Hur, konkret, lär man barn hantera sina känslor med annat än skrika, slåss osv?
Hur lär man barn hantera sina känslor på annat sätt än att skrika, slåss, kasta saker, bitas osv?
Man läser ofta om att små barn inte kan hantera sina känslor, de skräms av intensiteten i dem osv och att det är något som vuxna måste lära dem. Att barnet agerar ut känslorna på dessa sätt för att de inte har verktyg att göra annat. Men hur lär man dem det?
Vad ska man säga och göra för att ge alternativ till de här negativa reaktionerna? ska man lära sig att inte skrika alls eller ska man gå och skrika i ett annat rum? Ska man inte slåss alls eller ska man lära sig slåss i en kudde? Osv?
Har en snart treåring som varje gång han blir arg (hundra gånger per dag) väldigt medvetet ställer sig och gallskriker så det skär i öronen. Eller så kastar han saker, tar allt som finns i hans väg och bara hivar. Så jag vill träna med honom att göra annat, kunna möta honom med något mer konstruktivt än ett argt "skrik inte"... men jag vet inte riktigt hur eller vad. På förskolan verkar det fungera att ha nolltolerans för skrikande (inomhus) osv men det verkar inte gå lika bra hemma...
Hur gör ni? Vad kan jag göra?