alkohol
Mina egna föräldrar har rökt i hela mitt liv, druckit väldigt sällan och ansåg att man ska inte dricka alls innan man är 18. Jag är 34 år och dricker kanske ett par gånger per år och röker inte. Dock drack jag konstant och snudd på dagligen sju dagar i veckan mellan 16 och 18 års ålder, plus rökte. Men så fort jag inte hade problem att hitta alkohol eller cigg så blev det ointressant, och jag slutade självmant utan någon hjälp av någon. Det kom andra, mer intressanta saker in i mitt liv. Då la jag ner festandet.
Jag vet att folk som bjuder på alkohol i hemmet ofta får barn som dricker mer enligt forskning. Men jag känner ändå att mina killar bör få dricka sin första öl/cider/whatever på hemmaplan där jag kan övervaka och se till att inget händer dem, det kan hända så otroligt mycket när man är ute och dricker och jag känner flera som råkat ganska illa ut just för att de "måste hålla sig hemifrån" när de dricker.
Jag tror att ju mer man förbjuder folk att göra saker, desto större är risken att de gör det du förbjuder dem. Säg att jag förbjuder dig att tänka på godis. Vad händer? Du börjar tänka på godis. Samma med någon som utsätts för lite grupptryck i skolan och får förmaningar i hemmet. Det blir en grej. Avdramatisera!