Dorian Ertymexx skrev 2014-12-19 03:25:15 följande:
Fast det är ju ett av kärnorna i SDs politik. Att få bestämma åt andra vad de är.
Notera skillnaden i lagtexten om sametinget och vad SD skriver om samma fråga: i sametingstexten ovan så står det att "den som ser sig som same" kan kalla sig same (om än inte alltid rösta i tinget för det) - medan SD i sina texter har skrivit att "den som anser sig vara svensk och av andra uppfattas som svensk är svensk.
I det ena fallet får du definiera dig själv, i SDs fall tar de sig rätten att definiera vem du är.
Astöntigt? Absolut! Vansinnigt? Utan tvekan! Typiskt SD? Yep, det är ju tyvärr det.
Det är inget annat än vad du gör. Läs bara vad du skriver.
Ingenstans i det du skrivit står det att vad du tycker bara är dina egna tankar som ingen annan skall bry sig om.
Och fråga dig detta, ifall du inte vill vara med och bestämma om vad andra tycker, varför skriva?
Således har du inget argument alls. Det enda du säger är...
Jag vill bestämma, och bestämma något annat än SD.
Notera att rent språkligt använder sig texterna av olika ord, orden "kalla sig" och ordet "är" betyder inte samma sak.
Jag kan ju till exempel kalla mig älskare av din intelligens, men så måste inte vara fallet.
Hur som helst, man får konstatera är att sametinget definierar saker och ting. Rent språktekniskt är det ju så att de som jag, som inte ser mig som same, men ändå vill kalla mig same, inte får det.
De vill alltså bestämma vad jag ska kalla mig.
Jag skall returnera ditt tyvärr, med orden, dina inlägg är sorgliga, och tyder på att du har en mycket ringa språklig intelligens.
Med tanke på vad du skrivit om SD ovan, kanske det är ok att du får höra något om dina egna ord?