Philipsson skrev 2014-11-02 19:23:35 följande:
Det där med att Systembolaget skulle visa på kontrollansvar när det gäller alkohol är ju bara lappri. Vem som helst kan ju handla hur mycket som helst, och vilken ungdom finns det som inte har fått tag i alkohol? Ungefär lika fånigt som det "ansvar" som Svenska spel och ATG påstår sig ha gällande spel. Vi som har spelkonto i dessa bolag får motta ett dussintals reklamerbjudanden per vecka gällande spel. Vadå ansvar? Vad de vill är ju att man ska spela så mycket som möjligt. Och vad spritmonopolet syftar till är att få in skattepengar, precis som med tobaksskatten f.ö.
Det där leder ingenstans, då något slags ofelbart system eftersökes mot bättre vetande. Den relevanta frågan ser snarare ut såhär; har Sverige en bättre insikt och bättre kontrollmedel i alkoholmarknaden, jämfört med narkotikamarknaden? Antar att svaret börjar på j och slutar på a, annar så får man gärna förvåna och motivera ett nej.
Huruvida Sverige verkligen tar till vara på den bättre insikten och på de bättre kontrollmedeln i alkoholmarknaden, känns dock som en helt annan diskussion. Kan nog sammanfatta det hela med att det kan göras bättre, men knappast genom att göra alkohol illegalt och därmed släppa den insikt och kontroll som överhuvudtaget fanns.
Problem under mattan försvinner inte. Man får lyfta på den och sopa. Att göra någonting med en extremt hög efterfråga illegalt, handlar enbart om lägga över en stor fet matta över problemen och låta andra samhällsorgan hålla det under mattan - för inte ens i länder med galet höga straff för narkotikabrott, har den restriktiva politiken vunnit någon faktiskt mark, istället går göngen ut och ger deras kunder polisskydd (och så har en ny kriminell marknad funnit sitt ljus).
Cannabis står även med skammen att utgöra kassakon för ligorna. Det omsätter så mycket pengar bland de kriminella nätverken att det i sig möjliggör kriminellt tyngre verksamheter - så som vapenhandel och trafficing - då vinsterna av cannabiset växer som berg.. för toppen av ligorna. Och cannabiskunderna i slutändan, går tyvärr lika omedvetna om detta i stort, som H&M-kunderna går omedvetna om att barnarbete kan ligga bakom tröjan som de precis köpte. Konsumentmedvetenheten kan inte ses som direkt hög någonstans, tyvärr (lämnar öppet för given ordvits).