Nu ryter jag till !!!!!
Jag tror att skolan har problem med många håll varav pengar löser en del.
- Dokuementationskrav. Jag tycker att det är givet att en lärare skall ha tillräckligt med dokumentation för att ´kunna motivera ett betyg/omdöme samt att det finns en övergripande lektionsplannering. Idag verkar det dock ha gått till överdrift.
- Ansvaret över barnet. idag verkar skolan ha fått helhetsasvaret för att barnet lär sig vad de ska även när barnet är frånvarande p.g.a ledighet eller sjukdom. Var finns föräldrarna som ansöker om ledighet och som är hemma med barnet när det är sjukt? Undantaget barn med speciella behov, så borde föräldrarna kunna axla den rollen.
- Resursoptimering. Idag gäller inkludering enligt skollagen. Barn med särskilda behov, såvida det inte handlar om utvecklingsstörning skall gå i normal klass och helst inte på separat extra undervisning. Lösningen blir resurs alt inget stöd alls. För att det ska vara ekonomiskt hållbart är denna resurs outbildad och har ingen kunskap om varken pedagogik eller barnets behov. "På min tid" slog man ihop barn med inlärningsproblem (över utvecklingsstörning) med barn som var allmänt odrägliga.(skolk, kunde inte sitta still, altså sociala problem och/eller dagens ADHD-diagnoser). Det var idiotiskt det med. Vad sägs om att ta fram en landsomfattande lösning som kan tänkas fungera.
-Pengafördelningen: För att kategorisera, Ett fördelningssystem som ger leka mycket pengar till en lydig, väluppfostrad, lättlärd barn som till en barn som har svåra hemförhållande, inlärningsproblem, osv kommer aldrig bli rättvist.
- Pengar: I grunden måste det naturligtvis finnas pengar för att betala hyggliga löner och anställa rätt personer, i rätt mängd. Sverige sjunker dock i de internationella jämförelserna, och det beror såvida jag förstått rätt, inte på att vi inte satsar tillräckligt med pengar.
Jag har inga unika lösningar. Men jag tror inte att enbart pengar är lösningen.