Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2013-12-23 02:43:07 följande:

Det är mycket enkelt. Du har ju berättat att du tycker vad som helst med inte MENA. Du har ett djupt rotat förakt för människor från denna del av världen och muslimer. Men det är inte riktigt OK att säga som det är. Det gör du bara när du blir lite extra trött och beklämd. För så är det i "PK" Sverige man kan inte uttala sig nedsättande om andra folkgrupper eftersom det anses vara hets mot folkgrupp.

Då gäller det att försöka hitta mer objektiva orsaker till att hålla dem ute så man börjar leta med fokus på att hitta det man letar efter. Allt granskas utifrån perspektivet svenskar - invandrare och vips så har vi SDs strategi färdig.

Jag välkomnar "splittring" eftersom det betyder att alla inte har blivit rasister som inte kan leva tillsammans med människor från andra kulturer.
    nihka skrev 2013-12-23 02:43:07 följande:

Det är mycket enkelt. Du har ju berättat att du tycker vad som helst med inte MENA. Du har ett djupt rotat förakt för människor från denna del av världen och muslimer. Men det är inte riktigt OK att säga som det är. Det gör du bara när du blir lite extra trött och beklämd. För så är det i "PK" Sverige man kan inte uttala sig nedsättande om andra folkgrupper eftersom det anses vara hets mot folkgrupp.

Då gäller det att försöka hitta mer objektiva orsaker till att hålla dem ute så man börjar leta med fokus på att hitta det man letar efter. Allt granskas utifrån perspektivet svenskar - invandrare och vips så har vi SDs strategi färdig.

Jag välkomnar "splittring" eftersom det betyder att alla inte har blivit rasister som inte kan leva tillsammans med människor från andra kulturer.
    Hur vore dt om du nån gång uttalade dig i en sakfråga istället för att bara, helt utan sakargument, klanka ned på Sd?

Tycker du t.ex. att politikerna har agerat bra som har sett till att vi har en massa områden där det i princip bara bor invandrare och där barnen aldrig får höra svenska språket, aldrig blir svensktalande, och som är en av orsakerna till att vi får en allt sämre skola, generellt sett?

Om du tycker att det problem, tycker du då att man ska fortsätta att skapa sådana områden, och på så sätt bygga på problemet?

• Philipsson
    longone skrev 2013-12-23 02:57:27 följande:
    nej, riktigt så är det inte - du blir kallad rasist för att du säger något rasistiskt, inte för att du kritiserar invandringspolitiken. två olika saker. sen att vissa har svårt att kritisera invandringspolitiken utan att dra in främlingsfientliga åsikter gör ju att de bara har sig själva att skylla på om de blir kallade rasister. det är rätt tröttsamt att använda offerrollen som ett slags täckmantel för att kunna vara rasist. 
    Jag har själv blivit kallad "rasist" i den här tråden, trots att jag öht aldrig har varit rasist eller har uttalat mig rasistiskt.

Däremot försvarar jag Sd ibland, när jag håller med om vad partiet tycker. Många som lever i massmedias (falska) bild av verkligheten, tycker att det räcker för att kvalificera sig som rasist. Du verkar tillhöra den kategorin.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-23 04:21:49 följande:

Självklarthar det inte ungått. Det betyder dock inte att de ej har gjort någonting åt saken och de kan bara göra så mycket åt saken som det går att göra, lite svårt att trolla även för en moderat. Det säger sig självt att de vill att rörliga finanser ska stanna i Sverige men de kan inte göra rörliga finanser orörliga.

Världsmarknaden ser en aning annorlunda ut nu än på Olof Palmes verksamma tid och då chilenarna kom hit under 1970-talet. Visst har de skärpt till sig och framförallt släppt mycket på deras konservativa inställning.
    Du menar att de har släppt på sin konservativa hållning!? Ja, på sin värdekonservativa hållning, definitivt.

Däremot inte på det där med klassamhället. M:s ideologi går ut på att den som föds fattig, också ska dö fattig, och att den som föds rik, ska dö rik.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-23 04:12:42 följande:

Sveriges BNP har fördubblats de senaste 30 åren. Svergies folktillväxt har gått back sedan 1970. Vad det skulle ha för effekt på det inhemska näringslivet, utan immigrationen, kan vederbörande få förställa sig själv med följande stödfråga till hjälp; hur många nya bostäder byggs det i ett land där befolkningen minskar? Och så vidare i varenda marknadsandel som bygger på inhemsk efterfråga.

Länder utan ordentlig folktillväxt visar upp hårda resultat i deras tillväxt - se Danmark sedan 2009 som ett talande exempel. Danmark har ökat med blott 69 065 invånare mellan åren 2009-2012 medan Sverige ökade med 84 335 invånare under bara året 2009 och ökade sammanlagt med 299 373 invånare mellan åren 2009-2012.

Skillnaden i ökad efterfråga inhemskt och stimulans på det inhemska näringslivet behöver inte ens diskuteras.
    Även Norge har haft en god tillväxt de senaste 30 åren men de har inte behövt en lika hög immigration som Sverige - då de har en betydligt högre naturlig folktillväxt än Sverige - och Norge ökade sammanlagt under åren 2008-2012 med 251 275 invånare. För Finland ser det nästan likadant ut som för Danmark i tllväxt, sedan 2009, som ökade med sammanlagt 99 256 invånare mellan åren 2009-2012.

Hur tydligt ska mönstret behövas göras?

Här, lek runt själv i statistiken för tillväxt sedan 1990 och kolla upp ländernas folktillväxt efter eget behag (börjar med en tydlig introdution och med en jämförelse i tillväxt mellan Sverige, Finland och Danmark, länder vars folktillväxt står i det här inlägget och efter det så kan Norges kollas upp); www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt...,

Island då? Ett annat vanligt exempel här. Året 2009 så hade Island för första gången en stagnerande folktillväxt naturligt överhuvudtaget, på hela 120 år, och det har inte hänt sedan dess - mer än dubbelt så många barn föds i Island än antalet människor som avlider samma år.
    Detta är definitivt ett argument som pro-hög-invandring kan driva.

Dock bör man inte blanda ihop koincidens med kausalitet. Det är nämligen så att det finns länder som har högre invandring än Sverige, som har haft en betydligt sämre ekonomisk utveckling av BNP. Hög invandring betyder alltså inte per automatik positiv utveckling av BNP, och det är heller inte nödvändigt med hög invandring för en positiv utvekling av BNP.

Att BNP:n har stigit relativt mycket i Sverige, beror på många faktorer. En baksmäll kommer också att komma, var så säker.
    ----
    Oavsett det, själva problemet är ju att invandringsfrågan öht inte har diskuterats i offentligheten. Etablissemanget har gjort upp ovan folkets huvuden, på ett icke-demokratiskt vis, istället för att ta hänsyn till folkopinionen. Konsekvensen av det ser vi nu, när kritiken mot invandring har vuxit sig mycket stark. Hade denna fråga diskuterats och skötts som alla andra, så skulle naturligtvis Sd inte ha tagit sig in i Riksdagen.

Det är alltså sjuklövern som har skapat Sd. De som har förlorat allra mest på det är C och Kd, som ju är på väg bort.

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2013-12-23 08:49:24 följande:

Har inte kallat dig för någotdera av det, vart får du dina ideer från?
    'Var' jag får mina idéer ifrån, menar du? Inte "vart".

Var det inte du som också kallade ån för obildad här i tråden. Mig kopplade du ihop med swastikor, fast det minns du tydligen inte. Eller vill inte minnas.

Var lite försiktigare med orden hädanefter, så slipper du ångra dig efteråt.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2013-12-23 18:24:17 följande:

Dessa länder saknar i regel en ordentligt stabil ekonomi i övrigtmen visst finns det undantag.

Jo, hela världsekonomin byggerpå bubblor som spricker. Även där en poäng med att skapa en stark inhemsk marknad, då den står mindre påverkbar jämte omständigheter i omvärlden.

Håller med, de kunde ha gått ut med det här tydligare mer än att utfärda ett behov av folktilväxt. Det rimmar nog för dåligt att förklara sådana här sammanhang, tror att en politiker riskerar rätt mycket skit om det ifrån början hade förklarats att det tas in immigranter, som till synes, inte gör någonting annat än att stimulera tillväxten i förvaring. Kan förstå varför de har låtit bli men det ska naturligtvis inte behöva se så ut och göras bakom ryggen på folket - men jo, det här har redan gjorts upp bakom ryggen på folket och för längesen.

Vet, just därför funderas det just på en röst till Centern och just för att bevara ett grönt alternativ på högersidan (som dessutom för en allt bättre politik än Miljöpartiet i nuläget, därtill).
    Fast knappast nån idé att du röstar på C med tanke på att Alliansen ändå kommer att förlora valet. Stödröster får ju betydelse först när man har chansen att vinna.

Hur som helst tycker jag det är anmärkningsvärt att ingen offentlig debattör har lagt "skulden" för Sd:s tillväxt, på våra politiker. som har suttit i regeringarna sedan 1988. Det är ju så historien kommer att skrivas!

Det svenska regeringar är allra räddast för, är folkopinionen!

• Philipsson
    sjuttiofemman skrev 2013-12-23 18:01:41 följande:
    sverigedemokraterna.se/var-politik/invandring/ kan man läsa om hur "fina medelklassområden har förvandlats till segregerade områden med hög arbetslöshet och hög brottslighet". Med andra ord anser Sd att invandrare=kriminalitet.

Kan någon försvara detta? För mig är det rasism.
    Inte för mig. Det är ju bara ett konstaterande av verkligheten.

Däremot bör man problematisera varför det blir som det blir. Detta verkar dock ingen vara intresserad av. Anledningen är säkerligen att den som vill problematisera det, löper risken att bli kallad rasist (och därmed att förlora jobbet, bli utesluten etc.). Därför tiger alla, och därför fortsätter eländet.

Hur är det, du kunnige: Är invandrare överrepresenterade i brottslighet relativt svenskfödda eller är de underrepresenterade?

• Philipsson
    longone skrev 2013-12-23 21:59:35 följande:
    jaså det gör jag. verkar vara den taktiken du använder när du letar fakta som du sedan bygger dina åsikter på. en massa antaganden utan någon egentlig fakta.
    Jösses. Du skrev ju: "(...) sen att vissa har svårt att kritisera invandringspolitiken utan att dra in främlingsfientliga åsikter gör ju att de bara har sig själva att skylla på om de blir kallade rasister. [min feststil]"

Jag frågar dig nu: Har jag mig själv att skylla att jag här i tråden har blivit beskylld för att vara bnazist?

Vid jakande svar: Ange gärna källa!
  • Philipsson
    Santa in disguise skrev 2013-12-23 22:14:48 följande:
    Nej, vi ska inte stänga Sverige. Givetvis ska vi fortsätta med den närande invandringen som enligt statistiken gynnar oss, det är ju helt underbart om WSP kan sända oss expertis inom vindkraften tex.

Däremot är det fullständigt makabert att miljöpartiet och dom sju andra likvärdiga partierna vill svämma över gränsen av koranstuderande och andra lågutbildade.

Varför vill ni det? Du bör komma med en riktigt bra förklaring om du vill undvika stämpeln svenskfientlig.
    Jag tycker du låter rätt svenskfientlig. Tänk t.ex. på att den engelspråkiga kulturimperialismen håller på att konkurrera ut svenskan i delar av det svenska samhället. Är du för den imperialismen, är du  en landsförrädare.snarare än nationalist.
  • Philipsson
    longone skrev 2013-12-23 22:28:35 följande:
    okej, så du känner alltså igen dig i beskrivningen som en av de som blandar in främlingsfientliga åsikter när de diskuterar invandringspolitik, och som även har svårt skilja dessa åt.

jag skrev nämligen "vissa" så att du tar det personligt säger väl egentligen mer än det jag skrev. men det är bra att vi reder ut det. 
    Inte alls, fast nu är ju problemet det att folk tenderar att rycka upp rasistkortet så fort nån vädrar åsikter som inte är etablissemangets i denna fråga. Det glädjer mig att du inte är en av dem. Hoppas att det kan smitta av sig på andra också.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?