Inlägg från: Unika Föräldrar |Visa alla inlägg
  • Unika Föräldrar

Nu ryter jag till !!!!!

Nu ryter jag till !!!!!

Varför tror detta samhälle att det är okej att dra in på resurser och pengar i skolan? 

Ibland funderar jag över om vi vuxna skulle acceptera att arbeta i den miljö skolan är för många barn. Tänk om vi vuxna skulle ha material som är förlegat eller inte ha tillgång till datorer eller de böcker som krävs för att kunna utföra vårt arbete på bästa sätt. Hur skulle det vara om vi har chefer som byts ut hela tiden PGA att deras arbetssituation inte är fungerande. Skulle vi acceptera att ta oss till vuxenpsyk för att få en diagnos, för att få hjälp och de rätta förutsättningarna för att kunna utföra vårt jobb. Skulle vi verkligen acceptera att vi hade lunch med en ljudnivå som bidrar till att vi blir trötta och kan få ont i huvudet. 

Helt ärligt, jag tror inte att vi skulle acceptera något av detta. 

Jag tror att vi skulle vända oss till ledningen, chefer och skyddsombudet. Vi skulle välja en annan restaurang att äta vår lunch på. Det finns en chans att vi till och med skulle byta jobb . Vi skulle helt enkelt inte acceptera en sådan här arbetsmiljö.

Barn har inte samma val ! Jag har full beundran för läraryrket. Det är ett av våra viktigaste yrken!! De utbildar vår framtid och vårt samhälle. Lärare måste få bättre förutsättningar för att utföra sitt viktiga arbete på bästa sätt . En lärare förväntas att både se, dokumentera, ha samtal, uppfostra och det viktigaste av allt undervisa. Jag kan tycka att det är svårt att räcka till för mina 4:a barn, lärarna ska räcka till minst 30 barn. 

Samhället skulle tjäna på mindre klasser, mer vuxna i skolan. 

Kom igen Sverige , vi måste investera i vår framtid, våra barn!!

• Svar på tråden Nu ryter jag till !!!!!
  • Unika Föräldrar
    kaffeamanda skrev 2013-11-04 16:20:13 följande:
    Oj! Jag känner inte alls igen mig i det du skriver. Jag trivdes jättebra i min skola och min dotter gör det hon med nu. Dottern går i tvåan och de är två elever på en dator. Samma lärare följer med hela lågstadiet. Uppfostra gör väl vi föräldrar, lärarna undervisar på vår skola i alla fall. Vi är otroligt nöjda med vår dotters skola!§
    Vad bra att höra att det funkar i er skola.Önskar att fler hade samma känsla av sin och dotterns skola som du har. 

• Unika Föräldrar
    hammarhajen skrev 2013-11-02 07:22:48 följande:
    Bra rutet!

Intressant att en trådstart som går ut på att skolan gör fel eller skolan är kass får massvis med svar. Den här trådstarten har bara några få svar.

Kanske är det jobbigt att ta till sig att en bra skola kostar pengar och att de där hopplösa lärarna med hela kalendern full med lov behöver en dräglig arbetsmiljö och rimlig lön. För det innebär ju att man själv måste ta ansvar, måste dra ner på annat (via skatten) och att man inte längre kan skyffla undan sitt föräldraansvar med "det där ska skolan och alla lata lärare fixa".   

Intressant jämförelse det där med att du har 4 barn, och det är ju ändå ganska många i Sverige. HUR många skriver inte "sådant ska inte få förekomma!" när barn blir osams i skolan. Eller när ett bokstavsbarn slår någon annan. Och då undrar jag alltid: är deras två-tre egna barn alltid sams hemma? Tappar bokstavsbarnet aldrig besinningen när h*n är med sin familj? OM det nu spårar ur hemma ibland, är det då verkligen SKOLANS fel om det händer i skolan? Eller är det en ofrånkomlig del av problemtiken eller bara av att vara barn? Självklart ska man försöka hjälpa barnen att hantera sina känslor och relationer, men kan man verkligen förvänta sig att det ska fungera prickfritt alltid?
    hammarhajen skrev 2013-11-02 07:02:37 följande:
    Enbart pengar är inte lösningen nej. Men pengar är en NÖDVÄNDIG  DEL av lösningen.

Den självklara lösningen som jag ser det består av två delar: Mer pengar och mer makt åt de som "kan" skolan.
    Dagens system är helt galet, där politiker som inte har lärarkompetens beslutar om undervisningen och där media har större makt än skolverk och skolledare.

För att få fast anställning och rätt att sätta betyg krävs numera legitimation. Men för att bestämma om hur de med legitimation ska sköta sin undervisning krävs inte någon utbildning alls. Oerhört skrämmande tycker jag. I länder som har internationellt erkänt bra skolor, t.ex. Japan, har lärare betydligt större makt i skolan.

Inkluderingsexemplet är strålande. Finns många situationer då lärare och skolledare tvingas fatta beslut som man VET är negativa för en elev - för att politiker utan koll på verkligheten säger att så ska det vara. I en kommun där jag jobbade fick vi inte ha små undervisningsgrupper t.ex. Även om eleverna själva ville komma ifrån fyra lektioner i veckan och ha t.ex. matte i liten grupp med färre intryck, mer vuxenstöd och fyrkantigare inramning så FICK vi inte göra så. För politikerna hade bestämt att det var "kränkande" och att en kompetent lärare minsann kunde undervisa alla elever på samma gång. Att vissa elever hade sådana koncentrationssvårigheter att de tappade bort sig av att en klasskompis nös, det var viss lärarens fel. Att vissa elever själva sa att det är så mycket lättare i liten grupp, det var visst lärarna som hjärntvättat barnen för att dölja sin inkompetens.

Eller hela grejen med vinstdrivande skolor. Varför är det INGEN mediemänniska som kan vara lite objektiv där? Eller har alla så dålig koll att de inte inser att också kommunen gör vinst på skolan? I så fall är det ju vansinnigt obehagligt att mediafolk skriver så mycket om skolan som de gör... Hur många kommuner höjer inte hyran för skolorna, till exempel? En kommun som höjer lokalhyran med 3 miljoner låter ju kommunens fastighetsavdelning göra en 3 miljoner stor "vinst" på skolan.   
    Du har rätt i att pengar inte är den enda lösningen. Det är många fler delar som behöver fungera för att det ska bli optimalt och några av dem skriver du om. Bra med nya tankar och infallsvinklar. Pengarna ÄR grunden för skolan. Dåligt med pengar blir brist på resurser  = att det kompromissas med barnens utbildning, förutsättningar och deras miljö i skolan.  Jag vill tro att det blir en förbättring i skolan och att det som bestämmer tar sig en titt och ser vad som håller på att hända med den svenska skolan. Som jag sa tidigare, Kom igen Sverige , vi måste investera i vår framtid, våra barn!! 
Svar på tråden Nu ryter jag till !!!!!