• Anonym (fundersam)

Vad händer hos familjerätten?

Har ett barn som är 6 år gammalt och har i stort sett haft all vårdnad för då jag och pappan separerade väldigt tidigt.
    Pappan har haft barnet varannan helg och då från fredag em till söndag em i alla år. Lite mer på jularna och 2 veckor på somrarna. Vi har haft ett konstigt förhållande till varandra där vi åkt på semestrar tillsammans och han betalt det mesta då han ALDRIG betalt underhåll och jag har gått på knäna av min ekonomi.
    Någon matkasse då och då har han betalt,blöjor kan jag nog räkna på 2 händer inte mer under alla år.

Varje gång jag tagit upp underhåll har han blivit vansinnig och tyckt att han minsann betalar så mycket ändå. Vilket han verkligen inte kommit upp till om man börjar räkna på det. Har betalt dagisavgifter under alla år och han har kanske betalt 2. Det där har jag aldrig brytt mig om för jag har gått på allt han tutat i mig att han minsann betalar. 

Har slutat mitt arbete 2 timmar tidigare varje dag än jag har arbetstid till och haft i stort sett alla vabdagar. Han har vabbat 2 gånger under 6 år.Jag har i runda slängar 84 dagar.Alla läkarbesök,tandläkarbesök,föräldramöten etc ALLT löser jag. Och jag erkänner att jag har curlat honom rejält.För jag har gjort det för mitt barn! 

Till det hela hör att han har misshandlat mig rejält psykiskt och våldtagit mig så jag har inte orkat ta tag i allt jag borde gjort innan.  Det är mycket lögner av en mycket manipulativ person det här och han kommer inte ihåg någonting. 

Idag tar han barnet 2 timmar under veckan om han har lust och har fortfarande varannan helg.Kan aldrig boka att jag ska jobba full tid för det kan ändra sig dagen innan. Nu har han träffat en annan och jag orkar verkligen inte ha honom springandes här hur som helst som han gjort innan.Jag vill också gå vidare och det har han INTE tillåtit.  Jag har aldrig nekat honom att träffa sitt barn och inte vågat gå med på annat för han HOTAR med familjerätten. Eller att han MINSANN SKA HA varannan vecka(vilket han INTE roddar iland alls för han orkar inte)

Han har ett barn sedan tidigare med en annan kvinna och nu pratar han om att han vill ha fler. Lustigt med tanke på att han inte gör ett skit för att ta hand om de han redan har.

JAG har i alla fall ledsnat och nu undrar jag: om jag nu drar igång en process för att få lite struktur på allt,umgänge och underhåll(tog det senast idag men han blir bara förbannad av någon anledning och säger att han minsann också köper kläder..hmm 2 jeans i halvåret räcker ju knappast)

VAD är det som händer då? Kan han kräva varannan vecka? Jag tycker det är MYCKET olämpligt då han inte kommer få en enda rutin att fungera och det är inte bra för barnet anser jag. Det finns ingen trygghet hos honom. Dessutom bor han ca 5 mil bort och jag och barnet bor 10 min från skolan och kompisar. Tror det kommer bli väldigt jobbigt för barnet. MED DETTA SÄGER JAG INTE att jag tycker barnet inte ska vara hos pappa ,de behöver självklart varandra! 

MEN vad händer på ett samarbetsamtal hos familjerätten tex? Det känns så stort. Ser de igenom det manipulerande hos en person eller kan det bli helt kaos för mig kanske? Känner mig livrädd och samtidigt väldigt bestämd över detta nu.

Och försäkringskassan,går de tillbaka 6 år eller är det från nu underhåll gäller tex? Vad räknar man på?  Jag vill göra det som är bäst för MITT barn och egentligen skiter jag i underhållet men ändå rätt ska vara rätt kan jag tycka.

Hjälp mig gärna någon klok därute. Oj det blev långt hoppas någon orkade läsa. 

• Svar på tråden Vad händer hos familjerätten?
  • Anonym (Z)

Varför ansöker du inte om underhåll via fk? Du får dina 1273 till barnet och vad han ska betala räknar de ut via hans inkomst. Samarbetsavtal är frivilligt och man behöver inte komma om inte tingsrätten beslutat att ni ska gå där. Du skriver du haft den mesta vårdnaden men du beskriver bara hur umgängesfördelningen sett ut, vårdnad handlar om det juridiska så antingen har du ensam vårdnad eller så har ni gemensam vårdnad

• Anonym (M)

Familjerätten gör ingenting, dom erbjuder samarbetssamtal. Det är bara soc som kan gå in och ändra boendefrågan. Om barnen far illa vill säga.

Jag tror att jag läste att fk kan gå tillbaka 5 år och kräva underhåll. Men är inte helt säker.

Hade jag varit dig hade jag ring familjerätten och bett å få komma dit för att få hjälp att skriva ett lagligt umgängesavtal.

Då hade han nog blivit lite spak.

• h8him

Som de andra har skrivit så kan du ansöka om underhållsstöd via Fk. Man kan ansöka en månad retroaktivt.

Sen kan han alltid kräva växelvis boende, han kan stämma dig och försöka få igenom det i Tingsrätten. Men om han får det eller inte är omöjligt att svara på.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-03 18:26:35 följande:
    Varför ansöker du inte om underhåll via fk? Du får dina 1273 till barnet och vad han ska betala räknar de ut via hans inkomst. Samarbetsavtal är frivilligt och man behöver inte komma om inte tingsrätten beslutat att ni ska gå där. Du skriver du haft den mesta vårdnaden men du beskriver bara hur umgängesfördelningen sett ut, vårdnad handlar om det juridiska så antingen har du ensam vårdnad eller så har ni gemensam vårdnad
    Nä vi har gemensam vårdnad. Har inte riktigt vågat söka underhåll för han hotat mig med allt möjligt. I hans värld betalar han tydligen väldigt mycket men han kan se det som att han betalar när han köper leksaker till barnet. Och kör bil till jobbet. Tro mig det är väldigt stökigt. Anar någon diagnos även om jag är emot att göra hobby diagnoser på folk.
    Ska ringa i morgon för att få lite råd både hos familjerätten och även försäkringskassan.
    Anonym (M) skrev 2013-11-03 18:30:10 följande:
    Familjerätten gör ingenting, dom erbjuder samarbetssamtal. Det är bara soc som kan gå in och ändra boendefrågan. Om barnen far illa vill säga.

Jag tror att jag läste att fk kan gå tillbaka 5 år och kräva underhåll. Men är inte helt säker.

Hade jag varit dig hade jag ring familjerätten och bett å få komma dit för att få hjälp att skriva ett lagligt umgängesavtal.
    Ja jag tänker att jag ska göra det,ringa alltså. Är rätt tuff av mig numera så sätta sig på mig gör han inte mer även om jag låter tvärmesig här men man vill alltid det bästa och är alltid orolig för sitt barns väl.
    Tror också att han blir spak om vi kommer dit. Ska ta tag i det!

• Anonym (M)
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-03 19:06:20 följande:
    Nä vi har gemensam vårdnad. Har inte riktigt vågat söka underhåll för han hotat mig med allt möjligt. I hans värld betalar han tydligen väldigt mycket men han kan se det som att han betalar när han köper leksaker till barnet. Och kör bil till jobbet. Tro mig det är väldigt stökigt. Anar någon diagnos även om jag är emot att göra hobby diagnoser på folk.
    Ska ringa i morgon för att få lite råd både hos familjerätten och även försäkringskassan.
    Anonym (M) skrev 2013-11-03 18:30:10 följande:Familjerätten gör ingenting, dom erbjuder samarbetssamtal. Det är bara soc som kan gå in och ändra boendefrågan. Om barnen far illa vill säga.

Ja jag tänker att jag ska göra det,ringa alltså. Är rätt tuff av mig numera så sätta sig på mig gör han inte mer även om jag låter tvärmesig här men man vill alltid det bästa och är alltid orolig för sitt barns väl.
    Tror också att han blir spak om vi kommer dit. Ska ta tag i det!

Du har rätt till underhåll oavsett om ni har gemensam vårdnad.

Hade det varit jag hade jag fixat umgängesbiten först, sedan underhåll. För skulle han vilja ta dig till rätten och ändra umgänget bara för att han inte vill betala har han inte mycket å komma med.

Lycka till
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (M) skrev 2013-11-03 19:11:38 följande:
    Du har rätt till underhåll oavsett om ni har gemensam vårdnad.
    Hade det varit jag hade jag fixat umgängesbiten först, sedan underhåll. För skulle han vilja ta dig till rätten och ändra umgänget bara för att han inte vill betala har han inte mycket å komma med.
    Lycka till
    Han tycker det är skitjobbigt med bara tanken på varannan vecka men skulle absolut köra det racet för att SLIPPA betala tyvärr. Tack! 
  • h8him
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-03 19:13:18 följande:
    Han tycker det är skitjobbigt med bara tanken på varannan vecka men skulle absolut köra det racet för att SLIPPA betala tyvärr. Tack! 
    Det argumentet har jag hört ofta. Men det fungerar inte så i verkligheten, för vill man verkligen inte ha sitt barn hos sig varannan vecka men har det för att slippa betala underhåll, så förstör man för sig själv. Plus att det plötsligt blir ännu dyrare att ha barnet än 1273 som man betalar till Fk.
  • Anonym (fundersam)
    h8him skrev 2013-11-03 19:19:59 följande:
    Det argumentet har jag hört ofta. Men det fungerar inte så i verkligheten, för vill man verkligen inte ha sitt barn hos sig varannan vecka men har det för att slippa betala underhåll, så förstör man för sig själv. Plus att det plötsligt blir ännu dyrare att ha barnet än 1273 som man betalar till Fk.
    Nä man undrar ju hur det går ihop..
  • Näckrosen

Skulle det fungera för honom att ha barnet varannan vecka om han behöver skjutsa och hämta vid skolan?

Ansök om underhåll via fk. Du behöver ju inte koppla in familjerätten om du inte vill. Det kan du ju överlåta till honom... Om han vill.
    Tror inte du har så mycket att förlora.

• Anonym (fundersam)
    Näckrosen skrev 2013-11-03 20:59:04 följande:
    Skulle det fungera för honom att ha barnet varannan vecka om han behöver skjutsa och hämta vid skolan?

Ansök om underhåll via fk. Du behöver ju inte koppla in familjerätten om du inte vill. Det kan du ju överlåta till honom... Om han vill.
    Tror inte du har så mycket att förlora.
    Allt fungerar om man vill hävdar jag. Tror inte det är optimalt för barnet dock för han skulle nog bryta ihop av trötthet eftersom han skulle bli lämnad väldigt tidigt på morgonen. Avsaknad av rutiner gör mig mest less men det kanske inte är min huvudvärk under den veckan men som sagt jag vill bara mitt barns bästa. Jag TROR dock inte att det är vv som är det bästa för honom. 
  • IafiaE
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-03 21:52:30 följande:
    Allt fungerar om man vill hävdar jag. Tror inte det är optimalt för barnet dock för han skulle nog bryta ihop av trötthet eftersom han skulle bli lämnad väldigt tidigt på morgonen. Avsaknad av rutiner gör mig mest less men det kanske inte är min huvudvärk under den veckan men som sagt jag vill bara mitt barns bästa. Jag TROR dock inte att det är vv som är det bästa för honom. 
    Därför kan det vara bra att göra ett umgängesavtal innan man drar in underhåll.

Det blir svårt att ändra avtalet bara för man inte vill betala.
Svar på tråden Vad händer hos familjerätten?