Naranjos skrev 2014-02-09 18:56:38 följande:
Först och främst. Tråkigt att du blivit påhoppad. Det skall ingen behöva utsättas för. Hoppas du klarade dig helskinnad.
Angående hatbrott… Jag får frekvent höra hur närstående, samt vänner och bekantas barn eller deras klasskamrater, dagligen blir utsatta för grova förolämpningar i skolan. Dessa förolämpningar (typiskt "Svennehora" och liknande) är brottsliga, de påhoppade är etniska svenskar och de som förolämpar är undantagslöst invandrare (MENA). Olika typer av hot riktade mot svenska killar är också vanliga. Bötning är ett sådant fenomen som inte fanns i Sverige tidigare:
www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1146 49-botning-vanligt-bland-ungdomar?m=
Brås statistik är förrädisk eftersom den sen lång tid är till för att tillfredsställa den för stunden sittande makten (något dessutom Fredrik Reinfeldt ondgjorde sig över - innan han blev statsminister). Det finns fog att anta att den statistik som visar invandrares brottslighet nog skall ses som ett golv.
www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab
Det finns ingen särskild brottskod i polisens system för att registrera brott med hatbrottsmotiv så Brå konstruerar en metod. Lite dold på sidan 23 i Brås rapport från 2008.
"Metoden bygger i huvudsak på utsökning av ett urval av anmälningar rörande sådana brottstyper som har bedömts vara relevanta för hatbrotts- statistiken. Effekten av denna avgränsning är svår att uttala sig om, men innebär att en del hatbrott exkluderas i statistiken."
Praktiskt…. eftersom man utesluter personrån och sexualbrott vilka kan antas vara just de två brottskategorier som förmodligen är vanligast när det gäller invandrare vs. svenskar. Ett av de hatbrott som begicks mot svenskar, redovisas faktiskt i publikationen från 2008:
"Jessica stod och väntade på tåget i trängseln när det uppstod ett mindre bråk mellan två män bredvid henne. Ena mannen började spotta omkring sig, men missade när han spottade mot Jessica. När de kommit ombord på tåget fortsatte mannen att trakassera Jessica och kallade henne för ”Jävla svennehora” och ”ni äter så äcklig mat” och så upprepade han ”jävla svennehora”.
Om de här männen, efter att ha utfört detta hatbrott mot Jessica, även hade våldtagit henne, då hade vi haft ett hatbrott färre i statistiken…..
Det är säkert så att flera etniska svenskar tittar på och beter sig illa mot invandrare utan att för den delen definitionsmässigt begå hatbrott. Jag gör mig själv skyldig till att titta, framför allt på tiggare utanför de lokala affärerna, på ett sätt som i alla fall inte uttrycker kärlek till nästan. Egentligen har jag slutat att titta, men när man hört samma dragspelstoner 87 gånger, syns det åtminstone inte ett leende på mina läppar.
(Jag har lovat mig själv att skänka en slant först när jag får höra Ålefeskarns Vals). :)
Så återkommer vi att till grundfrågan då. Kan man peka ut olika grupper och tillskriva dem egenskaper utifrån brottsstatistik. Nej inte utan att hamna i en evig diskussion om vetenskapliga metoder, felaktiga urvalsmetoder mm och dess brister.