• Sötnos

Pergotime november 2013, tagning ett: action

SaraBN skrev 2013-11-10 08:01:08 följande:

Min läkare sa också ungefär 2 mm per dag och att ägglossningen kommer att ske idag, i morgon eller senast på tisdag. Nu till en fråga som är jättedum: Om flera ägg släpper, sker det då samtidigt? Eller har man fler ägglossningar på samma månad? P.S. Min svägerska var oförklarligt barnlös och blev gravid på sin nionde kur. Graviditeten ledde till ett friskt barn.
    Känner mig lite orolig. 16mm i fredags morse och fortfarande inget positivt ÄL test.. hur kan det stämma? Är det vid 20 som det släpper eller hur stort är ägget när ett test kan bli positivt?  Så vitt jag vet kan flera ägg släppa vid olika tillfällen.. kanske vanligast att de sker inom 1-5 dagars mellanrum men kan säkert  hända med längre mellanrum också...
    ladyblue78 skrev 2013-11-10 08:52:32 följande:
    Fick ni väldigt ont i äggledarna / nedre delen av magen av era tabletter? 
    Har fått mer och mer ont, hoppas på att det är något ägg som vill komma fram och inte någon cysta som jävlas med mig. Gråter
    Jag har som sagt fått bekräftat att ett ägg är 16 mm och innan det har jag haft känningar typ små hugg/ilningar vid äggstockarna.. Inget jättejobbigt men har aldrig känt något sådant ännu. Jag tycks inte ha ägglossat ännu så frågan är hur det kommerkännas.. Vilken dag är du på?

• Sötnos

SaraBN, Jag har läst lite nu och det verkar som ägget släpps oftast mellan 18-24 mm... och det växer vanligtvis 2mm per dygn men det innebär ju att det som sagt lika gärna kan växa 1,5 eller även mindre..

Om mitt var 16 på fredag och växt 2mm per dygn skulle den vara 20 idag och 22 imorgon....då kan jag ju få positivt nu tex.. men har den bara växt 1,5 per dygn så är den bara 19 idag och 20,5 imorgon.. då är det säkrare ÄL på tisdag och tidigaste testet kommer visas imorgon...

Vi lyckades inte få till något sex idag, mannen kände för mkt press.. så jag hoppas det är längre fram så vi hinner imorgon.. :(  typiskt typiskt nu när det äntligen verkar fungera

• Sötnos
    Nin skrev 2013-11-11 11:22:15 följande:

Hej!
    Fick du utslag på stickan? jag har också behandlats med pergotime (började min behandlig okt, första tablett 17/10), har BIM 13 nov. Jag fick tyvärr inget utslag på stickan, lämnade progesteronprov på dag 24 det visade på provet att jag haft äl men vet inte om jag ska tro på det just för att progesteronvärdet ökar ju närmare BIM man kommer.

Hoppas att du lyckades.. dela gärna med dig :)
    Inget utslag ännu men är "bara" på dag 16. Jag har kort lutealfas pga corpus luteum defect vilket innebär att jag i vanliga fall har någon form av svag ÄL på dag 20 och mens dag 30. Alla progesteronprov jag gjort innan har visat på väldigt svaga värden.. Progesteronvärdet ökar inte heller närmare bim det är som högst 1 vecka efter ÄL...

I fredags hade jag som sagt ett ägg som var 15,9 (finns säkert marginal för att dem mäter fel också och de kanske lika gärna kan vara något mindre?)... växer ägget max 2 per dag skulle det idag då vara 22... då kan de lika gärna släppa imorgon eller dagen därpå.. Jag har läst att ägget kan bli uppåt 30 tom.

Jag ska testa strax igen.. :)   spännande med bim om bara 2 dagar för dig!!  vad är ditt orginal "fel"?
  • Sötnos

negativt igen, testar ikväll också

• Sötnos
    Nin skrev 2013-11-11 13:26:56 följande:

Håller tummarna.

Menar du det? att progesteronvärderna inte ökar? jag hade nämligen ett värde på 75 mnol per/liter på dag 24, ganska högt (?).  Jag läste någonstans att vädet ökar ju närmare BIM man kommer. (jag hoppas att jag läst fel och att du har rätt).

Mitt "problem" är att jag inte har äl, har aldrig fått utslag på stickan :(

Hoppas du får positivt, väntar på ditt svar :)

Ja som jag har förstått diverse läkare så är värdet som högst en vecka efter äl, därav att man testar dag 21. detta gjordes även på mig ett par gånger och då hade jag värden på kring 1,5mol! Då trodde man först att jag hade PCO men något som visade senare vara defekt lutealfas.. När man då istället kollade en vecka efter dag 20 så mätte jag typ 13mol iaf istället.. fortfarande för lågt men ändå... Jag tempade och fick en temphöjning dag 20 så därför förstod vi att det hände någonting där.. men jag kan ha fel..  Men jag är ganska säker för annars hade man ju hellre tagit progesteronprovet bara några dagar innan BIM...

75 är ju råhögt,känns som du kanske haft 2 ägg som släppt? Fick du göra VUL innan?? Spännande!! :)

LITA på blodprovet. ÄL-test är ingenting jämfört med de..
  • Sötnos
    ladyblue78 skrev 2013-11-10 08:49:04 följande:
    Testar ladda upp, tog mobilfoto och hoppas det går att läsa! 

den här bilden känns änna lite missvisande. överallt står det att ÄL efter pergotime sker kring dag 4-10 efter att man tagit sista tabletten.. :) känns som det oftare är senare än tidigare också...
  • Sötnos
    Nin skrev 2013-11-11 13:52:35 följande:

åå spännande. Jag tänkte göra ett gravtest på fredag, hoppas på positivt.

Jag har inte läst hela tråden här men är nyfiken på hur du behanlas? tar du enkeldo pergotime?  
    ja, enkeldos och första gången. har rejäl övervikt dessutom så trodde aldrig det skulle fungera.. var helt övertygad i fredags att inga ägg skulle ha växt till sig.. :) nu tror jag nog jag hängt upp mig på ÄL-testen.. borde egentligen bara köra på... har ett nytt VUL bokat i veckan så får väl se då om det släppt osv...

Hur behandlas du? har du annars regelbunden mens?

Jag har trots ingen äl alltid regelbunden, har förbryllat ett 10-tal gynekologer nu senaste året ;)
  • Sötnos

Hmm nu när jag tittar på min bild från VUL så står det 15,9mm på bredden och 13,4 på höjden på ägget. Vilket ska man gå efter egentligen?

• Sötnos
    metda skrev 2013-11-11 21:20:43 följande:
    Ingen aning, när jag var på VUL nu sa läkaren att den tredje äggblåsan var 8mm först. Sen ändrade han sig till 12mm. Kanske var nått liknande med mig, att det var ovalt...

Har du fått bilder från VULet hem?
    Ja jag bad och få dem så jag kan visa nästa läkare (man får inte samma varje gång vid akutbokningar och de sparar inte bilderna) Dessutom verkar jag ha PCO-äggstockar varannan månad så min journal står typ "har pco" "har absolut inte pco" "pco" "inget som liknar pco"  VARANNAN MÅNAD, VARANNAN LÄKARE :S
    TheStrange skrev 2013-11-12 15:06:31 följande:
    Imorgon tar jag sista tabletten...borde det inte kännas nått i äggstocksområdet vid det här laget...? :S Hur har bi andra känt i slutet på kuren?
    Jag kände ingenting förren ett par dagar efter sista tabletten.. iaf inte kring äggstockarna.. vänta ska du se att de kommer!
    metda skrev 2013-11-12 19:14:38 följande:
    Spännande när alla verkar ha VUL snart. Jag har VUL igen imorgon, hoppas på att ena blåsan inte har växt så jag bara har två växande, annars blir det förbud och helt kört denna månad... :(
    Jag har VUL igen på torsdag..  jag vet inte riktigt vad dem ens ska försöka se då?
    SaraBN skrev 2013-11-11 21:47:30 följande:
    Sötnos, jag fick fullt utslag på ältestet idag kl 19. Hur gick det med ditt kvällstest?
    INGET igår och inget idag! Frågan är om jag inte missat det.. men ändå konstigt för jag försöker även följa mitt sekret och det är först idag som det slutat vara mjölkigt - och det ska ju vara genomskinligt för ÄL.. dag 19 (som brukar vara min temphöjning) är på torsdag för mig så jag hoppas sååå jag får utslag imorgon på testen

• Sötnos
    Nin skrev 2013-11-12 20:23:37 följande:
    Fick mensen idag :(
    nej fan! får ni köra en kur till?
Svar på tråden Pergotime november 2013, tagning ett: action