Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-01-21 23:09:29 följande:

Alltså, frågan om en samtyckeslag har ju varit på tapeten ett antal gånger tidigare och även om tanken är god så har man alltid kommit tillbaka till frågan: Hur skall det bevisas att det inte fanns samtycke? (Då talar vi inte om tydliga våldtäkter, utan mer om situationer där påstådd ånger inträffat när man s.a.s. har kommit en bit in i handlingen, till exempel efter krogen hemma hos honom eller henne. Eller, för den delen inom ett förhållande där den ena parten av någon anledning ångrat sig.

Skall vi tillämpa omvänd bevisbörda? Något som (ännu) inte finns inom straffrätten. Om detta skulle bli verklighet, hur skall den åtalade kunna bevisa sin oskuld? 

Och då är vi tillbaka på vad det fallit på tidigare, att det endast finns ett fåtal möjligheter som står den åtalade till buds:

1) Skriftligt avtal. (jävligt sexigt)
    2) Inspelat tydligt Ja på frågan: "Är du med på att vi skall ligga". Helst med tidstämpel.
    3) Video på hela akten (inklusive förspel och ända till tack och hej)
    4) Vittnen till eventuellt muntligt avtal - men det kan ju eventuellt inte vara tillräckligt eftersom ett "nej" kan komma några sekunder innan själva penetreringen - eller mitt under själva akten.
    5) Vittnen till hela akten.
    6) Skriftligt eller muntligt samtycke (inspelat) i efterhand.

För att göra något fullständigt klart: Jag är emot allt som ens kan antyda sexuellt tvång. 

Vad frågan nu har med eventuellt hat till SD att göra. En sak kan vi i alla fall vara övertygade om och det är att SD gärna ser mycket hårda straff för våldtäktsmän.

Intressant fråga under alla omständigheter.

I förra veckan friade Lunds tingsrätt en man som stod åtalad för våldtäkt. Kvinnan hade upprepade gånger sagt nej -men mannen hade visst inte förstått detta, enligt tingsrätten.

Ibland kanske en förändrad lagstiftning mer är till för att i praktiken få domstolarna att förstå lagstiftarens intentioner.

Även med en samtyckeslag vore det naturligtvis i teorin möjligt att i domskälet förklara att ett nej ska tolkas som ett ja, men i praktiken skulle det bli betydligt svårare.

www.sydsvenskan.se/lund/stor-demonstration-mot-friande-dom/
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 07:24:03 följande:
    Var det inte England som tänker dra tillbaka medborgarskapen för de som åker iväg och krigar? Tycker jag låter vettigt. Vi behöver inte radikaliserade galningar här. Det räcker med dom vi har redan.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/exclus...

Jag blir avundsjuk på de länder som har politiker som inte är rädda för att peka med hela handen och sätta sitt land och dess befolkning först. Kanada, Norge, England, Australien, Holland mfl skärper kraftigt reglerna medan Sverige går åt motsatt håll. Ordet dialogpolis gör att jag får upp en kräka.
    Jag är övertygad om att en av de mest effektiva metoderna att se till att integrationen har så få möjligheter som möjligt att lyckas vore att införa ett andra klassens medborgarskap.

För min del anser jag att man kan förändra vägen till svenskt medborgarskap och kraven på dem som ansöker om medborgarskap - men är man väl svensk medborgare så ska man ha exakt samma rättigheter och skyldigheter som alla andra svenska medborgare.

Finns ett gammalt vardagligt ordspråk "Skiten ger och tar tillbaks" - jag tycker inte att vi ska skita ner medborgarskapet med sån´t.
  • effemgea
    Errol Flynn skrev 2014-01-22 11:30:46 följande:

Jag håller inte med. Medborgarskap är ett privilegium, inte en rättighet. Jag hade inte blivit ett dugg förvånad/kränkt om jag fått amerikanskt medborgarskap men begick mord/våldtäkt och fick det tillbakadraget. Jag hade nog inte förväntat mig annat. Och samma gäller med säkerhetsrisker.

Skulle tro att det handlar om vilket perspektiv man har. Jag ser ditt som att du säger: Vi erbjuder dig en ynnest, men för att du ska få vara en del av vår gemenskap måste du inse att det gäller andra regler för dig än för oss. Vi själva kan aldrig förlora det vi har, men det kan du.

För min del handlar det om människosyn, är man väl svensk medborgare så finns det inga skillnader i fråga om rättigheter eller skyldigheter gentemot Sverige.
  • effemgea
    Naranjos skrev 2014-01-22 01:37:09 följande:
    Den friande domen i Lund. Jag har nu läst delar av domen. Det hade inte varit roligt att sitta med på den rättegången. Emellertid ser det ut som det fanns en del samtycke till en början:

A drack bara lite och Den Åtalade erbjöd henne att hälla över sitt i hans glas,vilket hon också gjorde. De började på ömsesidigt initiativ att kyssas i soffan efterca 20 minuter. De kysstes ett tag och smekte varandra. Han hjälpte henne av med strumpbyxorna, men hon hade kvar kläderna på överkroppen under hela händelse-förloppet. Han klädde av sig själv medan de var i soffan, men hade kalsongerna kvar. De hånglade och tog på sina egna och varandras könsorgan. "Den Åtalade" gick och hämtade en kondom och glidmedel. Efter ett tag bar han in A tillsängen i sovrummet och lade henne på rygg i sängen. Så långt var allt som hände ömsesidigt.

"I sovrummet fortsatte förspelet en stund. När "Den Åtalade" inledningsvis skulle penetrera A vaginalt protesterade hon däremot. Enligt vad som framkommer nedan har de berättat olika om vad A närmare sa och om vad som hände härnäst. Båda har uppgett att de, i vart fall så småningom, hade vaginalt samlag, först i missionärsställning och därefter när A låg på mage. Båda har berättat att "Den Åtalade" höll handen över A:s mun och vid i vart fall ett tillfälle även över hennes näsa så att hon inte kunde andas. Däremot skiljer sig deras uppgifter åt om i vilken omfattning och vid vilket tillfälle han skulle ha gjort så. "Den Åtalade" och A har också samstämmigt uppgett att han vid något tillfälle tog initiativ till ett analt samlag, men deras uppgifter skiljer sig åt om huruvida penetrationen kom att fullbordas. De har också uppgett att försök gjordes till oralsex,men att dessa avbröts."

Sen skiljer sig berättelserna åt en del. Och senast här borde "Den Åtalade" avbrutit. Om någon är intresserad av domen, hojta till så kan jag skicka den. Vill inte lägga upp den här, trots att det är allmän handling.
    Tack för redovisningen.

Lite drastiskt skulle man kanske kunna påstå att en hand för munnen är ett innovativt sätt att slippa höra fler nej och att motivera handen utifrån att han trodde att kvinnans nej betydde ja som en del i ett rollspel och att han därför ville ge henne tillfredsställelse av lite dominans en fantasifull efterkonstruktion.

Tydligen kommer domen att kunna få konsekvenser för lagstiftningen. Själv är jag inte så säker på att det verkligen behövs en ändrad lagstiftning utan snarare att domstolarna inte söker efter skäl att få ett nej att inte vara ett nej. Antar att åklagaren kommer att överklaga till hovrätten.

www.expressen.se/kvp/efter-valdtaktsdomen--nu-vill-s-se-ny-lag/
  • effemgea
    Digestive skrev 2014-01-22 20:53:22 följande:
    Ja men visst, vad fan som helst liksom - bara offren håller tyst så att det inte syns i statistiken senare. Liksom bara det Sverigedemokraterna bryr sig om, att vinkla en situation som kvinnor har fått kämpa för.

I BBC, alltså i andra länder, så har de klart för sig att Sverige har en helt annan rubricering för vad som klassas som våldtäkt. Svensken verkar dock för blåst, ärligt talat.

I Sverige så anmäls våldtäkter i stor utsträckning för att människor bryr sig, för att det finns en kristallklar anmälningsplikt och för att sexuellt våld har fått en väldigt låg tolerans i Sverige och hamnar därmed lättare under rubriken våldtäkt - och det här spottar Sverigedemokraterna på, med nöje.

Äckliga svin. Fy fan alltså.. "Stolta svenskar." Helvete, skulle kunna spotta, spotta och spotta - tills de fick kravla sig ut.

Som att kniva sin syster - och två gånger om hon har råkat ut för en våldtäkt.
    Jag tror att alla är medvetna om varför våldtäksstatistiken här är så hög vid en internationell jämförelse.

Att somliga sverigedemokrater trots detta använder den som ett slagträ i kampen mot invandring förvånar väl egentligen ingen.

Internationellt sett har vi en lagstiftning som i större utsträckning utgår från den som utsatts för brottet och relativt sett är det inte lika skamligt att ha blivit utsatt för en våldtäkt här som i många andra länder, vilket sannolikt innebär att mörkertalet är lägre, det vill säga att andelen våldtäkter som anmäls är högre.

Jag skulle nog vilja påstå att SD:s intresse för våldtäkter har en påtaglig slagsida mot ursprunget på gärningsmannen och ett lika påtagligt ointresse för offret.
  • effemgea
    Naranjos skrev 2014-01-22 22:17:55 följande:
    Håller med om vad du skriver. Nuvarande lagstiftning BORDE vara tillräcklig. Men om någon form av samtyckeslagstiftning som inte minskar rättssäkerheten skulle presenteras, skulle jag sannolikt vara för en sådan. Som jag tolkar dagens lagstiftning, kan jag tycka att fler fall borde leda till fällande dom och att justitiedepartementet borde inskärpa vikten av att samhället ser extremt allvarligt på dessa brott (utan att för den delen hänge sig till ministerstyre). 

Att domstolar skulle leta efter skäl att (specifikt i detta fallet) fria, tror jag inte. Iofs skall man hellre fria än fälla vilket ju är en orsak till att förvåningen blir stor bland allmänheten (och i media) vid vissa milda eller frikännande domar.
    Det känns som att domstolarna och lagstiftarna inte riktigt hänger med i hur "folket" tycker,  vilket ju är förståeligt Vi kan ju inte ha pöbelvälde och rättvisans kvarnar mal långsamt vilket vi ju kan se t.ex. i handelsbalken som skrevs första gången år 1736. (Lagen har uppdaterats sen dess kan jag avslöja) :).

Min egen uppfattning är solklar. Våldsbrott skall straffas hårt och definitivt hårdare än egendomsbrott. Här tror jag att det allmänna rättsmedvetandet ligger före lagstiftarna. 
    Detta har inget med min politiska uppfattning att göra. Åsikten fanns hos mig innan SD existerade.
    Nej, det är inte svårt att läsa in att du menar det du skriver i den här frågan.

Och våldtäkt är ju av naturliga skäl ett besvärligt brott för domstolarna. Ord står mot ord och det finns nästan aldrig några vittnen.
  • effemgea
    Stormvind skrev 2014-01-23 01:55:12 följande:
    Att ni håller på att tjafsa med nihka och digestive är över mitt förstånd. 421 sidor och ni har inte kommit någonstans.
    Vilket märkligt intetsägande uttalande.

Du tror inte ditt förstånd skulle få lite bättre jordmån om din personlighet lyckades ta sig loss från fixeringen vid enskilda personer -eller ligger en sådan insikt över ditt förstånd.

Hursomhelst. Det finns en "ego"-avdelning på forumet speciellt anpassad för dem som vill diskutera sig själv och andra. Det är inte omöjligt att ditt förstånd kan möta andra förstånd i gemensamma aktiviteter där.

• effemgea
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-01-23 15:16:54 följande:
    Tur att ni har den galningen att kontra med i alla fall.
    Jag tror inte att det är så många av oss som tycker att det är tur att vi har Breivik att kontra med. Det är en mycket obehaglig upplevelse att jämföra retoriken hos Breivik med den som en del av debattörerna i den här tråden har.

Det kan också vara en nyttig läxa att räkna offren för terrorism i Norden eller i Sverige och fördela ansvaret på vänsterextremister, islamister och högerextremister - och med offer menar jag då personer som har mördats, inte sverigedemokrater med lika utvecklat självskadebeteende som publicitetshunger.

"Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas!", skrev Linus Bylund innan det blev känt vem som låg bakom massmorden i Norge. Medan Ekeroth frågade om någon vågade gissa vika som låg bakom - och att han inte skulle kalla den som gissade islamofob.

Och sen när det stod klart att terroristen var en person med åsikter snarlika dem som många sverigedemokrater för fram, blev det tyst, mycket tyst.

Innan de ryggradslösas förening tog till orda igen och förklarade att det handlade om- ja just det en ensam galning.

Vari ligger skillnaden mellan en islamistisk terrorist och en rasistisk, för vissa? Svaret är enkelt: Den ena är inte terrorist utan en galning vars åsikter existerar i ett politiskt vakuum, medan den andra står som representant för alla världens muslimer och handlingen är en direkt konsekvens av den religion hen tillhör.
  • effemgea
    Stormvind skrev 2014-01-23 19:25:54 följande:
    Tycker du att debatten kommit någonstans? Jag har skummat igenom en bra bit bakåt och jag ser bara samma återkommande argument, arrogans från båda håll och intet sägande paj kastande.

Egoavdelningen finns väl för dig också? För det är väl din åsikt du framförde här eller?
    Ja, det tycker jag. Jag tror inte att man kan begära att en debatt mellan personer som står mycket långt från varandra ska sluta i samförstånd - men ibland kan man bli på det klara med vilka de största skillnaderna är.

För min del var det närmast en aha-upplvelse att få se hur många som anser att jihadister som krigar i Syrien och är svenska medborgare ska fråntas sina medborgarskap om de kommer tillbaka hit och skickas ut ur landet.

Det är intressant eftersom det stämmer så väl med tankarna som Sd hade för något år sedan men som väl tonats ned på sistone. Men då fanns det en slags SD-ideologisk diskussion där man kunde rangordna medborgarskap och om jag inte finns fel kunde invandrare som var lojala med Sverige få ett andra klassens medborgarskap, och illojala svenskfödda kunde degraderas till samma andraklassens medborgarskap. Därutöver tror jag att det fanns ett första klassens medborgarskap och möjlighet ett tredje för invandrare som inte är lojala med SD.

Nåja, jag kan minnas lite fel. Men grundtanken var densamma som den som förs fram i den här tråden - att det är skillnad på folk och folk. Det var intressant, tycker jag.

Därutöver så finns det ett flertal pk-ister som står ganska långt från mig åsiktsmässigt, det är faktiskt ganska berikandeFlört att läsa vad de skriver. Det finns också någon sverigedemokrat som har skrivit  några inlägg jag uppskattat. Allt är inte alltid tvådimensionellt.

Mitt tips om egoavdelningen var i all välmening eftersom jag fått uppfattningen att du var mer intresserad av att diskutera person än sak.

Kanske kan tipsa om moraltantstråden i stället. Den är lite av ett mellanting och handlar ofta om diskussionen om diskussionen. Problemet är bara att det finns några riktigt vassa pennor där, så det gäller att inte vara för rigid om man går in där. SD-politikern som skrivit under ett flertal alias i den här tråden har även gjort sina lovar där. Och hennes åsikter har i princip blivit lustmördade, om nu åsikter kan bli det förstås.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-01-23 20:47:01 följande:
    Det är inte konstigt att vi fått se terrordåd från islamistiska rörelser. Det sjuka är att de som startar krigen i dessa länder, och deras medlöpare - t.ex. svenska Folkpartiet och M, slipper undan ansvar.

Jag tycker det är betydligt värre med 600 000 döda i Irak än 4000 i New York, fast man är väl extremist om man säger det! Märk väl att Sd INTE står bakom NATO:s imperialistkrig i Mellanöstern. Gör du?

Nej, det gör jag nog inte. Nu är jag knappast någon Mellanösternexpert, men det var ju inte de som trodde på USA:s försäkringar om att Irak hade massförstörelsevapen heller.

Mellanöstern är ett jävla gytter av intressen och stridigheter och det är svårt att förstå hur man någonsin ska kunna finna någon slags jämvikt - kanske inte förrän oljan spelat ut sin roll.

Fast det är alltid svårt att se tydliga tendenser i ens samtid. Tror det var förra veckan jag med ett halvt öra lyssnade på radion och hur man beskrev en kommentar som någon nyligen gett angående franska revolutionen på frågan vilken betydelse den haft för Frankrikes utveckling.

Kommentaren var: Det är för tidigt att uttala sig om det.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?