Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

MovingAround skrev 2013-12-27 23:24:57 följande:
    Det är bittert men det alltid tråkigt att att inse att det inte går att suga av sig själv.
    But never quit trying!
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-28 00:16:36 följande:
    Varför bekämpa islam?

Jag ogillar all religion i lite olika hög grad. Nu betyder inte det att jag vill inskränka religionsfrihet el liknande, bör jag kanske förtydliga.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 12:30:45 följande:
    Tydligen går gränsen, som av en slump, precis vid den invandring vi har i dag. 
    Nej, det tycker jag inte. De främlingsfientliga partierna är lika främlingsfientliga i länder där det knappt existerar någon invandring. Ta sannfinländarna tex. De har exakt samma kritik mot "mångkulturalism" som SD i Sverige och för den som besökt Finland är det ju rent komiskt, med tanke på att det knappt finns en enda invandrare i Finland. Så jag tror att även om vi halverade eller helt stoppade invandringen så skulle SD fortsätta vara främlingsfientliga.

Vad det handlar om är inte ett exakt antal invandrare eller flyktingar som ett land tar emot, utan främlingsfientliga attityder, vilka ju framkommit gång på gång både i officiell SD-retorik men ännu tydligare i kommentarer som man tror är "off the record".
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 13:59:21 följande:
    Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den. 

Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
    Det där låter som martyrspåret igen. Jag känner inte alls igen den bilden, det finns massor av seriösa debattörer som diskuterar invandring eller integration utifrån ett kritiskt perspektiv utan att någonsin beskyllas för rasism eller främlingsfientlighet. I den här tråden har tex Anders Lago och Johan Hakelius nämnts. Jag har inte sett en enda kommentar där någon av dem beskyllts för rasism. 

Jag har bara sett att de som på goda grunder kan antas vara rasister eller främlingsfientliga i någon mån beskyllts för detta, men ännu oftare så förbiser man det och tar en saklig diskussion med dem i alla fall. Efter järnrörsfilmen är det ju tex helt klart att ledande företrädare för SD är rasister, sådär uttrycker man sig inte annars, full eller inte. Ändå är det ganska många skribenter som accepterar SD:s mantra att det rör sig om olyckliga undantag och att nolltolerans råder inom partiet...

Hela grejen är så feg. Det är en ganska naturlig instinkt att vara fientligt inställd till de som inte tillhör "flocken". Göteborgare gillar inte Stockholmare, AIK gillar inte Djurgården, klass 6b gillar inte 6a osv. Vet man om det kan man fundera på varför man känner så och aktivt jobba med sina egna tankar och instinkter och förstå att den där flockmentaliteten inte längre behövs för vår överlevnad, tvärtom. Men många försöker istället rationalisera bort sin avoghet istället för att konfrontera den.
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 15:26:42 följande:
    Det är möjligt att det har börjat luckras upp nu, för det stämmer ju som du säger att Hakelius inte har råkat ut för några allvarligare mothugg trots att han antydde kritik mot invandringen (eller ja, jag har i alla fall inte sett några). Däremot har väl Anders Lago, tillsammans med t.ex. kommunalrådet Bo Frank i Växjö, i en del kretsar länge setts som kontroversiell så vitt jag vet vilket är ett utmärkt exempel på det jag menar.

För egen del skiter jag för övrigt i "flockmentalitet" - hade landet haft möjlighet att ta emot miljoner invandrare om året och integrera dessa hade jag inte sett problemet ens med en sådan politik. Det är inte invandrarna som sådana jag har problem med, det är ansvariga politiker, och den avogheten har jag inte minsta intresse av att rationalisera bort förrän de drar upp sina huvuden ur sanden (detta gäller för övrigt i fler avseenden än invandringen - skolpolitiken comes to mind).
    Att ha åsikter innebär att man blir kontroversiell - det är väldigt långt ifrån att allmänt bli beskylld för att vara rasist eller främlingsfientlig.

Jag vet inte vilka politker du talar om - det är ju flera gånger bekräftat och diskuterat att det finns stora problem med integrationen av invandrare och flyktingar. Att 90% av Sveriges befolkning och politiker inte håller med om SD:s agenda betyder inte att de sticker huvudet i sanden.

Efter alla dessa spaltkilometer text på FL saknar jag dock ett enda inlägg från någon SD-sympatisör om hur integrationen av invandrare ska förbättras. Liksom i den offentliga retoriken ser jag endast antingen rent rasistiska uttalanden med enda syfte att diskreditera grupper av viss etnicitet eller massiv kritik mot invandrings- och integrationspolitiken baserad på felaktiga fakta eller på en väldigt bristfällig analys. För att vara ett parti som till synes lägger minst 90% av sin intellektuella förmåga (nåja) på invandringspolitiken har man uppenbarligen väldigt lite att komma med utöver att man vill minska invandringen. 
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 16:07:41 följande:
    Jag tror helt enkelt inte det går att lösa integrationsproblemen på ett tillfredsställande sätt om man samtidigt ska måsta bibehålla eller till och med öka den nuvarande invandringen.

Detta sagt helt utan att misskreditera grupper av invandrare - situationen är som den är och det enda hållbara, hävdar jag, är att fokusera på integration av dem som redan finns här samtidigt som man skärper kraven på nyanlända och låter samhället och infrastrukturen komma ikapp sig självt. När det sedan finns meningsfull sysselsättning (i nuet, inte 10-15 år fram i tiden vilket annars brukar vara mångas favoritargument för att fortsätta fylla på de segregerade förorterna med fler och fler och fler) kan vi lätta på restriktionerna för invandring igen.
    OK, låt oss säga att du får som du vill, invandringen begränsas från 2014 till 0. Hur löser du nu integrationsproblemen?
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 16:32:13 följande:
    Jag har inte pratat om att minska invandringen till noll.

Däremot menar jag att det säger sig självt att gruppen "invandrare i utanförskap" inte bör växa med samma takt som i dag om man inte fyller på den nedifrån i högre takt än folk avancerar ur den på andra sidan.
    Men du undviker frågan så jag ställer den igen. Låt oss anta att du får som du vill, vi tar in precis så många invandrare/flyktingar som du önskar, låt det vara 0, 100 eller 10 000.

Men sen då, eftersom du är så engagerad i fråga om invandring och integration, vilka är dina idéer för att förbättra integrationen av invandrare? Idag är väl nettoinvandringen ca 0.5% så det är ju knappast antalet nyanlända utlandsfödda som är ett problem utan integrationen av de som redan är här. Vad har du (och ni andra invandringsmotståndare) för förslag?
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2014-01-02 12:40:44 följande:
    För det första är det oseriöst att använda sig av Wikipedia i detta sammanhang. "Nationalism" som politiskt begrepp kräver en diskussion som ett uppslagsverk - möjligen undantaget Larousse -, omöjligen kan reda ut, och i synnerhet inte ett uppslagsverk som saknar offentlig upphovsman.
    Off topic men det där är fel. Wikipedia har gång på gång visat sig vara ett utmärkt och pålitligt informationsmedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Reliability_of_Wikipedia 
  • Ermenegildo
    overdose skrev 2014-01-02 13:26:27 följande:
    Vi människor har ett personligt ansvar. Att man väljer att fly handlar inte så mycket om att man inte kan, som att man inte vill - bo kvar.

De allra flesta som kommer hit är ekonomiska invandrare. Det visas ju också av att många av dem  inte alls är några sorts proletärer eller daglönare i sina hemländer.

Har du några källor på dessa ganska anmärkningsvärda påståenden? Du menar exempelvis att de miljoner som nu flyr från Syrien och bosätter sig i tältläger och varav ett fåtal lyckas ta sig till Sverige, gör det för att de vill få det bättre materiellt?
  • Ermenegildo
    Errol Flynn skrev 2014-01-02 13:39:56 följande:

Är antalet inte ett problem då vi saknar bostäder? Migrationsverket är desperata efter boenden så naturligtvis blir volymen problematisk. Samt att trycket på sjukvård ökar. Och i förlängningen förskolor och skolor.
    Ja men du kan få svara också - vi antar att du får som du vill. Invandringen begränsas till 0 eller i vart fall väldigt kraftigt.

Så, då har du fått som du vill där, vad vill du nu göra för att förbättra integrationen av de utlandsfödda som redan bor här?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?