Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

I media brukar det talas om att Sd skulle vara ett "extremistiskt" parti.

Sanningen är ju den att det är den svenska invandringspolitiken som är just extremistisk. Den saknar nämligen motsvarighet, åtm. i EU:

"Sweden by far the country  with the highest number of asylum applicants per million inhabitants in Q1 [1:a kvartalet] 2014, followed by Switzerland and Luxembourg".

(epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-QA-14-008/EN/KS-QA-14-008-EN.PDF: s.4)

Vd Sd vill göra är alltså att normalisera den svenska invandringspolitiken.

• Philipsson

Förlåt, inte "EU", utan Europa; Schweiz är ju inte med i EU.

• Philipsson
    Morsan 027 skrev 2014-09-18 09:25:00 följande:
    Visst, men det ena utesluter ju inte det andra.
    Men i så fall måste du ju då visa varför Sd skulle vara ett extremistiskt parti, om du menar att så är fallet. Det är ju den som påstår det som måste bevisa det
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 10:34:40 följande:
    Så jag passar på att fråga dig.

Är nationell särart per definition att likställa med extremism?

Är det inte ofta positivt att länder sticker ut och är annorlunda?

Kan det inte istället ses som ett exempel på att Sverige är bäst i klassen?

Vi tar in mest flyktingar OCH har en av de mest välmående ekonomierna? Bara det skulle ju kunna användas för att visa andra europeiska länder att de inte behöver vara så rädda för invandring?
    Vad vill du säga med detta, att du tillstår att Sveriges invandring är extremistisk men att du menar att det är någonting positivt?

Vad du ju då också, implicit, menar, är ju då att Sd:s invandringspolitik INTE är extremistisk. D.v.s. att sanningen är den rakt motsatta från den etablissemanget försöker ge av partiet: Extremisterna anklagar dem som INTE är extremister, för att vara extremister! Det är ju ingenting annat än demagogi.
    ---
    När det gäller Sveriges ekonomi så påstås den vara välmående, men det är ju inget bevis, att påstå det. Vad det handlar om att Sverige sedan 80-talet är det land som har avreglerat allra mest, och på så vis gjort att allmän egendom och allmänt kapital, har hamnat i privata fickor. Detta har varit en medveten taktik för att avveckla välfärdssamhället: konsekvenserna har vi redan sett till viss del, med oerhört växande klassklyftor, sociala problem, sjunkande skolresultat, avsaknad på resurser i offentlig sjukvård, etc. Och detta kommer bara att fortsätta...

Vad som har hänt är att vi medborgare i konungariket Sverige har blivit bestulna på det vi gemensamt ägde, och att detta FRAMSTÅR som god ekonomi, för att pengarna har gått ut i omlopp/konsumtion.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 12:41:38 följande:
    Kan man tolka det på något annat vis än att du är emot nationell särart?
    Ja, det kan man.

Jämställer du nationell särart med politiska beslut?
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 12:41:38 följande:
    Nej, inte ett ord av det du skriver är vad jag menar. Du kan inte hitta på vad folk menar och sedan kalla dem demagoger.  Det jag menar är enbart det jag skriver.

Jag likställer till exempel inte särart med extremism. Du har däremot gjort det minst två gånger här i tråden. Du hävdade att Sveriges hållning vad gäller aga är extremistisk, enbart för att den är ovanlig. Och nu hävdar du detsamma om invandringen.

Kan man tolka det på något annat vis än att du är emot nationell särart?
    Men du har definitivt en poäng. De värsta svenskchauvinisterna är ju inte alls Sd och de som röstar på dem, utan ni som står bakom det som är utmärkande för Sverige i politiskt hänseende: aga-lag, alkoholmonopol, pappamånader, statsfeminism, flumskola, barncentrism, etc. Ni försvarar väl t.o.m. det faktum att det i Sverige är tillåtet att att sms:a över mobiltelefon samtidigt som man kör bil/cyklar, för att det just är svenskt och avviker från övriga civiliserade länders lagstiftning.

Jag uppfattar Sd som ett nationalistiskt och socialkonservativt parti, inte ett svenskchauvinistiskt. Chauvinism är f.ö. något riktigt vidrigt, om du frågar mig, oavsett vilket land eller vilken kultur det handlar om.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:13:59 följande:
    Och vad är din definition på extremism?
    Vilken är din?

F.ö. är väl det intressanta vilken betydelse media lägger i begreppet, eftersom journalisterna vanligen använder sig just av "extremism" för att beskriva Sd.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:13:59 följande:
    Det är bara i mina ögon märkligt att folk som kallar sig nationalister samtidigt är så hånfulla mot företeelser som är rätt unikt svenska, och anser det vara så självklart att Sverige ska bli mer som andra europeiska länder?
    Du verkar inte ha kläm på vad det där med nationalism är. Det finns f.ö. olika typer av nationalism, men det är inte alls icke-nationalistiskt att i olika avseenden vilja närma sig andra länder. Det råder inget motsatsförhållande därvidlag.

Du verkar förväxla nationalism med nationalchauvinism, den chauvism som enligt min erfarenhet, svenska progressiva brukar omfamna (fast utan att vara medvetna om det).
    ---
    Ta t.ex. Skottland. De som är för att Skottland ska bilda en egen stat, är nationalistseparatister, och de som vill att Skottland alltjämt ska vara en del av Storbritannien, är nationalistcentralister.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:17:56 följande:
    Hmmm, som sagt. Min poäng ovan angående föraktet av det unikt svenska symboliserar du ju rätt bra.
    Nej då, det är bara det det du ser som genuint svenskt är inte det jag ser som genuint svenskt. Jag ser t.ex. inget svenskt alls i alkoholmonopolet. Jag tycker bara det är dumt och opraktiskt. Hur Sd ställer sig i den frågan har jag f.ö. ingen aning om. Jag tillhör inget politiskt parti öht och tillåter mig att ha vilka åsikter jag vill.

Men hur är det, du som svenskchauvinist, är det då inte så att du föraktar de länder som inte har t.ex. samma invandringspolitik som Sverige? Eller är det bara deras invandringspolitik du föraktar och ser som extrem?
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-09-18 13:17:56 följande:
    Och jag har aldrig förstått exakt vad som SD vill bevara med Sverige, de verkar ju mest vilja utplåna nationell särart och ha samma drömsamhälle som andra socialkonservativa runt om i världen?
    Nej, socialkonservatismen ser ju inte likadan ut i olika delar av världen, och samhällen kan vara konservativa och reaktionära i olika avseenden och i olika grad.

Jag kallar mig själv inte socialkonservativ, konservativ e.d., och min nationalism inskränker sig till att jag anser att medborgaren i Sverige ska ha vissa "medfödda" rättigheter och skyldigheter, ungefär enligt den civilrätt som av jacobinerna upprättades under den franska revolutionen, rättigheter och skyldigheter vilka inte gäller medborgare i andra länder.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?