Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Varför hatar folk SD?

Och vem påstår att Sverigedemokrater inte har koll...

http://www.svtplay.se/klipp/1687226/sd-karlstad 

Å ena sidan är det ett slags förakt för demokratin att hon sitter där, å andra sidan är det ju lite synd om tanten. 

Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 12:52:40 följande:
    Ja, det där är också konstigt. Trots allt ont som vänsterregimer gjort mot SINA EGNA i befolkningen, vilket såklart är det allra värsta - så anses det än i dag som lite varmt och mjukt och samtidigt coolt och hippt att vara vänster. Folk är oupplysta helt enkelt.
    Vem anser det? Och vad menar du med vänster? Det är nog inte så opportunt att gå ut med att man är stalinist idag. 

Skiljelinjen för vad som är avskyvärt är om man inte accepterar grundläggande mänskliga fri- och rättigheter. Jag har väldigt olika åsikter än socialdemokrater och ännu mer vänsterpartister men är de humanister så kan vi ändå mötas i det. SD står däremot för en vidrig människofientlig politik. Jag kan aldrig acceptera rasism.
  • Ermenegildo
    PGA skrev 2013-12-21 09:41:30 följande:
    Det är naturligt att lågutbildade i större utsträckning drar sig till icke normativa företeelser. Det betyder inte att den icke normativ företeelsen skulle vara negativ utan att den bildade inser att det får negativa konsekvenser av att sympatisera med ett ickenormativt parti öppet.

För egen del hoppas jag att den s.k. extremhögern tar över Sverige så snart som möjligt men jag är bildad och inser därför att jag inte ska säga detta offentligt förräns de högerextrema tagit makten. 
    bildad? förräns?... Men mer än språkfelet visar analysen (eller bristen på den) att det inte var så mycket bevänt med den bildningen.
  • Ermenegildo
    oOOo oOOo skrev 2013-12-21 10:59:23 följande:
    För mig är det viktigare vad man är inte vad man blir kallad. Jag har blivit kallad SDare i denna tråden, rör mig inte i ryggen eftersom jag är så långt från SDare man kan komma. Du kanske skulle bry dig mer om vad folk verkligen är och inte vad de kallas.

Sedan tror jag att vissa i Sverige är som du, de har inget emot att bli kallade vänsterextremister. De verkar inte ens ha något emot att vara vänsterextremister trots att vi vet att vänsterextrema regeringar är de mest disfunktionella vi känner till. Av någon anledning likställs inte vänsterextremism med död och tortyr på samma sätt som fascism trots att vi vet att det leder till samma sak. Båda är samma sida av myntet, båda är emot frihet, oliktänkare skall tuktas, det slutar med att man får bygga murar för att hindra den egna befolkningen från att fly.
    I SD-anhängarens ögon verkar det enda kriteriet för att betecknas som vänsterextremist vara att man tar avstånd från rasism... 

I de få frågor förutom invandring där SD har något som liknar en åsikt ligger de längre till vänster än jag. 
  • Ermenegildo
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 14:08:00 följande:
    Men "vänster" menar de flesta kommunister. Tokvänstern. Mona Sahlin var i och för sig tokvänster, men jag tror att det har rättat till sig nu. Den nuvarande verkar tänka mer på industrin, nationalekonomin o.s.v. - de stora och viktiga frågorna. Inte minst för landets arbetare.
    Återigen flagrant okunskap. Mona Sahlin har alltid tillhört högerfalangen inom S.
  • Ermenegildo
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 14:40:44 följande:
    Det stämmer som PGA säger. Vi har världens näst högsta skatter. Vi tar emot mer flyktingar än något annat västland, i förhållande till folkmängden. Vi arbetar emot människans naturliga könsroller mer än något annat land i världen, genom pappamånader som fryser inne, obligatorisk genuspedagogik i skola och på dagis, tvång för skolbarn att ha det motsatta könets slöjd i flera år, många olika styråtgärder för att försvåra för familjer som vill ha mamman hemma under barnens uppväxt, en marknadsdomstol som fäller reklam för "sexism" fast det bara visar en rar och trevlig, fullt påklädd kvinna som städar och säger något om att hon vill göra fint tills maken kommer hem...
    "det motsatta könets slöjd"? Haha.
  • Ermenegildo
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 14:42:39 följande:
    Det där får du utveckla.          
    Var ska man börja... Om du tror att Mona Sahlin är vänster har du inte en susning om S, du kan inte ha följt många nyhetssändningar under hennes partiledarskap eller förstått något om vad som hände när hon valdes och när hon avgick. Du blir därför bara ytterligare ett belägg för vad alla SD-sympatisörer på den här och andra sidor visar. Ni har den olycklga kombinationen bitterhet och okunskap. 

Om du seriöst vill lära dig mer om detta, googla om Mona Sahlins bråk med LO, hennes vilja till koalition med MP eller om det nya rosornas krig.
  • Ermenegildo
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 15:48:57 följande:
    Orkar nog inte, MS är ett sorgligt men avslutat kapitel. I alla fall var hon tokvänster i alla de typiska PK-frågorna: extremt invandrar- och homovänlig (kysste till och med andra kvinnor på PRIDE-parader), genustrams, verkade för tvångsdelning av föräldraledigheten o.s.v..
    Nej, du orkar inte ta till dig kunskap. Du vill kunna fortsätta tycka utan att förstå eller läsa på. Det har du gemensamt med många Sverigedemokrater.

Var man står i fråga om invandrares och homosexuellas rättigheter i samhället och om jämställdhet har inget med höger- och vänsterskala att göra. Snarare med extremism. Ju längre ut på kanterna, desto mindre tolerans och empati för andra människor. 

Jag tror kanske du menar liberalism, när du talar om vänster. Men det är väl också ett ord du inte orkar lära dig.
  • Ermenegildo
    Santa in disguise skrev 2013-12-21 17:18:26 följande:

Du är mig en okunnig och verklighetsfrånvänd filur du. Mona Sahlin sitter liksom i Styrelsen för Expo - du vet den där vänsterextrema stiftelsen som sysslar med åsiktsregistrering och förföljelse av oliktänkande och som har djupa förgreningar till AFA och andra terror-grupper.

Men det är klart att Sahlin är höger, mycket som tyder på det liksom. Du tror säkert att Annie Lööf är smart med.
    Som sagt, för SD-sympatisörer är "vänsterextremism" detsamma som att ta avstånd från rasism. I styrelsen för Expo sitter även Cecilia Stegö Chilò, fd Timbro och moderat. Jag antar att hon också är vänsterextrimism i din föreställningsvärld?

Ja, jag tror vi kan utgå ifrån att Annie Löf är ganska smart. Man brukar inte bli utsedd till superung partiledare annars. Vad har du själv åstadkommit, kan man fråga. Men jag förstår vad det är du försöker säga, du gillar henne inte för att du har en väldigt annan politisk åsikt, vilket om du ju tänker efter är en helt annan sak. J
  • Ermenegildo

Man gör kampen mot rasism en otjänst om man menar att det är en vänster-höger-fråga. I Sverige avser höger-vänster framförallt hur stor offentlig ekonomi vi ska ha, det vill säga hur stora skatter och bidrag. SD har överhuvudtaget varken särskilt mycket historik eller trovärdighet i sådana frågor men ska man ta det de officiellt säger på allvar är det nog hyfsat korrekt att placera dem i mitten. De vill ha en stark stat med bidrag (till svenskar) och satsa mycket på försvar.

Vill man vara tydlig motståndare mot både kommunism och fascism, gör man bäst i att vara liberalist. sv.wikipedia.org/wiki/Fascism

Så, kan vi återgå till vad frågan egentligen handlar om nu...

Svar på tråden Varför hatar folk SD?