Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-30 13:59:21 följande:
Problemet är att det inte bara är SD som beläggs med "rasism" och "främlingsfientlighet" när något sägs som inte syftar till att behålla invandringen som den är i dag, eller utöka den.
Att en politiker, oavsett parti, som säger saker som "skicka hem alla blattar" hängs ut som den rasist han/hon är tror jag det är ytterst få som har något emot egentligen.
Det där låter som martyrspåret igen. Jag känner inte alls igen den bilden, det finns massor av seriösa debattörer som diskuterar invandring eller integration utifrån ett kritiskt perspektiv utan att någonsin beskyllas för rasism eller främlingsfientlighet. I den här tråden har tex Anders Lago och Johan Hakelius nämnts. Jag har inte sett en enda kommentar där någon av dem beskyllts för rasism.
Jag har bara sett att de som på goda grunder kan antas vara rasister eller främlingsfientliga i någon mån beskyllts för detta, men ännu oftare så förbiser man det och tar en saklig diskussion med dem i alla fall. Efter järnrörsfilmen är det ju tex helt klart att ledande företrädare för SD är rasister, sådär uttrycker man sig inte annars, full eller inte. Ändå är det ganska många skribenter som accepterar SD:s mantra att det rör sig om olyckliga undantag och att nolltolerans råder inom partiet...
Hela grejen är så feg. Det är en ganska naturlig instinkt att vara fientligt inställd till de som inte tillhör "flocken". Göteborgare gillar inte Stockholmare, AIK gillar inte Djurgården, klass 6b gillar inte 6a osv. Vet man om det kan man fundera på varför man känner så och aktivt jobba med sina egna tankar och instinkter och förstå att den där flockmentaliteten inte längre behövs för vår överlevnad, tvärtom. Men många försöker istället rationalisera bort sin avoghet istället för att konfrontera den.