Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2013-12-16 16:05:45 följande:
    Så det är rasistiskt att säga att det finns olika kulturer och olika etniciteter då? Morsning!

Va? Nej, varifrån fick du det? 

Läste du ens länken? Om vi inte är överens om vad rasism innebär blir det ju svårt att diskutera det.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-16 16:16:00 följande:
    Men du skriver ju: " (...) jag förstår ärligt talat inte vad det är du menar är en floskel när man talar om att sortera människor utifrån etnicitet" [min fetstil]. Att sortera är samma sak som att kategorisera, d.v.s.: detta är X, alltså är det inte Y. När du inte ens begriper det, så är det knappast lönt att diskutera.

Du skriver saker som du inte ens begriper. De är därför tomma ord, plattityder, floskler...
    När man talar om att "sortera människor utifrån etnicitet" menar man inte att man konstaterar att de är av olika ursprung, utan att man tillskriver dem olika värden eller kvaliteter utifrån deras etnicitet. Läs första stycket i Wikipedias definition av rasism som jag länkade till så borde det vara ganska klart.

I praktiken är det ganska lätt att se vad som är rasism och vad som inte är det. Om man vill.
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-16 16:28:35 följande:
    Vad är din poäng? Det låter som du har någon invändning mot mitt påstående men inte riktigt vill stå för det.

Nej, tvärtom, jag skrev ju tydligt att jag anser att det finns en strukturell rasism i Sverige. Och den är sannolikt allvarligare än de gaphalsar som SD drar till sig.
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-18 11:49:04 följande:
    Får väl se det som ett sundhetstecken hos dig att du anser det omöjligt. 

Men hur skall du tolka
    ">detta
    annars hur omöjligt det än verkar
    Hon säger ju faktiskt att alla som åker tunnelbana i stockholm är svenskar.
    "alla som åker på den tunnelbanan är svenskar" citat Romson.
    Men Herregud, tycker du verkligen att 42 sekunder tagna ur sitt sammanhang på något sätt kan beskriva något om Åsa Romson. Jag hör henne säga att man kan vara svensk och samtidigt ha en annan kultur, vilket borde vara självklart för alla. Man kan givetvis ha en samisk, finsk, arabisk eller vilken som helst kultur och ändå vara svensk medborgare och fullvärdig svensk på alla sätt. Nu har man ju inte bakgrunden men att det överhuvudtaget handlar om tunnelbanan beror säkert på att skånepågen Jimmie sagt något om att han är den enda som har folkdräkt på sig på blå linjen och känt sig lite vilsen. Sen gör han en helt fånig koppling om att Romsons argument skulle handla om att man blir svensk genom att åka tunnelbana. Suck.

Det hela är ju så oerhört infantilt. Om det nu verkligen är Ekeroth som lagt ut det där klippet visar det ju bara hur otroligt långt SD är från ett seriöst parti. Liksom andra youtube-klipp som kommer upp i marginalen om att Jimmie "äger" Reinfeldt m m. Det är samma sandlådenivå som på inläggen från SD-anhängare på FL.

(Och nej, jag är varken miljöpartist eller vänsterextremist. Jag tror den enda politiska ståndpunkt jag delar med V är antirasismen.)
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-18 12:07:13 följande:
    Hur då tagna ut sitt sammanhang? Du är lite kär i dina floskler

Ja, det säger en hel del om Åsa Romson om inte annat att hon är ganska korkad.
    Om du inte förstår att 42 sekunder klipp från en riksdagsdebatt är taget ur sitt sammanhang, utan beskriver det som en "floskel", börjar jag tro att du helt enkelt varken vill ha eller klarar av en saklig debatt.
  • Ermenegildo
    Thomas Mattsson skrev 2013-12-18 12:12:12 följande:
    Ja MP har definitivt ett tufft jobb att från sitt lilla kontor i Stockholm rädda den globala miljön, men får hoppas dom kommer få bukt med Chem-trails problemen i alla fall Skrattande

Ursäkta themia, men ni är faktiskt hysteriskt roliga.

Intressant bild. Det är ungefär som att jämföra antalet syriska flyktingar som kommer till Sverige med de som kommer till Syriens grannländer.

Men jag förstår verkligen inte poängen med bilden. Eftersom utsläppen ökar i Kina kan vi lika gärna bränna på och strunta i utsläppen här i Sverige - är det budskapet? Eller menar man att vi bör arbeta än mer aktivt på att försöka minska utsläppen från andra länder?

Det är kanske orättvist att tro att de SD-anhängare som skriver på Familjeliv är representativa men de styrker bilden av ett parti som inte bedriver en seriös politik eller debatt. Det verkar inte finnas några konstruktiva förslag eller framtidsidéer, bara en pajkastning och försök att ta enkla poänger genom förment slagfärdiga utfall. Det är lite som att försöka diskutera med en trettonåring som är både arg och dåligt påläst. 
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-18 17:18:01 följande:
    Bl.a. att skolresultaten sjunker generellt, att vi får gettoliknande områden, att vi får en en stor del av befolkningen som aldrig kommer att förvärvsarbeta, att vi får religiösa motsättningar, att de som invandrar aldrig kommer in i samhället-aldrig blir integrerade (för att de saknar kompetens, språklig- och yrkes-), för att invandringen kostar en massa pengar (som skulle kunna ha investerats i t.ex. välfärd), minskad facklig anslutning, lönedumpning, splittring av medborgarna  till förmån för ett helt lössläppt kapitalistiskt system, et cetera ad infinitum...

"Tycks anse"!? Inga källor, utan bara lösa påståenden. Som vanligt. Jag kan lova dig att ingen ledande sverigedemokrat har sagt att allt 'skulle lösa sig' genom att minska invandringen.

Din osaklighet är slående. Du är ju inte intresserad av saklig debatt. Du ljuger bara, lögnare!
    Vad är det för medborgare som splittras, om man får fråga? På vilket sätt leder invandring till lönedumpning? Vad är det för religiösa motsättningar du ser - är det att du ogillar muslimer eller är det något annat?

Men, kanske viktigare än något annat, vad har du för konstruktiva idéer för att förbättra integrationen och minska arbetslösheten bland invandrade svenskar? Även om du skulle stoppa all invandring och flyktingmottagning från 2014 kommer du ju ha en hög arbetslöshet bland nya svenskar som kommit åren innan, hur tycker du man ska arbeta för att fler nya svenskar ska känna sig välkomna i Sverige och komma i arbete?
  • Ermenegildo
    Philipsson skrev 2013-12-19 11:40:38 följande:
    Men det gör ju alla riksdagspartier. Inget riksdagsparti förespråkar ju fri invandring. Utifrån ditt resonemeng skulle ju samtliga riksdagspartier vara rasistiska, eller hur?

Det är enkelt. Man har ett middagsbord. Till bordet kan man bjuda in personer. I förstone familjen, och sen vänner och bekanta. I sista hand okända. Ju fler inbjudna, desto mindre mat till varje person. Man gör då om det till knytkalas, för annars räcker inte maten. Dock är det så att en del har svårt att få ihop mat, utan de blir bjudna av andra. Till slut blir det så många inbjudna som inte bidrar till knytkalaset, att man börjar slåss om maten. Det slutar med tumult och att huset brinner upp. Sen blir det ingen middag för nån! Det gäller alltså att hålla antalet inbjudna på rätt nivå, så att huset inte brinner upp. Det handlar inte om rasism, utan om sunt förnuft.
    Exempel på typiskt ekonomiskt missförstånd från SD:are. Mängden mat på bordet är inte förutbestämd, tvärtom är vi beroende av fler unga som lagar mat, så att de gamla får efterrätt. Det väsentliga är alltså inte att begränsa antalet gäster, utan att se till att de som deltar också lagar och inte bara äter. Hur gör vi det - det är tiotusenkronorsfrågan. Den enda som slåss är för övrigt den där frustrerade sure skånepågen som inte gillar nya människor och som inte kan laga mat eftersom han fick tvåa i hemkunskap. Han gör vad han kan för att starta matkrig och han blir helt rabiat för att några nya gäster läser sin egen bordsbön. 
  • Ermenegildo
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-12-19 13:33:53 följande:
    Tricket blir således att hålla tillströmningen av matgäster och möjligheten för varje matgäst att själv bidra till matlagningen hyfsat jämna. Inte som nu, bara fylla på med matgäster och låta dem vänta i uppemot 10-15-20 år tills det möjligen finns fler kockplatser att fylla.
    Ja, kanske det. Om det bara handlar om att maximera middagsintaget per person. Eller så resonerar man kring att man bara kan äta sig mätt en gång och då kanske det känns agelägnare att hjälpa en utsvulten utanför dörren än att vi ska få tre desserter. Lite solidaritet och gästfrihet, helt enkelt.

Men även i ett krasst ekonomskt resonemang är det inte antalet middagsgäster som är huvudproblemet, utan hur man får fler att laga och inte bara äta mat. Det är där vi behöver idéer och insatser. Den där sure skånepågen som bara vill stänga dörren till kalaset bidrar inte.
  • Ermenegildo
    ubåt skrev 2013-12-20 01:49:00 följande:
    Jag gör ett undantag (eftersom du bättrade dig lite här). SD "bestämmer" naturligtvis inte vem som är svensk och vem som inte är det. Å ena sidan har vi människor som kommit till Sverige från andra länder och sedan blir svenska medborgare. Medborgare kan man vara i ett land utan att man för den delen ser sig själv som "svensk", även om personen benämns svensk av t.ex. myndigheter.

Sen kan jag gå till mig själv där min sambo är född i ett utomeuropeiskt land och har dubbla medborgarskap. Hon säger att hon är svensk, känner sig som svensk och enligt min uppfattning beter hon sig som svensk, även om där finns en brytning på annat språk. De flesta människor frågar varifrån hon kommer.

Sen har jag en god vän som är född i Sverige av utländska föräldrar och har bott i Sverige i hela sitt liv. Tror aldrig han har bott mer än några veckor i taget på somrarna i föräldrarnas hemland. Han kallar sig själv inte för svensk utan är stolt över sitt utländska medborgarskap och sitt pass från det landet.
    Således ser inte jag honom heller som svensk - även om han uppför sig som vilken svensk som helst. Skulle han välja att bli svensk medborgare, skulle jag ändå ha svårt att se honom som svensk eftersom jag känt honom i drygt 40 år.

Så - om en person jag inte känner kommer från ett annat land till Sverige, blir svensk medborgare, känner sig svensk och uppträder som gemene man, tror jag att varken SD eller jag har några problem att kalla den personen svensk.

Uppträder personen däremot som (lite överdriven bild) av en spanjor... Öppnar sin affär kl. 09 till 09.45 nån gång - lite beroende på,  stänger klockan 14, öppnar igen kl. 18 och har öppet till ca. 21.30 då han tar med sig fru och små barn för att äta middag vid 22.30-tiden. Söndagar är det alltid stängt även om det är en servicebutik.
    Där har han parkerat sin bil på ett övergångsställe (dubbelpanerad för säkerhets skull). Till maten dricker han en flaska rödvin samtidigt som han kollar reprisen på senaste tjurfäktningen på storbildsskärmen.
    Då kan han ha svenskt medborgarskap och svenska flaggan tatuerad i röven utan att jag ser honom som svensk. 
    Så ungefär ser jag på det.
    Lite härliga fördomar om spanjorer också, ser jag... Men vad har allt detta för betydelse? Det är ju stora skillnader i värderingar och levnadssätt mellan en Jimmietyp i Svalöv och en modern människa i Stockholm också. Varför är det viktigt att definiera vem som är svensk och vem som inte är det? Vad finns det för stöd för att likriktade samhällen skulle vara bättre än heterogena? Tittar du historiskt på världens mest framgångsrika riken/kulturer så har de inte slutit sig utan tvärtom genom sina framgångar lockat andra till sig. 

(Om du tror att bara spanjorer dubbelparkerar på övergångsställen har du för övrigt aldrig varit i Sveriges huvudstad.)
Svar på tråden Varför hatar folk SD?