Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

Varför hatar folk SD?

Naranjos skrev 2014-02-09 16:59:37 följande:
    Och hur ser det ut med de rasistiska brott som dagligen sker av invandrare gentemot etniska svenskar? Sorry, jag glömde det. Svenskar kan inte utsättas för rasism. Således finns det inte heller någon statistik över detta. Här är den senaste kända hatbrottet gentemot en svensk: www.sydsvenskan.se/omkretsen/eslov/ tonaringar-sparkade-ner-24-aring/

Hur vanligt är det, tror panelen, att ett gäng svenskar sparkar ner en invandrare? Skulle det mot förmodan ske i någon omfattning, blir det dessutom per automatik infört i statistiken som "hatbrott".
    Här är lite info så att vi får en bild av vad vi pratar om först:

http://polisen.se/Om-polisen/lan/St/op/Polisen-i-Stockholms-lan/Polisens-arbete-med-utredningar/

http://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/Ovriga%20rapporter-utredningar/Inspektioner-tillsyns%20rapporter/2013/Tillsynsrapp_4_Hatbrott_130411.pdf
  • Missermajser
    Naranjos skrev 2014-02-09 17:12:57 följande:
    Jag kan nog leta upp motsvarande på lämplig sverigevänlig sajt om jag anstränger mig. Men googla du själv i stället.

I mellantiden kan du och andra ju läsa detta (från gammelmedia): 

www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-m...

Jag kan upplysa dig om att man idag utreder motiv på ett noggrannare sätt gällande alla våldsbrott. Att vi är lika trötta på rasister från andra länder som våra svenska är ingen nyhet och det vet du. Din frågeställning är dock problematisk då hatbrott riktad mot vem som helst ökar om man skärper definitionen.

Jag har själv blivit oprovocerat påhoppad många gånger av vanliga bondtölpar från landet som ska slå en blatte(jag är inte utlänning men ibland så tror de det på fyllan). Jag har anmält dessa för misshandel men aldrig kommit på tanken att blanda in deras rasistiska motiv då jag ansett dem för korkade för att ens veta vad de sysslar med.
    Det är ju först senare år som det blivit aktuellt och synliggjort i samhället.

Skulle alla sådana brott rubriceras som hatbrott så förändrar inte bilden på annat sätt än att staplarna blir högre oavsett förövarens bakgrund.
  • Missermajser
    Philipsson skrev 2014-02-09 17:16:48 följande:
    Det är naturligtvis absurt med en svart Lucia. Lucia av Syrakusa var ju inte svart!
    ´Ja det är tydligen legitimt av vuxna att ge sig på fjortisar för att de har fel hårfärg såklart.
  • Missermajser
    nihka skrev 2014-02-09 17:43:54 följande:
    Jo, den dockan ser ut att vara en tjej från Sicilien...

Vi får nog sluta med att fira lucia om vi inte får tag på några "riktiga" lucior från Italien...

Sången får vi också sluta med. Det är fiskarsång, "Barcarola napolitana", som skrevs år 1852 av Teodoro Cottrau och handlar om stadsdelen Santa Lucia i Neapel.
    Fasen jag tror de haft en rödhårig förra året som Lucia på mina barns förskola. SDs åsiktsmaffia borde ju varit där och hängt ut dem i avpixlat. 
    Dom har väl börjat bli traditionshatere....!?
  • Missermajser
    nihka skrev 2014-02-09 17:56:23 följande:

Brukar inte ALLA vilja vara Lucia - även pojkarna så det blir ett helt tåg med bara lucior?
    Hua, nu minsann satte du huvudet på spiken. De blir väl anklagade för att vara vänsterradikala kommunister som far med könsneutrala önskemål. Tänk att min egen son önskat vara främst med ljuskrona på huvudet.
    nihka skrev 2014-02-09 18:02:21 följande:
    Glömde fråga. Hade er Lucia guldkrona och dammvippa i guld eller var det inte en "riktig" Lucia på det sättet heller?
    Nej Lucia bar bara plast och tyg....dom lär ju inte barnen att ta det här på blodigt allvar(ännu)...
  • Missermajser
    Naranjos skrev 2014-02-09 18:56:38 följande:
    Först och främst. Tråkigt att du blivit påhoppad. Det skall ingen behöva utsättas för. Hoppas du klarade dig helskinnad.

Angående hatbrott… Jag får frekvent höra hur närstående, samt vänner och bekantas barn eller deras klasskamrater, dagligen blir utsatta för grova förolämpningar i skolan.  Dessa förolämpningar (typiskt "Svennehora" och liknande) är brottsliga, de påhoppade är etniska svenskar och de som förolämpar är undantagslöst invandrare (MENA). Olika typer av hot riktade mot svenska killar är också vanliga. Bötning är ett sådant fenomen som inte fanns i Sverige tidigare: www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1146 49-botning-vanligt-bland-ungdomar?m=

Brås statistik är förrädisk eftersom den sen lång tid är till för att tillfredsställa den för stunden sittande makten (något dessutom Fredrik Reinfeldt ondgjorde sig över - innan han blev statsminister). Det finns fog att anta att den statistik som visar invandrares brottslighet nog skall ses som ett golv.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Det finns ingen särskild brottskod i polisens system för att registrera brott med hatbrottsmotiv så Brå konstruerar en metod. Lite dold på sidan 23 i Brås rapport från 2008.

"Metoden bygger i huvudsak på utsökning av ett urval av anmälningar rörande sådana brottstyper som har bedömts vara relevanta för hatbrotts- statistiken. Effekten av denna avgränsning är svår att uttala sig om, men innebär att en del hatbrott exkluderas i statistiken."
    Praktiskt…. eftersom man utesluter personrån och sexualbrott vilka kan antas vara just de två brottskategorier som förmodligen är vanligast när det gäller invandrare vs. svenskar. Ett av de hatbrott som begicks mot svenskar, redovisas faktiskt i publikationen från 2008:

"Jessica stod och väntade på tåget i trängseln när det uppstod ett mindre bråk mellan två män bredvid henne. Ena mannen började spotta omkring sig, men missade när han spottade mot Jessica. När de kommit ombord på tåget fortsatte mannen att trakassera Jessica och kallade henne för ”Jävla svennehora” och ”ni äter så äcklig mat” och så upprepade han ”jävla svennehora”.

Om de här männen, efter att ha utfört detta hatbrott mot Jessica, även hade våldtagit henne, då hade vi haft ett hatbrott färre i statistiken…..

Det är säkert så att flera etniska svenskar tittar på och beter sig illa mot invandrare utan att för den delen definitionsmässigt begå hatbrott. Jag gör mig själv skyldig till att titta, framför allt på tiggare utanför de lokala affärerna, på ett sätt som i alla fall inte uttrycker kärlek till nästan. Egentligen har jag slutat att titta, men när man hört samma dragspelstoner 87 gånger, syns det åtminstone inte ett leende på mina läppar.

(Jag har lovat mig själv att skänka en slant först när jag får höra Ålefeskarns Vals). :)  

Så återkommer vi att till grundfrågan då. Kan man peka ut olika grupper och tillskriva dem egenskaper utifrån brottsstatistik. Nej inte utan att hamna i en evig diskussion om vetenskapliga metoder, felaktiga urvalsmetoder mm och dess brister.  
  • Missermajser
    effemgea skrev 2014-02-09 20:47:51 följande:
    I bästa fall naivt, men mer troligt mycket cyniskt att inte ens varna barnet för vad som skulle komma. Mer än 4.000 kommentarer på avpixlat.

Om jag inte minns fel säger hon "Det kändes sm ett stort hål i magen" som en kommentar till när en kille visade vad skribenterna på avpixlat tyckte om henne.

Jag minns att den förtjusande SD-kommunpolitikern som sparade ner Sufferings sörja om negrer och stängdes av idag kallade henne ful, grov och med okvinnliga drag.

Ja, det var uselt av produktionsbolaget att inte varna henne för vad som komma skulle.

Och det är uselt av de sverigedemokrater som inte är rasister att inte reagera på Sufferings återkommande negersvada. Det är så lätt att bara avfärda figuren som en stolle, men Sufferings nattliga uttömningar riskerar att träffa levande människor.
    Du vet väl hur svårt vissa SDare har med barn och deras åldrar(de ser skägg överallt)... Det finns en annat typ av människor som också har svårt att låta bli barn och behandlar t.ex. små flickor som om de vore vuxna...
  • Missermajser
    Philipsson skrev 2014-02-09 23:46:04 följande:
    Nej, så funkar det inte. Man kan liksom inte välja att förändra ett helgon efter eget godtycke.

För fan, läs på lite...

Utseendet är mycket viktigt. Alla helgon avbildas i princip likadant jämt, så att de lätt känns igen av alla som dyrkar det.
    Även jultomten var ett helgon och han hade minsan inget lösskägg. Kontentan är väl att skägglösa inte bör fira Jul och svarta bör inte få fira lucia!?
  • Missermajser
    Thomas66 skrev 2014-02-09 23:57:40 följande:

Jag har nog inte läst allt som han har skrivit. Vadå passiv ?en gammalkompis till mig hans farsa vägrar att låta någon av döttrarna gifta mig med en Svensk inte fan åker jag och kastar sten på hans gatukök och skriker rasist. Eller det som jag fick reda på igår ,hon jag har ett förhållande med. Hennes dotter bor ihop med en muslimsk kille ( eller han är inte religös).men nu när det har kommit fram att han lever med en Svensk tjej så är det ett jävla- hallå på hela släkten. Han har fått ta bort halva Irak från Fb och Mamman bara gråter då släktingarna är väldigt upprörda . Men jag vet vad dom bor kanske skulle åka upp med ett stoppa rasismen- plakat i morgon ?Nu ser inte jag allt som rasistisk som ni gör, utan möjligtvis att dom bara är fördomsfulla .sedan är det ju lite tragi- komiskt att man ser ner på landet och folket som man *flyr* till.
    Prova att värdera både svenskars och utlänningars rasism lika. Ett hett tips är det!
  • Missermajser
    Thomas66 skrev 2014-02-10 00:32:21 följande:

Det gör jag, tyvärr är min erfarenhet att den är vanligare bland utlänningar,. Sedan va det ett svar till Nikha, att jag ser inte allt som rasism, om han vill att hans dotter gifter sig med en landsman ,så stör inte det mig han får tycka så, och det behöver inte vara rasism.Men den dagen jag ser ett demonstrationståg mot hedersrelateratvåld någonstans , då kommer jag ta anti-rasisterpå allvar. Det blir liiiite väl ensidigt nu.
    http://immi.se/aktiviteter/?p=735

http://www.xn--institutetmothedersfrtryck-vvc.se/

Känner många antirasister som deltar i det.

Tyvärr så saboteras debatten av extrema konservativa nationalister som både försvarar gamla religiösa traditioner samt vill begränsa aborter för att fjäska till sig kristna väljare. Dessa tycker dessutom att det är ok att förnedra 14 åringar som råkat vara Lucior med "fel" färg mm. Dessa dårar både hånar och stödjer idiotin samtidigt som de säger sig vara emot hedersrelaterat våld. Genom deras enträgna försök att få hela folkgrupper/nationaliteter att framstå som våldtäktsmän, kriminella och allt annat dåligt så går det inte längre att diskutera frågan.
    Så fort man säger något om detta så kommer saken att handla om att slänga ut människor istället för att motverka det hedersrelaterade våldet. 
    Den dan du själv engagerar dig i detta av det skälet att du bryr dig om de som är utsatta för detta så kommer du att få en betydligt mer nyanserad bild än den du tyck ha idag. 

Att tycka i frågan utifrån att man vill ha skäl att kasta ut invandrare är en helt annan sak.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?