt barns väl.
Tror också att han blir spak om vi kommer dit. Ska ta tag i det!
Du har rätt till underhåll oavsett om ni har gemensam vårdnad.
Hade det varit jag hade jag fixat umgängesbiten först, sedan underhåll. För skulle han vilja ta dig till rätten och ändra umgänget bara för att han inte vill betala har han inte mycket å komma med.
Lycka till