Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

Ermenegildo skrev 2014-01-17 23:05:08 följande:
    Du har lite svårt för det här med logik och statistik, verkar det... Låt oss gå tillbaka till mitt tidigare exempel:

Situation 1: Fem av 100 misshandlas. Två polisanmäler.
    Situation 2: Fem av 100 misshandlas. Fyra polisanmäler.

Följer därav att två av brottsoffren i situation 2 är falska anmälningar?

Sen får du ursäkta om jag inte tycker att Aftonbladet är en särskilt övertygande källa för att bevisa någonting men om din tes är att det finns friande domar eller nedlagda åtal där mycket talar för att den misstänkte trots allt var skyldig så - visst, det stämmer. Det beror på att vi har grundläggande rättsprinciper i Sverige - vi kanske kan inrymma dem i de "svenska värderingarna" - som säger att man ska vara befunnen skyldig utom allt rimligt tvivel för att fällas för brott. Men du kanske hellre vill ha ett mer medeltida system där man dömer folk utan en ordentlig process och utan att skulden tillräckligt bevisats? Nu finns det ju för all del länder där man fortfarande gör så och tillämpar ganska drakoniska straff dessutom. Det är kanske ett sådant system du förordar? Du kanske skulle trivas bättre i Iran, Nordkorea eller varför inte Saudiarabien?
    Vad gäller just de redovisade anmälda våldtäkterna menar många (även höga jurister) att flertalet av dessa domar är dels felaktiga och dels strider mot det allmänna rättsmedvetandet. Men - vad vet en jurist som jag själv om det? Och i några av fallen har det inte ens varit frågan om huruvida det har hänt. Se specifikt det senaste fallet: www.aftonbladet.se/nyheter/article18157063.ab
    Jag vill inte att i det landet jag bor i, våldtäkter inte straffas (hårt), där de åtalade sitter och skrattar i rättssalen och sen beviljas skadestånd. Vill du?
  • Naranjos

Äh, det är fredag. Får försöka lätta upp stämningen lite. Hörde att en av debattmotståndarna var ute och letade efter en bok för att kunna styrka sin tes...

Skrattande
  • Naranjos
    Ermenegildo skrev 2014-01-17 23:44:49 följande:
    Jag kan inte tro att du skulle vara en utbildad jurist, det vore helt enkelt för sorgligt med en jurist som drar några som helst slutsatser om domar av att läsa Aftonbladet. Förutom Madeleine Lejonhufvud är det nog knappt några jurister som tycker att beviskraven för sexualbrott är för höga idag. Det är ju i princip den enda brottstyp där man dömer gärningsmän enbart på brottsoffrets utsaga med minimal stödbevisning och om du nu är jurist kan du inte ha missat mängden av fall där rättsväsendet dömt oskyldiga som senare beviljats resning.

Givetvis ska den som är frihetsberövad och sedan frikänns, eller får åtalet nedlagt, ha rätt till skadestånd. Detta måste (åtminstone) alla jurister fatta. Eller resonerar du så här: "OK, domstolen/åklagaren kommer fram till att det saknas tillräcklig bevisning för en fällande dom men det står ju i Aftonbladet eller på Avpixlat att han är skyldig så då var han säkert det och kan gott få sitta inne lite."?

Vid närmare eftertanke kanske det inte behövs några domstolar, det räcker väl att Aftonbladet gör en prövning och om det verkar troligt att någon gjort något sätter vi in dem på kåken…
    Det är nämligen just Marianne Lejohufvud jag tänkte på. Kunde inte snabbt hitta hennes kommentarer, men googla du, så kan du posta här sen.
    För övrigt struntar jag vad du tror om min utbildning.
  • Naranjos
    Thomas66 skrev 2014-01-19 16:58:03 följande:

Nja att det är så fantastiskt som du tror stämmer inte. Givetvis övertolkar man säkert ibland. Men här gjorde dom så för 4-5 år sedan att dom stängde en sk dåligt skola och flyttade den till en rätt bra skola. Och nu har den andra skolan lika dåliga resultat och svenskarna har lämnat, så helt problemfritt är det inte.
    Apropå mångfald i skolan:

Skrattande
  • Naranjos
    Thomas66 skrev 2014-01-19 18:00:26 följande:

Han skämtar va ? Det måste ju vara en parodi på folk som, tja som påminner om vissa i denna tråd.
    Japp. Klart han skämtar. Det finns många underhållande klipp med honom.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-01-21 00:05:37 följande:
    Enligt den källa jag redovisade ledde REVAS insatser till färre avvisningar. Har du någon källa på att REVAS insatser sprändge en bordell med traffikingoffer i Malmö? Inga främlingsfientiga sajter med hulligankommentarer, tack.

Ja, visst. Jag skulle vara personligt ansvarig för all traffiking i Sverige eller åtminstone i Malmö om jag motsätter mig att polisen ska kunna avkräva legitimation hur som helst av alla i Sverige. Det finns inga andra sätt att komma åt traffiking än att kontrollera folks identitetshandlingar, eller hur?Obestämd

www.metro.se/skane/reva-kontroll-avslojade-sexslavar/EVHmcn!FoTnjPFQYCY/

Och Revaprojektet gick ganska bra tills media bestämde att det är fel när människor som inte har rätt att uppehålla sig i Sverige, faktiskt hittas och avvisas.
    www.dn.se/nyheter/sverige/fler-avvisade-med-polisprojektet-reva/
  • Naranjos

Alltså, frågan om en samtyckeslag har ju varit på tapeten ett antal gånger tidigare och även om tanken är god så har man alltid kommit tillbaka till frågan: Hur skall det bevisas att det inte fanns samtycke? (Då talar vi inte om tydliga våldtäkter, utan mer om situationer där påstådd ånger inträffat när man s.a.s. har kommit en bit in i handlingen, till exempel efter krogen hemma hos honom eller henne. Eller, för den delen inom ett förhållande där den ena parten av någon anledning ångrat sig.

Skall vi tillämpa omvänd bevisbörda? Något som (ännu) inte finns inom straffrätten. Om detta skulle bli verklighet, hur skall den åtalade kunna bevisa sin oskuld? 

Och då är vi tillbaka på vad det fallit på tidigare, att det endast finns ett fåtal möjligheter som står den åtalade till buds:

1) Skriftligt avtal. (jävligt sexigt)
    2) Inspelat tydligt Ja på frågan: "Är du med på att vi skall ligga". Helst med tidstämpel.
    3) Video på hela akten (inklusive förspel och ända till tack och hej)
    4) Vittnen till eventuellt muntligt avtal - men det kan ju eventuellt inte vara tillräckligt eftersom ett "nej" kan komma några sekunder innan själva penetreringen - eller mitt under själva akten.
    5) Vittnen till hela akten.
    6) Skriftligt eller muntligt samtycke (inspelat) i efterhand.

För att göra något fullständigt klart: Jag är emot allt som ens kan antyda sexuellt tvång. 

Vad frågan nu har med eventuellt hat till SD att göra. En sak kan vi i alla fall vara övertygade om och det är att SD gärna ser mycket hårda straff för våldtäktsmän.

Intressant fråga under alla omständigheter.

• Naranjos
    nihka skrev 2014-01-21 22:56:10 följande:

Om det inte finns bevis går man på vems berättelse som verkar mest trovärdig. Fyra killar som ljuger om händelseförloppet får svårare att få ihop en trovärdig redogörelse mellan sig än en tjej som talar sanning. Människor som ljuger måste ha ett bra minne och det har inte alla.
    Det är väl det som varit problemet? Att tjejen i och för sig varit trovärdig men rätten ändå inte kunnat fälla. 

Beviskraven är väldigt höga och skall så vara. Men det känns som domstolarna i en del fall är mer än lovligt naiva.  
    T.ex. www.dagensjuridik.se/2013/09/sex-tonarspojkar-frias-grov-valdtakt-flickans-iakttagelser-som-gjordes-i-morkt-rum-ifragasat
  • Naranjos
    sjuttiofemman skrev 2014-01-21 23:40:56 följande:

Vad det har med Sd att göra? Jo därför att partiet skyr feminism värre än pesten och att några höga representanter i partiet ser sig själva så hotade att de når toppen av skalan på överdrifter. Och det spelar ingen roll vad vi andra säger tydligen. Erik Almkvist tror på fullaste allvar att kvinnor vill att vi män ska kämpa för att få dem i säng, att de vill bjuda motstånd..

Ett nej betyder nej och inte "varsågod och kör på". Dagens lagstiftning uttrycker definitioner på våldtäkt som utnyttjande i olika former osv.
    En lag om samtycke innebär att det är nej fram tills båda personer säger eller visar att den vill ha sex. Jag kan lova dig att det inte är något problem, man märker om den andre är med på noterna eller inte.

Du kan läsa en längre diskussion om detta ämne på:
    wp.me/p2oCcR-3mM

Det här är en extremt svår fråga (se mitt tidigare inlägg). Först och främst: Ett nej är ett nej.  Men hur skall samtycket bevisas? I en domstol. Men ta fram ett förslag så man har något att ta ställning till.
    Hur gör man inom ett förhållande? Har man ett stående skriftligt avtal? Nä, det skulle inte fungera. Hur skall en samtyckeslag konstrueras? Frågan har stötts och blötts genom åren men har hittills strandat på bevisfrågan.

Jag anser nog att nuvarande lagstiftning är ganska tydlig och inte lämnar mycket utrymme för att blanda ihop våldtäkt med utnyttjande:

1§ Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms förgrov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365).

Det här ÄR en svår fråga och jag skulle tro att alla politiska partier och de flesta politiker skulle vilja se fler våldtäktsmän (för det är nästan alltid män) straffade. Gärna kemiskt kastrerade enligt vad jag tycker personligen 
    Men det kommer hela tiden tillbaka till bevisfrågan. Jag såg precis att advokatsamfundet kommit till samma slutsats och det är inte så konstigt eftersom det är där man hamnar till slut.

Jag skulle gärna se att domstolarna funderar lite mer över rimligheten i att en kvinna frivilligt ställer upp som spermauppsamlare åt 7-8 killar under samma kväll/natt. Det är enligt mitt tycke en fullständigt orimlig slutsats att det ens skulle finnas ett uns av frivillighet i en sådan situation. (Ett exempel från 2013). 

Svar på tråden Varför hatar folk SD?