Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

    Nu ryter jag till !!!!!

    blubbblubb skrev 2013-11-01 10:30:03 följande:
    Jag tror att skolan har problem med många håll varav pengar löser en del.
    - Dokuementationskrav. Jag tycker att det är givet att en lärare skall ha tillräckligt med dokumentation för att ´kunna motivera ett betyg/omdöme samt att det finns en övergripande lektionsplannering. Idag verkar det dock ha gått till överdrift.
    - Ansvaret över barnet. idag verkar skolan ha fått helhetsasvaret för att barnet lär sig vad de ska även när barnet är frånvarande p.g.a ledighet eller sjukdom. Var finns föräldrarna som ansöker om ledighet och som är hemma med barnet när det är sjukt? Undantaget barn med speciella behov, så borde föräldrarna kunna axla den rollen.
    - Resursoptimering. Idag gäller inkludering enligt skollagen. Barn med särskilda behov, såvida det inte handlar om utvecklingsstörning skall gå i normal klass och helst inte på separat extra undervisning. Lösningen blir resurs alt inget stöd alls. För att det ska vara ekonomiskt hållbart är denna resurs outbildad och har ingen kunskap om varken pedagogik eller barnets behov. "På min tid" slog man ihop barn med inlärningsproblem (över utvecklingsstörning) med barn som var allmänt odrägliga.(skolk, kunde inte sitta still, altså sociala problem och/eller dagens ADHD-diagnoser). Det var idiotiskt det med. Vad sägs om att ta fram en landsomfattande lösning som kan tänkas fungera.
    -Pengafördelningen: För att kategorisera, Ett fördelningssystem som ger leka mycket pengar till en lydig, väluppfostrad, lättlärd barn som till en barn som har svåra hemförhållande, inlärningsproblem, osv  kommer aldrig bli rättvist. 
    - Pengar: I grunden måste det naturligtvis finnas pengar för att betala hyggliga löner och anställa rätt personer, i rätt mängd. Sverige sjunker dock i de internationella jämförelserna, och det beror såvida jag förstått rätt, inte på att vi inte satsar tillräckligt med pengar.      

    Jag har inga unika lösningar. Men jag tror inte att enbart pengar är lösningen.   

        
    Enbart pengar är inte lösningen nej. Men pengar är en NÖDVÄNDIG  DEL av lösningen.

    Den självklara lösningen som jag ser det består av två delar: Mer pengar och mer makt åt de som "kan" skolan.
    Dagens system är helt galet, där politiker som inte har lärarkompetens beslutar om undervisningen och där media har större makt än skolverk och skolledare.

    För att få fast anställning och rätt att sätta betyg krävs numera legitimation. Men för att bestämma om hur de med legitimation ska sköta sin undervisning krävs inte någon utbildning alls. Oerhört skrämmande tycker jag. I länder som har internationellt erkänt bra skolor, t.ex. Japan, har lärare betydligt större makt i skolan.

    Inkluderingsexemplet är strålande. Finns många situationer då lärare och skolledare tvingas fatta beslut som man VET är negativa för en elev - för att politiker utan koll på verkligheten säger att så ska det vara. I en kommun där jag jobbade fick vi inte ha små undervisningsgrupper t.ex. Även om eleverna själva ville komma ifrån fyra lektioner i veckan och ha t.ex. matte i liten grupp med färre intryck, mer vuxenstöd och fyrkantigare inramning så FICK vi inte göra så. För politikerna hade bestämt att det var "kränkande" och att en kompetent lärare minsann kunde undervisa alla elever på samma gång. Att vissa elever hade sådana koncentrationssvårigheter att de tappade bort sig av att en klasskompis nös, det var viss lärarens fel. Att vissa elever själva sa att det är så mycket lättare i liten grupp, det var visst lärarna som hjärntvättat barnen för att dölja sin inkompetens.

    Eller hela grejen med vinstdrivande skolor. Varför är det INGEN mediemänniska som kan vara lite objektiv där? Eller har alla så dålig koll att de inte inser att också kommunen gör vinst på skolan? I så fall är det ju vansinnigt obehagligt att mediafolk skriver så mycket om skolan som de gör... Hur många kommuner höjer inte hyran för skolorna, till exempel? En kommun som höjer lokalhyran med 3 miljoner låter ju kommunens fastighetsavdelning göra en 3 miljoner stor "vinst" på skolan.   
  • hammarhajen
    Tow2Mater skrev 2013-11-01 01:38:34 följande:
    Arbeta for att hemskolning ska ses som en likartad god utbildning for våra barn, som det görs i våra grannländer!

    Eller arbeta för att alla barn ska få en vettig skola, kanske?

    Väldigt, väldigt få barn har möjligheten att bli hemskolade av en utbildad lärare och med flera hemmavarande vänner i grannskapet. Väldigt få. För utbildad lärare och vänner har barn rätt till. Precis som social träning i grupp och undervisning av en OBJEKTIV person. Visst kan man hemskola, men det kräver i princip att man aldrig pratar politik hemma, aldrig uttalar sig nedvärderande om en viss musikgenre, aldrig säger att en viss sport är "jättetråkig", aldrig säger "vi struntar i sopsorteringen". Barn har rätt att utforma sin EGEN personlighet och då behövs vuxna som visar en neutral inställning, som visar på många olika alternativ utan att rangordna eller värdera. Väldigt, väldigt, väldigt få vuxna klarar att vara så neutrala i sitt eget hem. För det går liksom inte att vara neutral just när det är samhällskunskap på schemat, för att sedan under Rapport svära ve och förbannelse över alliansen eller släppa en kommentar om "oljudet" från operan.  

    Jag skulle ju säga att barn också har rätt till föräldrar som är människor. Barn har rätt att lära känna sina föräldrar och rätt att lära sig att föräldrar och alla andra är människor med åsikter och värderingar som kan skilja sig åt. Just därför behövs skolan, som en neutral arena för barn att utforska och pröva både egna och andras tankar.  

    Hemskolning i samband med mycket speciella omständigheter, t.ex. i glappet vid en flytt, vid svår sjukdom och liknande kan man oftast lösa ändå. 

  • hammarhajen

    Bra rutet!

    Intressant att en trådstart som går ut på att skolan gör fel eller skolan är kass får massvis med svar. Den här trådstarten har bara några få svar.

    Kanske är det jobbigt att ta till sig att en bra skola kostar pengar och att de där hopplösa lärarna med hela kalendern full med lov behöver en dräglig arbetsmiljö och rimlig lön. För det innebär ju att man själv måste ta ansvar, måste dra ner på annat (via skatten) och att man inte längre kan skyffla undan sitt föräldraansvar med "det där ska skolan och alla lata lärare fixa".   

    Intressant jämförelse det där med att du har 4 barn, och det är ju ändå ganska många i Sverige. HUR många skriver inte "sådant ska inte få förekomma!" när barn blir osams i skolan. Eller när ett bokstavsbarn slår någon annan. Och då undrar jag alltid: är deras två-tre egna barn alltid sams hemma? Tappar bokstavsbarnet aldrig besinningen när h*n är med sin familj? OM det nu spårar ur hemma ibland, är det då verkligen SKOLANS fel om det händer i skolan? Eller är det en ofrånkomlig del av problemtiken eller bara av att vara barn? Självklart ska man försöka hjälpa barnen att hantera sina känslor och relationer, men kan man verkligen förvänta sig att det ska fungera prickfritt alltid?

Svar på tråden Nu ryter jag till !!!!!