• Alexi

    Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?

    Hur lär man barn hantera sina känslor på annat sätt än att skrika, slåss, kasta saker, bitas osv?

    Man läser ofta om att små barn inte kan hantera sina känslor, de skräms av intensiteten i dem osv och att det är något som vuxna måste lära dem. Att barnet agerar ut känslorna på dessa sätt för att de inte har verktyg att göra annat. Men hur lär man dem det?

    Vad ska man säga och göra för att ge alternativ till de här negativa reaktionerna? ska man lära sig att inte skrika alls eller ska man gå och skrika i ett annat rum? Ska man inte slåss alls eller ska man lära sig slåss i en kudde? Osv?

    Har en snart treåring som varje gång han blir arg (hundra gånger per dag) väldigt medvetet ställer sig och gallskriker så det skär i öronen. Eller så kastar han saker, tar allt som finns i hans väg och bara hivar. Så jag vill träna med honom att göra annat, kunna möta honom med något mer konstruktivt än ett argt "skrik inte"... men jag vet inte riktigt hur eller vad. På förskolan verkar det fungera att ha nolltolerans för skrikande (inomhus) osv men det verkar inte gå lika bra hemma...

    Hur gör ni? Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?
  • Alexi

    Jag funderar en hel del på det här men det känns bara som att sonen inte går att avleda men är så himla arg långa stunder och man har ingen aning om varför. Igår precis efter middagen var han så arg, så arg. Skriker, kastar saker, spottar och fräser, slåss om man försöker ta upp honom osv. Försökte allt jag kunde komma på, sitta lugnt på golvet och vänta på honom, erbjuda famnen, gå därifrån och strunta i honom osv. Till slut efter minst en halvtimma av detta i sträck och en totalslut mamma lugnade han ner sig hyfsat. Men sen efter en stund åker tvn på bara för att jag är slut och storasyster också behöver lite uppmärlsamhet. Trist på alla sätt och vis!

    I morse hade han varit tokarg hela frukosten med maken men sen helt plötsligt efteråt svängt, kommit och berättat att nu är han glad igen och sen börjat leka.

    Vad är problemet liksom?

  • Alexi
    Mumin80 skrev 2013-11-20 10:10:57 följande:
    Fråga honom kanske, vad problemet är?  

    Några funderingar: Efter middagen, då lär han vara ganska trött? Har det hänt mycket under dagen, hur har han upplevt det som händer under dagen? Tänk en kastrull, är den halvtom så krävs det ganska mycket för att den ska koka över, men är den fylld precis upp till kanten så kan minsta lilla räcka för att översvämma hela spisen. Så har det hänt nåt på förskolan, dom kanske har gjort nåt annat än det vanliga, en vikarie, nåt bråk med ett annat barn eller nåt annat? Kanske sovit dåligt under natten? Kanske ni som gjort nåt annat än vanligt? Sånt bygger ju på, små skvättar i kastrullen. 

    Det vi försöker göra (dottern har iofs autism) är att fylla kastrullen så lite som möjligt, och "hälla av" vattenet också på olika sätt så gott det går. Och ibland, när vi vet att kastrullen trots allt blivit överfull (vår dotter han en väldigt liten "kastrull", så det går inte att undvika helt), så vet vi ju att det kommer att bli utbrott, och avdramatiserar så gott det går, väntar ut, erbjuder alternativ, kanske avleder med lite glass eller tv. Hjälper henne att sänka värmen och tömma kastrullen helt enkelt. Och över tid (vi snackar över ett år nu) så har utbrotten blivit mindre våldsamma, kommer mer sällan, hon behåller kontaktbarheten bättre under utbrotten, dom går över fortare och hon mår mindre dåligt av dem själv. 



    Han kan säga att han är arg men inte beskriva varför. En del av ilskan beror på att han vill se på tv men det vill vi inte tillåta fyra timmar i sträck på kvällarna... Absolut är han trött efter dagis men innan middagen hade han suttit och vilat framför tvn en timma så det borde vara ok. Och den här argsintheten är ofta, ofta just nu så vi kan inte se något mönster att det är någon utlösande faktor. Vissa dagar vaknar han arg, typ... Och klart att tv eller glass skulle funka just då men det blir fel väg att gå i längden känner vi, då vi är angelägna om att hålla nere både tvmängden och sockermängden.
  • Alexi
    lilla hej skrev 2013-11-21 09:21:57 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut med rutiner och sömn hemma hos er men jag kan märka stor skillnad på mina töser om de är trötta eller hungriga. det är då de ofta blir ledsna, arga och irriterade.
    Rutiner och tillräckligt med sömn är A och O för att barnen ska må bra.

    Annars tycker jag de andra har skrivit bra.
    Att sätta ord på känslor är bra. Att när ett barn slåss säga ifrån att man inte får göra så och sen berätta vad man ska säga.
    Jag tror överlag många föräldrar glömmer att berätta för barnen vad de ska göra istället för att slåss, bitas eller vad de nu gör. För arg blir alla mer eller mindre, det är ju vad man gör av ilskan man måste lära sig.

    Att titta på tv en hel kväll när man har varit en lång dag på förskolan kan jag inte se som fel, bara det inte alltid är så. Det är ganska avkopplande att hänga i soffan. Tips på andra avklopplande aktiviteter kan ju vara att spela spel tillsammans eller läsa något tillsammans. 
    Jo, vi har blivit extremt noga med extra mellanmål osv nu när sonen är så pass instabil i humöret. Men som idag, på väg till dagis. Nyss sovit en bra natt, ätit frukost och lekt och varit glad. Sen haverar något på vägen dit, något blir inte som han vill och sen vill han bara skrika, slåss, springa rakt ut i trafiken och är hur arg som helst och man kan inte avleda det på något sätt. Jag kan inte ge förslag på hur han ska hantera detta istället. Vad gör liksom vi vuxna med vår ilska, mer än håller den inom oss eller pratar av oss den?

    För oss skulle det nog kunna bli tv varje kväll hela kvällen om vi tillät och det känns inte bra. Vi försöker lägga pussel och sånt men ibland är han inte mottaglig, bara arg...  
  • Alexi
    Themis skrev 2013-11-21 09:31:31 följande:
    Gå in på ditt rum och skrik eller slå på en kudde eller kasta mjukisdjur om du vill, det funkar väl?

    Det som inte är okej är att förstöra andras saker, kasta saker som kan skada andra eller att skada sig själv.

    Sen skriver jag under på vad lilla hej skriver också: Man kan inte förvänta sig att barn med lågt blodsocker och dålig nattsömn som blir runtsläpade på stan eller väcks mitt i tuppluren för att bli hoptussade med släktingar ska bete sig bra, då är man bara enfaldig. På förskolan finns rutinerna och ofta fungerar "stökiga" barn bättre där.

    För egen del kan jag säga att jag var sur som ättika varenda julafton som liten, vilket uteslutande berodde på att jag i vanliga fall fick lunch senast 12, men denna dag åt vi kl 14-14.30. Om någon vuxen hade varit intelligent nog att ge mig nåt litet att äta vid 12 så hade jag kanske inte flippat humör och vägrat vara med.

    Min son är gudasnäll med regelbundna måltider, i princip enda gångerna han har fått totala utbrott vid högtider har varit 3-4 gånger när kocken på restaurangen eller släkten har gjort bort sig och vi fått vänta oskäligt länge på maten och jag inte haft någon nöd-mat med.

    /alltid nåt ätbart i handväskan
    Jo vi har försökt det, att säga att måste man skrika får man gå in och göra det i tvättstugan. Men det vill inte han, han vill stå i vardagsrummet och skrika en i örat...


  • Alexi
    Prospero skrev 2013-11-21 09:33:52 följande:
    Vissa barn är nog bara argare till sin personlighet, det är i alla fall en himla skillnad på våra två. Man kan inte begära att de ska veta varför de är arga när de är så små och de måste ju få utlopp för ilskan, så slå på en kudde eller skrika på sitt rum med stängd dörr är ju bra strategier. Problemet är väl att de gärna säger nej till allt man föreslår.

    Köpa en stor säck tålamod till sig själv är bra också... :-P
    Men hur får man dem att gå in i sitt rum och stänga dörren...?
  • Alexi
    Mumin80 skrev 2013-11-21 11:01:11 följande:
    Jag kanske ska påpeka att glass och tv var exempel. Surfplatta kan också funka  

    (mina specifika exempel härrör sig väl mest till att vår dotters stora problem är att komma till ro och slappna av, det finns ju en hel del specifika lösningar som för oss hör ihop med autismproblematiken...)  

    Men min främsta poäng var väl egentligen att det (enligt vår upplevelse) inte är någon idé att förstora, dramatisera eller straffa barnet för sina utbrott. Barn gör så gott dom kan, får dom ett utbrott så är det för att det är den enda strategin dom just då kommer på för att hantera sina känslor. Dom vill inte tappa kontrollen över sig själv, utan dom tappar kontrollen mot sin egen vilja. 

    Och det är ur det synsättet som vår strategi också kommer. Vårt jobb är inte att belasta barnet ytterligare, utan att hjälpa barnet att återfå kontrollen och att (långsiktigt) träna på andra strategier för att hantera sina känslor. 

    Så det vi egentligen gör i vardagen är tre saker:

    1. Vi försöker att hjälpa vår dotter att undvika utbrott. I hennes fall gäller ju allt dessutom i kubik, hon är stresskänsligare än andra barn, kan inte filtrera bort intryck, har svårt att strukturera och förstå sin omgivning och svårt att kommunicera. Så vi håller nere stressnivåerna så gott det går, men helt lika kan ju inte varje dag vara (och hon gillar ju t.ex. lekland en stund, även om det är jättestressande).

    Så vi håller också koll på vad som kan stressa henne och försöker ha en mental "stressmätare". Vi skulle t.ex. aldrig åka till ett lekland samma dag (eller ens samma helg) som vi ska ha vänner på besök, för det vet vi är för mycket stress under för kort tid. Och genom att ha koll på allt som kan orsaka stress, så börjar vi vid detta laget kunna "beräkna" ganska bra när stressnivån börjar bli för hög. Plus att vi är väldigt observanta på hennes beteende, och är ganska bra på att läsa av signaler på när hon är trött och stressen börjar bli för stor, även om hon själv inte kan tala om sådant för oss.

    2. När vi märker att hon stöter på hinder, som hon själv inte kan ta sig runt, så försöker vi hjälpa henne med strategier runt dem, och träna hennes flexibilitet. Om hon t.ex. hänger vid frysen och "vill haaaa glaaaassss..." (som hon ibland hakar sig fast på), så kan vi erbjuda mineralvatten istället (som hon gillar). Eller i vilken annan situation som helst där hon hakar fast sig på en enda sak som hon vill ha/måste göra, så erbjuder vi henne ett (eller flera) alternativ, vilket oftast avleder henne från den ursprungliga låsningen (som annars skulle leda till ett utbrott). Enligt "konventionell" uppfostran så kanske vi "belönar" hennes låsningar, men  vi inte ser låsningarna som något hon själv väljer eller styr över, och därför ser vi inte att en "belöning" spelar någon roll. Och erfarenhetsmässigt så har hennes låsningar och utbrott minskat under det senaste året, inte ökat (vilket dom borde ha gjort om hon uppfattade mineralvattnet som belöning för glasstjatet)...

    Så som vi ser det så tränar vi henne i att tänka mer flexibelt och kompromissa. För det är ju det hon behöver kunna i vuxenvärlden sen, att kunna kompromissa, se alternativ och vara öppen för andra lösningar än sin egen. Någon gång i framtiden så hoppas vi väl att vi ska kunna säga nej, och låta henne komma med egna förslag på alternativ, som vi gemensamt kan diskutera och resonera kring. Men hon behöver lära sig prata lite mer innan vi kommer dit  

    3. Ibland går utbrotten inte att förebygga eller avleda. Ibland blir det för mycket, och hon tappar kontrollen (vilket ett utbrott är, för oss). Då ser vi det som vårt jobb att hjälpa henne att återfå kontrollen, och också att avdramatisera utbrotten. För att tappa kontrollen är ett misslyckande, och gör en ledsen, oavsett ålder, funktionsnivå eller annat. Så att hjälpa henne få kontroll över sig själv (INTE oss att få kontroll över henne!), och att trösta och lugna och lindra känslan av misslyckande. Det är vårt jobb vid ett utbrott (som vi ser det). 

    Då kan en glass vara bra att ha, eller tv:n Men också annat, sånt hon gillar, sånt som lugnar, det kan vara att sitta i soffan med surfplattan en stund, att få leka med någon särskild favoritleksak, att få vara med och baka en kaka, att få sitta och rita eller pyssla en stund. Vad som är lämpligt beror ju helt på situationen och barnet. Ofta får vi ju också erbjuda många olika alternativ, och se vad dottern fastnar för, och så gör vi det. Och självklart ska det vara alternativ som passar oss. Har jag inte tid eller lust att ställa mig och baka en kaka, så erbjuder jag självklart inte det alternativet Vi är också mycket lyhörda för om hon vill bli t.ex. kramad eller inte. Ofta vill hon absolut inte ha fysisk kontakt i början av ett utbrott, medan ett tecken på att det börjar gå över är att hon låter sig kramas. Men om vi går för nära och försöker krama henne för tidigt, då blir hon våldsam. Och då backar vi, naturligtvis. För det är som sagt HON som behöver få tillbaka kontrollen över sig SJÄLV, och då måste vi ge henne uttrymme att göra det. 

    Vi håller oss naturligtvis alltid lugna, så gott det går (inte alltid lätt när man själv är trött och stressad...). Vi byter också av varandra, så om jag är sur och grinig så går jag undan och låter maken handskas med dottern, och vice versa. Och ibland, om utbrottet bottnar i en konflikt som en av oss har haft med dottern (för vi säger ju också nej, till sånt som kan skada någon eller om det är något som kan gå sönder), så är det den andra som lugnar henne, inte den hon är arg på. Och genom att vi själva behåller lugnet, genom att vi hjälper henne att få tillbaka kontrollen på olika sätt och genom att vi allmänt uppmärksammar utbrotten mindre, så blir dom också mindre skrämmande för henne, vilket minskar hennes stress och känsla av misslyckande, vilket gör att utbrotten blivit färre, kortare och mindre våldsamma.  

    Till sist:
    Vi har naturligtvis vissa absoluta gränser. Dottern får inte göra saker som kan skada henne eller andra, och hon får inte göra sånt som kan leda till att saker går sönder. Självklart är huset också anpassat till att vi inte har så mycket tillgängligt som kan gå sönder, för att inte skapa onödiga konflikter Och om vi t.ex. måste hålla fast dottern för att hon inte ska skada någon annan (som lillasyster), så gör vi det. Även om det är under ett utbrott, och utbrottet blir värre av det. Men vi försöker också förhindra möjligheten, t.ex. genom att se till att lillasyster eller saker som kan gå sönder inte finns i närheten vid utbrott. Vi kan också ibland om hon är våldsam (vilket hon nästan aldrig är numera) avleda det till något annat. D.v.s. om hon slår på mig, så håller jag upp handflatorna så att jag kan bemöta det som en "high-five" istället för ett slag. Vilket avdramatiserar situationen, istället för att trissa upp den ytterligare om jag t.ex. försökte hålla fast henne eller liknande. 

    Skrik är naturligtvis svårare, jag skulle i den situationen antagligen överväga hörselkåpor till mig själv... Det kan låta "komiskt" eller som att jag låter dottern "vinna", men det är nog egentligen ett ganska bra sätt att markera att beteendet inte är ok, utan att trissa upp konflikten ytterligare. Samt att jag då är fri att hantera själva utbrottet och bemöta dottern "bakom" skriket på ett bra sätt, istället för att bara drivas till vansinne av skrikandet.  
    jätteintressant att läsa hur ni gör, vad bra ni verkar ha jobbat med dessa saker!

    Hörselpropppar har jag tänkt så många gånger men det blir ju aldrig att jag tänker på dem mitt i konflikten. Istället skriker sonen och jag blir galet provocerad av det (jag står verkligen inte ut med ljudet) och skriker till slut tillbaka... Jag försöker verkligen jobba med mitt agerande i de här situationerna, oftast hanterar jag dem bra och lugnt. Jag försöker sitta ner i närheten och se om han vill ha närhet eller stöd på annat sätt. Dock kan jag inte helt ignorera honom eftersom jag måste ha lite koll på vad han väljer att kasta iväg om han är på det humöret... Egentligen tror jag att det bästa är att bara vara lugn och vänta ut utbrottet men hur gör man det när man är på väg i trafiken, eller hemma och han börjar kasta saker eller slåss? Häromdagen bet han pappa hårt i axeln i frustration. Märkligt nog eftersom han är så verbal, vi förstår liksom inte riktigt varför han behöver använda sådana verktyg i ilskan, jag trodde bitande och sånt främst var hos barn som inte kunde prata så bra. 

    Sen det där med att avleda med andra saker är ju jättebra, problemet är att hos oss skulle tv/ipad och glass fungera utmärkt, men det är också sådana saker vi inte vill ta till i de lägena. Just de sakerna är sådant vi vill hålla nere i mängd. Så därför är det svårt att komma på alternativ. Man kan föreslå pussel eller gosande eller massa andra saker men han är inte mottaglig i de lägena. Jag vill till varje pris undvika att erbjuda sötsaker vid stora känslor hos barnen, oavsett om det är glädje eller ilska. Vill jag erbjuda glass en kväll så vill jag att barnen är lugna först, och sen kan jag erbjuda glass, dvs det får inte bli en koppling ilska-glass. Så jag förstår absolut hur du menar, bara att jag inte ser att det funkar hos oss.

     
  • Alexi
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-21 09:57:02 följande:
    Jag har en snart 6-åring här hemma som generellt har världens jämnaste humör. Har egentligen aldrig "trotsat" på något vis, är oerhört rationell och får inga vredesutbrott att direkt tala om. Går över direkt om han har något och dessutom ett kontrollerat utbrott :_D

    Jag har också en 4,5-åring vars personlighet är totalt annorlunda. Han är en känslomänniska ut i fingerspetsarna. Vi har dagligen utbrott och härdsmältor över allt mellan himmel och jord. Så jättedjup brukar det inte sitta. Även om han gråter/skriker så han knappt får luft och ligger och vrider sig på golvet, så kan en enda intressant kommentar från storebror resultera i ett omgående glatt och harmoniskt barn .

    Vi har väl liksom förlikat sig med att det är så här våra barn är som personer. Vi låter 4,5-åringen bli arg. Vi sätter gränser på det viset att han inte får göra illa någon annan eller göra sönder saker. Vrålskrika får han också göra någon annanstans så övriga slipper få hörselskador.

    Det har blivit bättre här. Mycket färre härdsmältor idag än för ett år sedan. De lär ju sig hantera motgångar allteftersom. Vad som hjälper för oss är att prata om saker innan som vi vet kan skapa just härdsmältor. I morse undvek vi en. Han har fått en ny cykel som är större och som han knappt når ner med tårna på. Han kan cykla, är fantastiskt nöjd över sin nya cykel, men vi vet också att det är en övergångsperiod när han måste lära känna den nya cykel och det faktum att den är så pass mycket större. Eftersom vi pratade om det innan så gick det rätt ok att allt inte gick lätt som en plätt första cykelturen , bara lite frustration . Å andra sidan så gled inte ena stöveln på direkt när vi skulle gå ut: gnäll, argt vrål, ännu argare vrål, sparkar "DUMMA STÖVEL! JAG KAAAN IINTE!!!!" Kastar sig på golvet och rullar runt "DET GÅÅÅÅR IIIIINTEEE!" Gråt, skrik, gråt, skrik, sliter av båda stövlarna och stampar iväg till lekrummet.

    Storebror står lugnt vid dörren under hela "skådespelet". 
    - Mamma, ska vi gå snart? Hur länge måste jag vänta egentligen? 
    Men hur har ni tränat med sonen att han inte får göra illa någon/något och skrika någon annanstans? Har ni konkret burit iväg honom eller vad? Sitter det i ryggmärgen hos honom nu eller får ni påminna varje gång det händer?
  • Alexi
    Mumin80 skrev 2013-11-21 11:11:52 följande:
    Jag kanske ska tillägga att min erfarenhet av neurotypiska barn är begränsad, då 4-åringens lillasyster bara är 1,5 år. 

    Men jag tror att det finns en sanning i att på barn med npf (autism, asperger, adhd/add m.m.) funkar "vanlig" uppfostran ofta uselt, medan dom uppfostringsmetoder som faktiskt funkar på dessa barn oftast också funkar galant även på "vanliga" barn. 

    Till sist: Fundera gärna på vad som är syftet med er uppfostran. Många metoder är säkert effektiva kortsiktigt, men hur förbereder de era barn på vuxenlivet och hur rustar de ert barn för framtiden? Att hantera konflikter på ett bra och konstruktivt sätt är en ganska central del av vuxenlivet...

    Mitt mål är att mina barn ska ha en god självkänsla och gott självförtroende, god förmåga att hantera både med- och motgångar och att de ska ha en ödmjukhet inför sin omgivning och tillräcklig självkännedom och självkritik för att kunna välja om de ska stå för sina åsikter, kompromissa eller ändra sig. Därför är det dessa saker vi tränar på hemma, varje dag. Både barn och vuxna  
    Jätteklokt allting! Jag vet inte ens om jag har så konkreta mål för mina barns uppfostran... Även om jag så klart vill allt det du nämner... Men, hur är ett bra och konstruktivt sätt att hantera konflikter? Konkret? Jag kan liksom inte ens själv definiera det så då kan jag ju inte vägleda mina barn. Själv skriker jag och blir vansinnig när saker trilskas...
  • Alexi
    idétorka skrev 2013-11-21 11:57:57 följande:
    Men framför tv:n är det kroppen som vilar. Hjärnan går på högvarv.  Att t.ex. pussla eller bygga lego kan vara avkopplande då man fokuserar. TV där emot är liksom motsatsen.
    Jo jag håller med men tvn är liksom det enda han vill efter dagis, i 99 procent av fallen. Och han är så srg ofta på vägen hem eller vid avklädning osv att man bara får som enda mål att få honom hem och i soffan. Sen kan man själv andas... 
  • Alexi
    Glad i hågen skrev 2013-11-25 13:07:49 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam. I vilka åldrar är de barn ni skriver om här? Kan det vara faser dom går ut och in i också? Vår kille på 5½ har plötsligt gått från artig och glad kille till arg och temperamentsfull som svänger otroligt snabbt i humöret. Enda gemensamma nämnaren jag kan se är att han kan vara trött och/eller hungrig.

    Ett exempel från i går kväll: Han säger plötsligt att han vill ha sin "hö-get". Jag fattar inte vad han menar först utan tror att jag hör fel och frågar om två gånger innan jag kommer på att det är julbocken av halm han menar. Då skriker han "GE HIT MIN HÖGET NU!!!!". Jag svarar, lugnt, men med bestämd stämma, att med den tonen kan du fetglömma att jag går ut i garaget och hämtar den. (inte så pedagogiskt, jag vet, men när han skriker sådär gnistrar det till och jag blir så himla arg på det där draget av bortskämdhet som jag tycker mig se, att han SKA HA.) Då skriker han ännu mer, slår i soffan och beter sig allmänt ursinnigt. Jag blir arg, höjer rösten, säger att nu får du sluta!
    Men tårarna rinner på honom och han verkar genuint ledsen, så när jag går ut i ett annat ärende en stund senare sveper jag in i garaget och hittar inte halmbocken, för julsakerna är låååångt in, men däremot en ren i nån slags naturmaterial. Perfekt tänker jag, den här gillar han. Jag kommer in, han tittar förebrående på mig och bryter sen ihop helt för jag hade ju tagit helt fel. 

    Hela den här proceduren tog över en halvtimme och blev avslutningen på en annars mysig helg. Jag förstår ju min del i det hela och föll ju direkt på eget grepp när jagläste första svaret i tråden. "Agera modell. Dvs bibehåll alltid lugnet själv. Gå inte i affekt. Barnet lär sig genom imitation" . Hm, så sant! Man får nog ta sig i kragen och ta till sig många av de råd som har kommit här. Det låter så klokt, men är så svårt när man känner att man brinner av. 
    Jag är ju TS och mina barn är precis 3 och 5 men det är egentligen 3-åringen tråden handlar om för det är han som sista halvåret och framför allt nu under hösten varit så vansinnigt arg så många gånger...
  • Alexi
    Glad i hågen skrev 2013-11-25 13:07:49 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam. I vilka åldrar är de barn ni skriver om här? Kan det vara faser dom går ut och in i också? Vår kille på 5½ har plötsligt gått från artig och glad kille till arg och temperamentsfull som svänger otroligt snabbt i humöret. Enda gemensamma nämnaren jag kan se är att han kan vara trött och/eller hungrig.

    Ett exempel från i går kväll: Han säger plötsligt att han vill ha sin "hö-get". Jag fattar inte vad han menar först utan tror att jag hör fel och frågar om två gånger innan jag kommer på att det är julbocken av halm han menar. Då skriker han "GE HIT MIN HÖGET NU!!!!". Jag svarar, lugnt, men med bestämd stämma, att med den tonen kan du fetglömma att jag går ut i garaget och hämtar den. (inte så pedagogiskt, jag vet, men när han skriker sådär gnistrar det till och jag blir så himla arg på det där draget av bortskämdhet som jag tycker mig se, att han SKA HA.) Då skriker han ännu mer, slår i soffan och beter sig allmänt ursinnigt. Jag blir arg, höjer rösten, säger att nu får du sluta!
    Men tårarna rinner på honom och han verkar genuint ledsen, så när jag går ut i ett annat ärende en stund senare sveper jag in i garaget och hittar inte halmbocken, för julsakerna är låååångt in, men däremot en ren i nån slags naturmaterial. Perfekt tänker jag, den här gillar han. Jag kommer in, han tittar förebrående på mig och bryter sen ihop helt för jag hade ju tagit helt fel. 

    Hela den här proceduren tog över en halvtimme och blev avslutningen på en annars mysig helg. Jag förstår ju min del i det hela och föll ju direkt på eget grepp när jagläste första svaret i tråden. "Agera modell. Dvs bibehåll alltid lugnet själv. Gå inte i affekt. Barnet lär sig genom imitation" . Hm, så sant! Man får nog ta sig i kragen och ta till sig många av de råd som har kommit här. Det låter så klokt, men är så svårt när man känner att man brinner av. 
    Men jag är precis likadan. Jag kan se i efterhand att jag, om inte orsakar ilskan och konflikten, gör det värre genom att jag blir arg. Men jag är precis som du, jag blir så vansinnigt provocerad av vissa typer av ageranden hos barnen.
  • Alexi

    Jag är ju tyvärr uppvuxen med en pappa som gormade och skrek så fort han blev arg, så mönstret är svårt att bryta. Maken lite samma med sin pappa. Fast vi både önskar att vara annorlunda med våra barn...

    Men, jag håller helt med, är jag trött eller hungrig är tålamodet hundra procent sämre.

  • Alexi

    Kommer hem efter en hämtning på förskolan då sonen, snart fem år, havererat över ingenting, sparkat mig på smalbenet, gallskrikit, kallat mig fula saker osv. Googlar på arga barn och hittar den här tråden som jag startade för precis två år sedan.

    Det är samma elände fortfarande, går upp och ner men inte blir det konsekvent bättre. Han blir fortfarande arg över minsta motgång och när han blir arg så gallskriker han, kastar saker, slåss osv. Varför blir det inte bättre? När han är lugn och glad är han väldigt resonabel och han kan då förstå varför något blir eller inte blir men när han blir arg så går det inte att lugna honom. Det spelar ingen roll vad jag gör eller säger då. Och jag står inte ut med gallskrik, någon som slåss eller kastar saker.

    Man blir rädd att göra saker med honom för det är så himla jobbigt med de här utbrotten. Och det tar udden över glädjen att vara med honom, det förstör kvällarna när det här händer direkt på vägen hem från förskolan och det startar dagen dåligt när man haft 14 konflikter innan man ens kommit hemifrån. Och det handlar verkligen om småsaker, kalsonger som inte är sköna, någon råkade ta fram en sked åt honom fast han ville ta den själv, grönt ska vara blått och liknande.

    På förskolan, när mormor och morfar är barnvakt osv fungerar allt toppen, han är glad och samarbetsvillig, har massor med kompisar, leker massor osv. Så det här är bara hemma, med oss.

    När kommer mognaden?

  • Alexi

    Vi hade en sjukt jobbig höst, som värst där i november. Sen blev det lite bättre då vi hittade diverse sätt att avleda/förebygga bort vissa konflikter men hade ändå många kvar.

    Jullovet har varit jättebra, då har han varit glad och samarbetsvillig för det mesta. Han är verkligen en hemmakille som behöver lugn och ro och hemmatid. Nu börjar vi direkt se tendenser till försämring igen, just kring hämtningar osv. Svårt att göra så mycket annat än att kämpa stenhårt med att hålla lugnet och vara extremt noga med sovtiden på kvällen och regelbundet ätande.

  • Alexi

    Hittar min tre år gamla tråd och blir ledsen. För den då treåringen skriker, kastar saker och slåss lika mycket idag. Absolut inte lika ofta, det ska jag inte säga. Men just sättet att hantera ilska är precis lika bedrövligt och jobbigt för oss i familjen. Han driver två föräldrar och en storasyster till vansinne.

    I vilken ålder brukar sånt här bli ordentligt bättre egentligen? Dvs att de börjar kunna behärska sig lite grann i alla fall?

    (Ska tilläggas att han är ett exemplariskt barn i skolan, det kommer ju ut här hemma allting, så uppenbarligen kan han ju behärska sig där, det är bara det att vi inte orkar att det är så här jobbigt hemma)

Svar på tråden Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?