Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-01-08 19:25:50 följande:

Det går inte att ha en seriös debatt när den ena sidan är så fanatisk i att demonisera invandrare. När främlingsfientligheten försvinner så kan man diskutera det på en neutral nivå.

Det är inte antirasisternas fel att invandring inte kan diskuteras.
    Tja, det är en besynnerlig upplevelse att diskutera med sverigedemokrater. det är som att de drabbats av någon slags fasförskjutning och den värld de beskriver påminner ibland om den verklig, nästan så att man kan få en deja vu-känsla ibland - det här känner jag ju nästan igen, typ.

Jag gissar att det dels beror på att de ofta tar fragment från den verkliga världen och stuvar ihop i den inbillade.

Mycket låter sig tolkas om man anstränger sig. Som när Errol förklarar  att " politiker och media tävlar om vem som kan skriva ner svenskarna mest" så är fragmentet hans bild av det rena svenska, det äkta, det som en gång nästan fanns - och det som så många sverigedemokrater drömmer sig tillbaka till.

Och i den bemärkelsen har han ju rätt, drömmen om att kunna gå kräftgång tillbaka till det 
    förflutna brukar avfärdas som orealistiska dagdrömmerier och den alternativa drömmen om ett framtida etniskt homogent Sverige brukar avfärdas som rasism.

Det är inte lätt för våra sverigedemokrater. I inlägg efter inlägg kastar de skit på det Sverige som finns och när vi Sverigevänner försvarar vårt land mot den ständiga smutskastningen kallas vi svenskfiender eller Sverigefiender för att vi inte instämmer i drömmarna om etnisk homogenitet.

Ibland kan man läsa eller höra någon sverigedemokrat som i stridens hetta förklarar att det måste bli värre innan det blir bättre. Jag tror att den frasen bättre än någon annan förklarar varför sverigedemokrater är så angelägna om att försöka underblåsa ett "vi och dom"-samhälle.

Visionen om vad som ska bli bättre efter att det först blivit värre handlar inte om integration utan snarare om deportation.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 14:07:59 följande:
    Fredrik Reinfeldt: Det ursvenska är blott barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.

Mona Sahlin: Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.

Maud Olofsson: Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var människor som kom utifrån.
    Invandrarna är mer företagsamma än vi svenskar, de är mer högutbildade.
    Invandrarna bär upp välfärdens kärna.

Om en amerikansk/fransk/Nya Zealändsk politiker fällt liknande kommentarer om ursprungsbefolkningen hade han fått löpa gatlopp. 
    Knappast budskap som trummas ut dagligen i media, utan snarare hopsamlade fragment.

De två förstnämnda av typen följetongsfragment i SD-kretsar. De brukar också avvändas som exempel på Ekeroths tes om det unika svenska självföraktet. Och som alltid har sverigedemokrater enorma problem att tolka sin omvärld. Reinfeldts och Sahlins uttalanden är möjligen pinsamma, men i så fall som exempel på den unika svenska självbelåtenheten - på hur man talar till invandrare som vore de barn.

Och Maud Olofssons uttalande, om det är korrekt återgivet, är ju så oerhört korkat att det nästan ligger på SD-nivå.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-09 15:06:09 följande:
    Naturligtvis är det puckade uttalanden som inte trumpetas ut varje dag. Jag tycker ändå att det är lite tråkigt att svensk ska vara någonting fult bland många. Om någon är snål ,blyg, tyst av sig, tråkig osv så är det typiskt "svenskt" enligt ganska många. Att vi har politiker som kläcker saker som antyder att  svenskarna är inkompetenta och lågutbildade är ledsamt och hade aldrig hänt i andra länder. Sverige har varit ett framgångsrikt och tryggt land. Byggt av svenskar och de invandrare vi hade långt innan 90-talet. Att försöka påskina att Sverige inte är någonting utan dagens stora invandring med analfabeter och människor med en religion och kultur som är raka motsatsen till Sveriges är löjligt (jag säger inte att det är den enda invandringen). Sverige är i grund och botten ett bra land, får vi bara bort Reinfeldt och hans avvecklande av välfärden kanske det blir lite bättre igen.
    För mig är Sahlins gamla uttalande ett exempel på något helt annat - nämligen självbelåtenhet med det svenska, en "von-oben-attityd" som präglade - och i viss mån fortfarande präglar - Sveriges syn på omvärlden

Det är inte för att hon ansåg det svenska vara sämre som hon uttalade sig som hon gjorde, utan det omvända.

Det förvånar mig att så många sverigedemokrater har så liten förståelse för det svenska, få länder har en sådan självbelåten tradition som Sverige - och Sahlins uttalande är mitt i prick i den traditionen.

För övrigt anser jag att den traditionen har varit ett av de största hindren för integration - man låter sig inte gärna integreras i en kontext där man blir behandlad som ett litet barn.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-01-09 00:59:22 följande:
    Tänk dig i stället att det handlar om att barn inte ska behöva gå runt hela dagarna och vara rädda för att polisen ska hämta dem. Vi vill väl inte förvandla dem till psykfall. Om en familj ska tvångsutvisas är det väl lämpligt att barnen är med föräldrarna och inte blir hämtade av främlingar utan att föräldrarna är med. Dessutom är det olämpligt att hämta barnen i skola och förskola för ALLA barnen som är närvarande kan traumatiseras av att det kommer poliser och hämtar någon.
    Jaha, och nu är Suffering tillbaka. Denna gång tycks hen vara nära bristningsgränsen redan initialt.

Det ska bli intressant om det finns någon sverigedemokrat som tar kräket i örat den här gången.

Hittills har hen bemötts som en flockledare av två likasinnade.
  • effemgea
    Digestive skrev 2014-01-09 17:21:00 följande:
    Japp, människan som aldrig fick leka med etikettpistoler som liten och som tar igen det som vuxen. Verkligen svårt att känna igen.
    Nej, jag tror faktiskt att hen söker normaliteten här på FL - i en slags desperat försök att ta sig loss från Ekeroths kloak avpixlat. Bara detta skulle kunna förklara den besatthet hen uppvisar.

Men för att detta verkligen ska lyckas skulle det nog krävas att hens politiska meningsfränder deltog i försöken att få hen rumsren.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-01-09 21:41:00 följande:
    Ja, diskussionerna i tråden liknade ju faktiskt diskussioner fram till vederbörandes återintåg.
    Ja, hur FL:s sverigedemokrater väljer att förhålla sig till den här personen säger så mycket om dem.
  • effemgea
    Bongo Bong skrev 2014-01-09 22:55:22 följande:
    Ja precis. Jag tycker invandringsfrågan bör adresseras annorlunda än idag. Men jag tror inte SD är partiet som skall ges det förtroendet.
    Förhindrar jag en debatt alltså?
    Varför inte starta en tråd som en ren test. 

Rubriken på den här borgar ju för skyttegravsdiskussion och visserligen kan jag inte minnas någon tråd som inte mynnar ut i att handla om SD och rasism men någon gång kan ju bli den första.

Det blir lätt tvådimensionellt i skyttegravar. Min erfarenhet från slutna diskussionsgrupper och verkligheten är att man kan vara kritisk till mycket angående invandringspolitiken i en konstruktiv dialog - där man inte alls behöver vara överens men ändå ha en givande diskussion.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-01-10 00:04:36 följande:
    Jag tror på en sluten diskussionsgrupp där man bjuder in brett men screenar bort Suffering.
    En intressant tanke.
  • effemgea

Att nazismen skulle var död - eller närmast bara bestå av tokskallar som struttar omkring och drömmer om slutliga lösningar på judefrågan bygger på tanken att nazismen till skillnad från andra politiska inriktningar inte kan förändras över tid - eller åtminstone inte kan kallas nazism om fokus för vilka de primärt har som hatobjekt delvis förändras.

Men rasism och fascism är nog bättre benämningar. Rasismen brukar ha två skilda fokus, människor som hatas för att de är misslyckade och inte bidrar till samhällskroppen och människor som är lyckade, som har infiltrerat samhällskroppen och successivt förgiftar den.

Judarna är/var ett bra exempel på det sistnämnda fenomenet.

• effemgea
    Det vuxna flyktingbarnet skrev 2014-01-11 15:29:16 följande:
    Att din fantasi är livlig råder det inga som helst tvivel om och varför du gång på gång pratar om något användarnamn som ingen känner till och gång på gång hänger ut någon oskyldig stackare på FB är lite svårt att förstå för oss andra.

Dessutom verkar du helt fixerad vid judar, något vi israelvänliga Sverigedemokrater inte ser på med blida ögon.

Men så är du ju också väldigt betuttad i den anti-semitiska våldsideologin islam, jag kommer att anmäla dig om du fortsätter att sprida nazism och häckla judar.

Förövrigt så svarade du inte alls på mitt inlägg utan svamlade om något helt annat, fullständigt osammanhängande. Har anmält ditt inlägg som Off Topic.
    Dessvärre är din analys inte så otypisk för en sverigedemokrat som man skulle kunna tro.

Det finns någon slags tragik i detta faktum.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?