Philipsson skrev 2014-01-02 16:08:15 följande:
Aha...men den svenska, vilket är den jag har läst, är ju hopplöst färgad av ett ensidigt perspektiv. Vad är det för 'utmärkt' med den?
Nej, nu är du demagog igen. Kan du inte försöka att förstå vad jag skriver åtminstone? Jag menar förvisso att de flesta anti-Sd-debattörer på nätet okritiskt för etablissemangets talan. Å andra sidan är jag lika övertygad om att de flesta pro-Sd-debattörerna på nätet, lika okritiskt för Sd:s talan (fast det var ju inte det vi diskuterade). Skillnaden är att anti-Sd-debattörena står på etablissemangets sida, medan Sd-förespråkarna, vänder sig emot makten, och därför väljer jag denna linje när jag debatterar detta, eftersom den problematiserar verkligheten/sanningen. Jo, det är politiskt korrekt att vara antinationalist i Sverige; alla nationalister sägs ju vara rasister!
Tänk dig den synen i Katalonien t.ex., där det nationalistiska perspektivet för de allra flesta är självklart. FC Barcelona är f.ö. en uttalat nationalistisk klubb, liksom Athlétic de Bilbao. Tänk dig om AIK eller Gefle skulle kalla sig för nationalistiska klubbar!
Det är inte svårt att förena nationalism med ett klassperspektiv och att stå upp för de svagaste. Det gjorde SAP under Branting, P-A Hansson, Erlander och Palme. För dessa var den suveräna nationen en förutsättning för klassutjämning och humanistisk politik. Sverige kunde t.ex. ta emot flyktingar från Chile för att vi hade en stark ekonomi, en stark självständig % demokratisk stat, att vi under den tiden (1973-74) inte satt i knät på USA.
Vad sossarna numera har gjort, är att de har bekänt sig till ny-högerns agenda (sedan Tony Blairs tid). Denna vill avskaffa nationalstaten - för att stärka storfinansens intressen -, och i samma utsträckning minska medborgarnas intressen, fackföreningarnas inflytande, offentligt ägande, o.s.v.
Min tolkning är att denna agenda bl.a. består av hög invandring - med alla dess konsekvenser -som ett verktyg för att splittra nationen på olika sätt. Att skapa motsättningar mellan svenskar/invandrare, fackanslutna/icke-fackanslutna, män/kvinnor, unga/gamla, är en del av denna agenda.
På sikt, om detta fortsätter, kommer välfärdsstaten såsom vi känner den, helt att avskaffas
"Ensidigt perspektiv" i wikipedia? - Har du något belägg för det? Det får vi nog i och för sig ta i någon annan tråd...
Pff, om du tror att SD är anti etablissemanget har du gått på deras fåniga retorik om martyrskap och politisk korrekthet. Att ha en minoritetsuppfattning har inget med någon slags kamp mot etablissemanget att göra. Majoriteten av svenskar är antirasister för att rasism är en omoralisk och människofientlig hållning, inget annat.
Om du i sanning står på det svagas sida borde du bry dig mer om världens riktigt fattiga och förföljda, snarare än att oroa dig över att svenska skattepengar ska räcka till allehanda bidrag till de som råkar vara födda här.
"Soosarna vill avskaffa nationalitetsstaten för att gynna storfinansen"? Herregud, du låter som någon övervintrad KPLM(r)-anhängare... Sossarna kan göra ganska lite för att gynna eller missgynna storfinansen. Tack o lov lever vi i en globaliserad ekonomi idag där det inte är centralbyråkrater som styr produktion och efterfrågan.
Motsättningarna du talar om skapas av en liten klick arga, unga, bittra män som inte känner igen sig i den nya världen och är osäkra på sin plats i den. Dessa män samlas i olika högerpopulistiska partier, i Sverige i SD. Andra arga, unga, bittra män som inte känner igen sig i den nya världen och är osäkra på sin plats i den söker sig till fanatisk religion som ska föra samhället tillbaka till medelåldern, såsom fundamental islamism. Dessa två ilskna grupper kastar sten på varandra och försöker bygga upp istället för att minska motsättningar. Vi andra undrar vad fan de håller på med.