Inlägg från: Naranjos |Visa alla inlägg
  • Naranjos

Varför hatar folk SD?

Quintus Zebra skrev 2014-02-06 07:39:20 följande:

De hjälper de rikaste att betala så lite som möjligt. Ofta forslas pengar utomlands. Så dessa högavlönade innebär ju en förlust på ett helt annat sätt än t.ex. bidragstagare vars pengar oftast återinförs i ekorrhjulet igen.

Vad har du för emperi som visar detta?

Att de duktigaste skulle va detsamma som de girigaste, det håller jag inte med om. Sverige har offantligt mycket talangfulla människor. Kommer nya hela tiden.
    Hur går det till? Att någon med lön forslar pengar utomlands? Har man lön, dras det skatt och som sagt, ju högre lön, desto högre skatt. Således bidrar de högavlönade med mer skattepengar än lågavlönade. Kan du visa på att det inte förhåller sig på det sättet, så skulle det vara intressant att ta del av det beviset.
    Det är för det första inte förbjudet att flytta pengar utomlands och ha bankkonto i ett annat land. Som svensk behöver du inte ens redovisa detta eftersom förmögenhetsskatten är avskaffad.

Det finns naturligtvis sätt att undvika skatt i hemlandet, men det förutsätter att man blir skriven i ett annat land. Om man t.ex. skriver sig i Portugal, är tjänstepensionen skattebefriad under 10 år (så länge personen inte varit anställd inom stat och kommun). Den allmänna pensionen blir alltid SINK-beskattad med 20% (sänkt från 25%) sedan årsskiftet. 
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-06 20:54:55 följande:
    Du får väl titta "inåt" för svar Flört

Under de fem senaste åren har Mats Dagerlind (SD) nolltaxerat fyra av dessa år. Han alltså uppgett för Skatteverket att han helt saknar inkomst - helt klart en belastning för stadskassan, eller vad säger du?

www.dagensmedia.se/nyheter/dig/article3721474...
    Jag har ingen aning om Mats Dagerlinds finansiella status och vad som gjort honom till nolltaxerare. Inte heller har jag någon aning om vad han lever av (hur han tjänar till sitt uppehälle).

Jag har personligen inget till övers för skattesmitare. Å andra sidan har min inställning till skatter förändrats radikalt de senaste ca. 15 åren från att mer eller mindre med glädje, betalat (väldigt mycket) skatt. Men, med tanke på hur skattepengarna missbrukas idag, gör jag vad jag kan för att inom lagens råmärken, betala så lite som möjligt, framför allt vad gäller mervärdesskatt. (Vilket man kan göra genom att handla från t.ex andra länder inom EU).
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-07 22:03:44 följande:
    Jodå det "vet" du. Eftersom han är nolltaxerare, och därtill i 3 år, är det enligt dig och vad du tidigare skrivit så beskaffat att "särskilt hög lön lär ju personen inte ha".

Kan inte vara lätt att vara exempelvis VD för teliasonera i dessa tider. Här är 2013 års "fattiglappar" som nolltaxerar:

it24.idg.se/2.2275/1.539983/har-ar-arets-noll...
    Går inte att få upp listan utan att registrera sig, men man kan läsa sig till att anledningen är att de har jobbat utomlands…Man får kanske föreställa sig att de betalar skatt på sin lön i det landet de bor och verkar i. Har du information som visar på motsatsen, så lägg gärna upp informationen här.
    Vi har ju den ordningen att har man lön i Sverige, betalar man skatt här. Eller menar du att det är något konstigt att anställda i andra länder inte betalar skatt i Sverige?  Känner du till några lönejobb som inte beskattas? Jag tar gärna emot tips i så fall.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-07 22:48:15 följande:
    Nej, Teliasonoras VD i Sverige jobbar i Sverige. 

Nedan enligt länken du la in:

"I år är det en kvartett som samtliga har en taxerad förvärvsinkomst på 0 kronor under inkomståret 2013. En annan gemensam nämnare för dessa fyra, och som givetvis är en förklaring till deras svenska icke-inkomster, är att de samtliga jobbat utomlands."

Jag har ingen annan information. Har du?
  • Naranjos
    M Y L F skrev 2014-02-07 22:37:16 följande:

Fast ar det inte markligt Sverige verkar ga med pa att Eritrea beskattar ^svenska^ eritrianer . Det fungerar ju varfor skulle inte Sverige kunna gora likadant? I flera ar har detta pagatt och svenska myndigheter?politiker star handfallna. Vilket javla pack....
    Eritrea är väl kanske inte just det landet jag skulle vilja jämföra Sverige med… Men, Sverige har ju andra sätt att beskatta sina medborgare, även när de har flyttat utomlands. Det är dessutom väldigt populärt. "Born free, taxed to death"...

Jag tror förresten att man måste definiera "nolltaxerare". Att vara s.k. nolltaxerare betyder inte nödvändigtvis att personen inte betalar nån skatt alls. I dagligt tal betyder nolltaxerare att man inte betalar inkomstskatt i Sverige. Det finns ju en uppsjö av skatter utöver detta och det räcker med att Skatteverket anser att man har "väsentlig" anknytning till Sverige, för att fortfarande vara skattepliktig här, även om man bor och verkar utomlands:

7 § För att avgöra om en person som tidigare har varit bosatt i Sverige har väsentlig anknytning hit ska följande beaktas:

- om han är svensk medborgare,

- hur länge han var bosatt här,

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

- om han har sin familj här,

- om han bedriver näringsverksamhet här,

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha

tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

- om han har en fastighet här, och

- liknande förhållanden.

Under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning hit, om han inte visar att han inte har en sådan anknytning. Detta gäller dock bara den som är svensk medborgare eller som under minst tio år har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här.

• Naranjos
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-09 03:13:07 följande:
    Dels stämmer inte dina siffror, och dels är det väl etablerat att det finns en strukturell rasism inom lag och rätt, som friar svenskar mycket oftare än invandrare vid samma bevisföring.
    Snömos.
  • Naranjos
    nihka skrev 2014-02-09 16:41:34 följande:
    Det påstås från främlingsfientligt håll att det är alla utlänningar som hatar svenskar och varandra - också helt utan belägg förstås.

Rasister hittar alltid sätt för alla pilar att peka åt samma håll. Det ligger i sakens natur.
    Och hur ser det ut med de rasistiska brott som dagligen sker av invandrare gentemot etniska svenskar? Sorry, jag glömde det. Svenskar kan inte utsättas för rasism. Således finns det inte heller någon statistik över detta. Här är den senaste kända hatbrottet gentemot en svensk: www.sydsvenskan.se/omkretsen/eslov/tonaringar-sparkade-ner-24-aring/

Hur vanligt är det, tror panelen, att ett gäng svenskar sparkar ner en invandrare? Skulle det mot förmodan ske i någon omfattning, blir det dessutom per automatik infört i statistiken som "hatbrott".
  • Naranjos
    Missermajser skrev 2014-02-09 17:35:56 följande:
    Jag kan upplysa dig om att man idag utreder motiv på ett noggrannare sätt gällande alla våldsbrott. Att vi är lika trötta på rasister från andra länder som våra svenska är ingen nyhet och det vet du. Din frågeställning är dock problematisk då hatbrott riktad mot vem som helst ökar om man skärper definitionen.

Jag har själv blivit oprovocerat påhoppad många gånger av vanliga bondtölpar från landet som ska slå en blatte(jag är inte utlänning men ibland så tror de det på fyllan). Jag har anmält dessa för misshandel men aldrig kommit på tanken att blanda in deras rasistiska motiv då jag ansett dem för korkade för att ens veta vad de sysslar med.
    Det är ju först senare år som det blivit aktuellt och synliggjort i samhället.

Skulle alla sådana brott rubriceras som hatbrott så förändrar inte bilden på annat sätt än att staplarna blir högre oavsett förövarens bakgrund.
    Först och främst. Tråkigt att du blivit påhoppad. Det skall ingen behöva utsättas för. Hoppas du klarade dig helskinnad.

Angående hatbrott… Jag får frekvent höra hur närstående, samt vänner och bekantas barn eller deras klasskamrater, dagligen blir utsatta för grova förolämpningar i skolan.  Dessa förolämpningar (typiskt "Svennehora" och liknande) är brottsliga, de påhoppade är etniska svenskar och de som förolämpar är undantagslöst invandrare (MENA). Olika typer av hot riktade mot svenska killar är också vanliga. Bötning är ett sådant fenomen som inte fanns i Sverige tidigare: www.gp.se/nyheter/goteborg/1.114649-botning-vanligt-bland-ungdomar

Brås statistik är förrädisk eftersom den sen lång tid är till för att tillfredsställa den för stunden sittande makten (något dessutom Fredrik Reinfeldt ondgjorde sig över - innan han blev statsminister). Det finns fog att anta att den statistik som visar invandrares brottslighet nog skall ses som ett golv.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Det finns ingen särskild brottskod i polisens system för att registrera brott med hatbrottsmotiv så Brå konstruerar en metod. Lite dold på sidan 23 i Brås rapport från 2008.

"Metoden bygger i huvudsak på utsökning av ett urval av anmälningar rörande sådana brottstyper som har bedömts vara relevanta för hatbrotts- statistiken. Effekten av denna avgränsning är svår att uttala sig om, men innebär att en del hatbrott exkluderas i statistiken."
    Praktiskt…. eftersom man utesluter personrån och sexualbrott vilka kan antas vara just de två brottskategorier som förmodligen är vanligast när det gäller invandrare vs. svenskar. Ett av de hatbrott som begicks mot svenskar, redovisas faktiskt i publikationen från 2008:

"Jessica stod och väntade på tåget i trängseln när det uppstod ett mindre bråk mellan två män bredvid henne. Ena mannen började spotta omkring sig, men missade när han spottade mot Jessica. När de kommit ombord på tåget fortsatte mannen att trakassera Jessica och kallade henne för ”Jävla svennehora” och ”ni äter så äcklig mat” och så upprepade han ”jävla svennehora”.

Om de här männen, efter att ha utfört detta hatbrott mot Jessica, även hade våldtagit henne, då hade vi haft ett hatbrott färre i statistiken…..

Det är säkert så att flera etniska svenskar tittar på och beter sig illa mot invandrare utan att för den delen definitionsmässigt begå hatbrott. Jag gör mig själv skyldig till att titta, framför allt på tiggare utanför de lokala affärerna, på ett sätt som i alla fall inte uttrycker kärlek till nästan. Egentligen har jag slutat att titta, men när man hört samma dragspelstoner 87 gånger, syns det åtminstone inte ett leende på mina läppar.

(Jag har lovat mig själv att skänka en slant först när jag får höra Ålefeskarns Vals). :)  

• Naranjos
    nihka skrev 2014-02-09 17:23:27 följande:
    Elva unga killar med invandrarbakgrund hävdar att de ger igen, när de rånar svenska ungdomar som ser rika ut på deras dyra mobiler. 

Skulle vi bli förvånade nu eller? 
    Vad är det de ger igen för? Att svenskar "ser rika ut". Hur ser man ut då, som tonåring? Och… skulle ett sådant utseende, om det nu finns, vara någon form av förmildrande omständighet. Eller att man skall ta det med jämnmod. 
    Har man den inställningen, då kan jag förstå om man inte ser brottsligheten i samhället. Eller förringar densamma.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?