• MissyMe

alkohol

I vår familj är det mamma (jag), pappa (maken), dottern på 7 månader och så en liten på G.

Varken jag eller maken dricker någon form av alkohol, röker eller snusar. Givetvis inga droger heller. Jag är kristen, sedan barnsben och har ALDRIG testat något av detta ovanstående.

Min pappa är sedan 21 år nykter alkoholist. Makens mamma är sedan 30 år tillbaka ren narkoman (hon menar att man ALDRIG tappar suget helt)...

Vi har bestämt att våra barn aldrig kommer få vara med på fester, eller liknande, där det serveras alkohol. Inte ens julfester där alkoholglögg serveras, etc. Inte heller här hemma kommer det finnas någon alkohol. Nolltolerans tills de är 18, sedan kan vi ju inte bestämma över dem i den frågan.. För min del vill jag ju helst att det förbuds i hela Sverige... Det har gjort nog med skada!

Hur har ni sagt i denna fråga om alkohol och tobak?

• Svar på tråden alkohol
  • jordgubben11

Jag, är tonåring men mina föräldrar hatar alkohol.

Men förstår att de händer att man dricker det. hittar, dom alkohol så häller dom ut den och ger konsekvenser.

Tobak, jag röker dom gjorde allt för att försöka stoppa de i 2 år sen så gav dom upp på den fronten dom gillar inte att ja röker men vet inte vad dom ska göra åt det.

De har alldrig funnits alkhol i hemmet.

Jag är ändå livrädd för att fastna i alkoholen, är inte intresserad av alkhol sen jag testa det en gång.

• MissyMe
    jordgubben11 skrev 2013-10-31 10:44:28 följande:

Jag, är tonåring men mina föräldrar hatar alkohol.

Men förstår att de händer att man dricker det. hittar, dom alkohol så häller dom ut den och ger konsekvenser.

Tobak, jag röker dom gjorde allt för att försöka stoppa de i 2 år sen så gav dom upp på den fronten dom gillar inte att ja röker men vet inte vad dom ska göra åt det.

De har alldrig funnits alkhol i hemmet.

Jag är ändå livrädd för att fastna i alkoholen, är inte intresserad av alkhol sen jag testa det en gång.

Min lillebror har ju fått samma uppfostran som mig (nej till allt sådant med andra ord) och han röker, snusar och dricker idag. Men med måtta.

Och ja, det kommer fås konsekvenser såsom ingen mobil, inga månadspengar, ingen hjälp med körkortet (ekonomiskt) om de dricker, röker, etc - även om det är ett glas på en fest..
  • jordgubben11

Okej, men förösk att inte göra alkohol tobak och sånt sä stort.

De tror ja är bäst då blir de inte lika intressant. Ska du inte ge ditt barn en andra chans?..

Tyärr hjälper inte konsekvenserna ialafall vad jag har känt med alla konsekvenser jag fått för att ja röker.

men ja de kanske funkar på vissa:)

• Maddi

Jag vill ju absolut inte att mina barn ska vara med på fester och dricka alkohol, röka/snusa. Jag själv dricker inte gärna men det händer max 1 gång/år. Min sambo kan dricka mer, men det är max 3 gånger per år.

Jag vill att mina barn ska kunna komma hem och berätta det som dom har gjort, trotts att vi inte gillar det. Men för mig är det viktigt att vi får veta vad som händer i deras liv och dom ska alltid kunna prata med oss oavsett vad dom har gjort, så vi kan diskutera det istället för en massa lögner som jag annars tror det kan bli. 

• Minniemousemommy
    MissyMe skrev 2013-10-31 10:29:40 följande:
    I vår familj är det mamma (jag), pappa (maken), dottern på 7 månader och så en liten på G. Varken jag eller maken dricker någon form av alkohol, röker eller snusar. Givetvis inga droger heller. Jag är kristen, sedan barnsben och har ALDRIG testat något av detta ovanstående. Min pappa är sedan 21 år nykter alkoholist. Makens mamma är sedan 30 år tillbaka ren narkoman (hon menar att man ALDRIG tappar suget helt)... Vi har bestämt att våra barn aldrig kommer få vara med på fester, eller liknande, där det serveras alkohol. Inte ens julfester där alkoholglögg serveras, etc. Inte heller här hemma kommer det finnas någon alkohol. Nolltolerans tills de är 18, sedan kan vi ju inte bestämma över dem i den frågan.. För min del vill jag ju helst att det förbuds i hela Sverige... Det har gjort nog med skada! Hur har ni sagt i denna fråga om alkohol och tobak?
    Mina föräldrar lät mig dricka och röka. Eller ja, dom hindrade mig inte. Dom sa aldrig NEJ DU FÅR INTE och därför provade jag. Jag gillade varken alkoholen eller cigaretterna så därför rörde jag det aldrig igen. Jag tänker uppfostra mina barn på samma sätt, smaka på äcklig whisky får dom gärna, då lär dom aldrig smaka igen. :) Fester och sådant kommer jag låta mina barn gå på från att dom fyller 13, att hindra barn går aldrig. Stränga föräldrar gör bara barn tystlåtna och lögnare. Det är bättre att låta dom vara öppna med allt, och att inte säga nej så mycket. :)
  • JessicaDeluxe79

Mina egna föräldrar har rökt i hela mitt liv, druckit väldigt sällan och ansåg att man ska inte dricka alls innan man är 18.  Jag är 34 år och dricker kanske ett par gånger per år och röker inte. Dock drack jag konstant och snudd på dagligen sju dagar i veckan mellan 16 och 18 års ålder, plus rökte. Men så fort jag inte hade problem att hitta alkohol eller cigg så blev det ointressant, och jag slutade självmant utan någon hjälp av någon. Det kom andra, mer intressanta saker in i mitt liv. Då la jag ner festandet.

Jag vet att folk som bjuder på alkohol i hemmet ofta får barn som dricker mer enligt forskning. Men jag känner ändå att mina killar bör få dricka sin första öl/cider/whatever på hemmaplan där jag kan övervaka och se till att inget händer dem, det kan hända så otroligt mycket när man är ute och dricker och jag känner flera som råkat ganska illa ut just för att de "måste hålla sig hemifrån" när de dricker.

Jag tror att ju mer man förbjuder folk att göra saker, desto större är risken att de gör det du förbjuder dem. Säg att jag förbjuder dig att tänka på godis. Vad händer? Du börjar tänka på godis. Samma med någon som utsätts för lite grupptryck i skolan och får förmaningar i hemmet. Det blir en grej. Avdramatisera!

Tycker du jag verkar klok/korkad/smart/rolig ska du se min blogg! gulligheter.blogspot.se är adressen.
Svar på tråden alkohol