Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

[quote=73968068][quote-nick]Bejje skrev 2014-09-10 15:20:45 följande:[/quote-nick][/quote]

Haha, på allvar? Om du och Philipson har ett logiskt sinne av den här klassen så diskuterar jag gärna det här lite mer med er båda, av ren självgodhet.

• Digestive

Dagens kuggfråga!

Chillenare av manligt kön är överrepresenterade när det gäller grova våldsbrott.

Hatar jag män eller chillenare? Philipson? Bejje?

När brottslighet inte hanteras som en minioritets sysselsättning helt underförstått, blir det problem, och när logik inte får vara med och leka när åsikter bildas därefter, blir det mer problemen, och när samma folk klär andra lika dåligt som de klär sig själva - så har vi folk som snubblar på sina egna problem så att det skapar problem även för andra.

Under det här ljuset vill jag beskriva Sverigedemokraterna som ett snöbollsparti.

• Digestive
    de Robespierre skrev 2014-09-10 16:20:42 följande:

Just att hitta kandidater till stolarna väcker en del frågor och man kan bara spekulera i varför.

* Att ingen vågar stå upp för den politik som SD står för iom allt som har skett.

* Att partiets medlemmar röstar pga missnöje än politiskt engagemang och inte orkar engagera sig aktivt.

* Att medlemmarna tycker det okey att dryfta åsikter när man är i en grupp men att stå för samma åsikter helt ensam inför de som inte delar ens åsikter drar man sig för.

* Att det inte finns tillräckligt "kunskap" inom stora delar av partiet för att ta en stol.

Det ovan är saker som har sagts i debatten och var och en får själv bedöma var sanningen ligger, Men jag tror att det kniper i vilja att aktivt engagera sig för politiken medans man gärna kan rösta på dem. Samt att klimatet idag är så att man måste ha mycket skinn på näsan för att ta en stol för SD.

En märklig sak är dock att SD ofta pratar om att politiker roffar åt sig samt att min vill ta hårdare tag mot de som utnyttjar vårt system. Samtidigt så kräver SD ut partistöd för de tomma stolar de har haft runt om i landet eller för lokalpolitiker från SD som inte har närvarat på möten. Känns lite konstigt att kräva ersättning från kommunens skattepengar för ett arbete man inte har genomfört.

Tror också på punkt 2 i stort! Kan tänka mig att de har höjt ribban rätt högt för att få sitta på en stol också, med tanke på allt som har hänt, med det vet jag inget om i sak.
  • Digestive
    sverker11 skrev 2014-09-10 16:40:06 följande:

Sverigedemokraterna med Åkesson i spetsen har alltid varit bedövande tråkiga. Faktiskt så till den grad tråkiga att det närmast är ett hån att kalla dem populister eller missnöjesparti. Om det inte vore för att SD fyllde ett behov hos media, politiker och folk i sociala media som behöver något ont att ställa sig emot för att kunna släta över sina egna brister skulle SD sannolikt inte orkat över fyra procentspärren trotts gräsrötternas idoga arbete i olika internetforum.

Jag vill även invända mot beskrivningen av att Åkesson som någon med "bad boy" image. Visserligen är han rätt hal men han har ungefär lika mycket  "bad boy" utstrålning som en frikyrkopastor.

Nä då föredrar jag nog Fi. Schyman har betydligt större "bad girl" utstrålning än Åkesson och som parti har Fi möjlighet att bereda betydligt större underhållningsvärde i populist-/missnöjesfacket.

Mm, fast jag tänker mest på den senaste tidens prestationer. Jimmie Åkesson kan dock ha tröttat ut sig med en massa besök och resor på sin valturne, han känns tråkig som i sval och oengagerad, eller lika oinspirerad som oinspirerande nu för tiden, om jag får förklara det bättre. De kunde som parti även hittat på något nytt än att köra allt i repris efter repris (men kan på sätt och viss förstå, när de inte har fått genuint inflytande men ändå). Analysen sist i stycket kan jag skriva under på! De ger vatten på varandras kvarnar, så att säga.

Jo, dåligt formulerat men jag fann inget bättre men mer "tuff" än enbart rebell. "Renegade" kanske träffar bättre. Svårt att sätta ord på faktiskt. Hans uppsyn är ju inte klassiskt svenskt, inte ens för en hårdnackad politiker - och där har han något att ta på som är lite friskt och spännande.

Hehe, true!
  • Digestive
    Bejje skrev 2014-09-10 16:43:18 följande:

Eftersom du inte skriver att du hatar någon grupp så finns det inget som tyder på att du skulle hata varken män eller chilenare utan du påvisar bara fakta att just manliga chilenare begår mer brott än andra grupper. (om det nu hade varit fakta, jag har inte koll)

Vilket Åsa Romson inte heller har sagt eller skrivit angående vita, heterosexuella män.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-10 16:56:05 följande:

Det är ett uttryck för missaktning om man använder sig av irrelevanta variabler, för sakens skull.

Ditt låtsascitat vore inte "hat", eftersom det inte säger nåt om gruppen chilenska män relativt våldtäkt. Däremot är det att uppmana till hat om man skuldbelägger "chilenska män" (i allmänhet) p.g.a. att de vore överrepresenterade i ett visst sammanhang. Den chilenske mannen Y har ju absolut ingen skuld till att den chilenske mannen X begår våldtäkter.

Men när det gäller Romson: Vad har hon för belägg för att sexualiteten determinerar vilken utsträckning har makt eller ej? Så vitt jag vet är det förbjudet att registrera människors sexualitet.

Oj, du har alltså inte lyssnat på sommartalet ordentligt eller satt dig in i feminism ordentligt. Föreslår att man gör detta och inte bara kluddar ord i andras mun i en osäker bildningsposition om sak.

1. Feminismen anser att samhället har formats efter den vita, heterosexuella mannen.

2. Feminismen vill forma samhället mer jämt för båda könen.

3. Åsa Romson är feminism.

4. Åsa Romson vill ha en hållbar miljö.

5. Vita, heterosexuella män (som samhället enligt punkt 1 har formats efter) försämrar miljön mer än motsvarande grupp kvinnor.

6. Åsa Romson ser hur en feministisk politik även bidrar till en mer hållbar miljö, då samhället även skulle forma sig mer (tills det blir jämt) efter den grupp som försämrar miljön minst.

7. Åsa Romson håller ett sommartal som förklarar det här för de som vill förstå.

Åsa Romson tar med sexualitet då hon som feminism anser att samhället har formats efter vita män med just den sexualiteten. Samhället har inte formats efter homosexuella män eller efter några andra män ur HBTQ-gruppen utan av heterosexuella män, enligt feminismen.

Det är lite svårt att förklara hur feminism skulle göra miljön hållbarare, UTAN att ta med det feministiska perspektivet som just talar för att miljön skulle bli hållbarare under en feministisk politik.. i förklaringen - eller vad tror du själv?

Det vore ett lika tokigt förklaringsförsök som att Sverigedemokrater skulle försöka förklara hur nationen skulle få det bättre ekonomiskt med 90% mjndre invandring, UTAN att ha med nationalekonomisk dynamik i förklaring.. oh, wait!! Höhö..
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-10 17:58:48 följande:

Vad är en "chillenare" för nåt? En som chillar mkt?

Koncentrera dig på att förstå sakfrågorna istället.
    Philipsson skrev 2014-09-10 17:57:31 följande:

Stalin är rena sillmjölken jämfört med Schyman & co.

Lever Stalin? Observera att jag har råd att koncentrera mig på annat.
  • Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-10 18:09:04 följande:

Romson och du är lika insnöade. Ni inser inte att en vit rik kvinna förorenar mer än en vit fattig man. Romson är populist!

F.ö. verkar ni vansinnigt upptagna vid sexualitet och hudfärg.

F.ö är inte Romson "feminism", som du har skrivit två ggr, utan "feminist". Lite ordning och reda i skolan vore på sin plats.

Nej, det är du som inte har läst på om feminism men likväl uttalar dig om sak. Klart att en vit och rik kvinna förorenar mer än en vit och fattig man. Lika självklart som att feminismen utgår ifrån samhällsanalyser, statistik och samhällsstrukturer - varav dina två exempel givetvis ingår i kalkylen och att slutsatserna bygger på ett övergripande utslag där, åter igen, dina två exempel givetvis ingår.

Du punkmarkerar förkortningar lika konsekvent som du diskuterar.
  • Digestive
    kenneth768768 skrev 2014-09-10 18:51:30 följande:

Det är precis lika fel att skuldbelägga en grupp "för de som vill förstå" som det vore om jimmie stod och förklarade att en annan grupp är överrepresenterade i brottslighet "för de som vill förstå". Det är individer som gör fel som behöver ändra sig, oavsett om det gäller köra SUV eller råna, och oavsett vilken färg man har på huden eller vad man har mellan benen, och oavsett om man blir kär i nån som har samma pryl mellan benen eller inte. Så tycker jag, men så är jag för jämlikhet och allas lika värde också. Obs, detta förklarar jag för "dem som vill förstå". Vill man inte förstå, utan vill fortsätta kleta skuld på stora grupper i samhället, t.ex män eller invandrare, kan man bortse från mitt inlägg. Peace.

Jag tar ingen som helst hänsyn till människor som kletar skit på andra utan att ens ha besvärat sig med minsta lilla bildning i sakfrågan. Tänker inte uppmuntra eran obildning på något vis, då det är den som är problemet här tillsamnans med en ynklig integritet.

Klart att det handlar om att vilja förstå - när det är så enkelt att "Vita, heterosexuella män" är samhällsnormen enligt feminismen. Det är indexinformation i även det klenaste feministverket, på den nivån är det, så det är självklart att det handlar om att vilja förstå. Det är inte Simone de Beauvoir's verk "Det andra könet" som diskuteras ur ett neoexistentialistiskt perspektiv med fokus på genusstrukturerna före och efter Kinas övergång till fri marknad det här, utan så basal kunskap om feminism att man inte ens kan börja förstå feminism utan den.

Varken jag eller Åsa Romson kan ro för er obildning. Det finns idiotiska feminister och bara bildning nog för att kunna skilja på dessa och andra vore högst önskvärt, så kanske vi slipper folk som känner hur integritetsfogarna brister så fort det blott diskuteras utifrån den feministiska samhällsnormen som grund.

Och den här fixeringen på individer, det talas inte om individer då det är omöjligt at redogöra för individer. Tror du att Jimmie Åkesson går runt och pekar på brottsliga invandrare och säger "- Det här är ett exempel på vad jag menar." för att sedan peka på laglydiga invandrare och säga"- Det här är inte ett exempel på vad jag menar." under en genomgående resa i landet och med en dokumenterande Björn Söder, för att sedan redogöra för det svenska folket i två veckors sändningstid för vilka han menar och inte menar - för att inte integriteten ska spricka för några?

Om du förstår det omöjliga i den uppgiften så förstår du nog behovet av att beskriva samhällsnormen med "Vita, heterosexuella män" och att talla i dessa termer och inte i exempelvis namnuppräkning vid feministiska diskussioner.

Prova även om du hänger med i följande trestegsresonemang..

Vita, heterosexuella män är samhällsnormen -> vita, heterosexuella mäns generella livsstil förstör miljön generellt mer än kvinnors livstil -> om kvinnors livsstil får ta mer plats i samhällsnormen så gynnas därmed miljön.

..gick det bra? Vi utgår ifrån det. Grattis, du har precis förstått Åsa Romsons aktuella del av sommartalet.
  • Digestive

Klassisk feminism = en strävan mot jämställdhet men ur perspektivet att kvinnor är i störst nöd av en bättre ställning i samhället, man både bejakar och ser mäns orättvisor men prioriterar oftast kvinnors orättvisor då det anses gynna jämställdheten effektivast i stort.

Det är precis samma resonemang som Sverigedemokraterna har angående flyktinghjälp - hjälp på plats gynnar uppdraget "hjälpa flyktingar" effektivast i stort.

Samma mål som vem som helst som önskar ett jämställt samhälle, bara med ett specifikt perspektiv på den ojämställda situationen och med prioriteringar därefter.

Tycka vad man vill men man kan ju BÖRJA med att förstå vad man överhuvudtaget talar om.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?