Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

StackarsMia skrev 2014-07-30 21:59:34 följande:
    Personligen tror jag inte till stor del att det är så. Kan vara en liten faktor. Det jag gisar mer på är de olika könsrollerna, speciellt för yngre. Pojkar ska vara matcho och balla, medans flickor ska vara duktiga i skolan.

För skillnaderna i betyg och examen verkar inte hålla i sig på t.ex. universitetsnivå.
    Det finns flera orsaker till att flickorna får högre betyg.

- En är att svensk skola gynnar flickor framför pojkar. Studier har visar att flickor får högre betyg än pojkarna, vid samma prestation. Detta talas det inte mycket om men det är känt  inom pedagogisk forskning ända sedan 60-talet. Orsakerna till varför det är så är dock inte fastställda.

- En annan orsak är att flickor tenderar att följa de vuxnas anvisningar i högre grad än pojkar.

- En tredje orsak är "antipluggkulturen" bland pojkar. Denna har säkert sin grund i att pojkarna vill imponera på flickorna, och såsom kulturen ser ut och har sett ut under ganska många år bland ungdomar i den åldern, så sker detta genom att begå "tuffa" handlingar och att inte åt att studera. Det kan vara så att pojkar skulle må bra av en hårdare tyglar i skolan, som det var fram t.o.m. 50-talet.

Det finns säkert fler orsaker också, men dessa är kanske de mest betydelsefulla.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:40:57 följande:
    Hur förebygger vi att de begår brott? Mäns våld mot kvinnor ökar ju.
    Det mästa av det fysiska våldet riktar sig ju mot män, inte mot kvinnor. Att peka ut kvinnor som speciellt utsatta offer är alltså en falsk bild av verkligheten.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:43:28 följande:
    Jo, det gör de. Flickor utklassar pojkar även på universitetet.
    Nej, så är det inte.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-07-30 23:29:06 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut utomlands. I Sverige ser könsmönstren likadana ut, oberoende av ursprung. Du kan börja här: www.akademiliv.se/2012/02/4359/. Rapporten från HSV är lång, men läsvärd. Sök på deras sida.
    Men ta då och läs den, och anför sen de siffror du vill argumentera med, och bifoga sidhänvisningar. Det är ju så det måste fungera. Det kan ju inte vara så att vi andra ska försöka hitta den statistik DU vill anföra.
  • Philipsson
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:45:36 följande:
    Ett och två är ju samma orsak...
    Inte nödvändigtvis.
    Kunigunda skrev 2014-07-30 22:45:36 följande:
    Flickor mognar också tidigare än pojkar och förväntas ta ansvar, vilket gynnar deras resultat i skolan.

Huruvida flickor förväntas ta ansvar medan pojkar inte skulle förväntas ta ansvar, finns det såvitt jag vet ingen forskning om. Det verkar vara ett påhittat argument.

Att flickor mognar tidigare än pojkar, alltså stannar i utvecklingen, är ju däremot ett faktum.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-02 12:33:40 följande:
    Huruvida man definierar den andel invandrare som kommer till Sverige årligen relativt Sveriges befolkning som massinvandring eller inte är självklart en värderingsfråga. Det finns ingen allmängiltig definition på vid vilken nivå invandringen ska beskrivas som massinvandring.

Ytterst handlar det väl om rätten till sitt eget språk. Jag begär inte att du ska sluta använda dig av begreppet massinvandring men jag tycker det är märkligt att så många sverigedemokrater vill styra andras språk och förklara för dem vad som gäller.

Så min åsikt är att Sverige inte har någon massinvandring.

Under ett antal år har det byggts förhållandevis få bostäder i Sverige - det är beklagligt men jag ser inte sambandet till invandringen som mer än indirekt och det enskilda exempel du hänvisar till vet jag inget om.
    Visst är det en värderingsfråga. För pk-media är det inte "massinvandring" när 100 000 invandrar till Sverige, men däremot "massutvisning" när 50 personer inte får uppehållstillstånd i Sverige.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-02 16:05:17 följande:
    Mm, jag har sett argumentet fler gånger än en SD-kramare kan räkna till.

Nu som då är den direkta motsatsen till invandring utvandring, inte utvisning som SD-kramarna av freudianska skäl kan tycks ha fått för sig.

Hursomhelst. Som vanligt en fråga om att SD-kramaren sällan behärskar ens den enklaste svenska.

Bara detta borde ju i sig vara ett skäl för sekten att överge den där pidginvarianten av svenska med pk, pk, pk och massinvandring som jag tror är orsak till alla språkliga olyckor sekten råkar ut för.
    Nu var det iofs prefixet mass-,och inte antonymen till "invandring"som saken handlade om.

Oavsett det, "massutvandring" är ju pk-det också: www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Massutvandring-till-Amerika-slag-mot-befolkningen/.

Du borde f.ö. ta hjälp av psykolog för att bli av med ditt bildningskomplex.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-02 17:29:40 följande:
    Lite tröttsam är du allt när du kinkar som värst, lilla prinsen.

Du trodde att att motsatsen till invandring var utvisning och sen prålade du lite med att använda antonym i stället för motsats

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om var jag har påstått att SD inte borde vara välkomna i skolan till skillnad från övriga riksdagspartier.

Jag är helt övertygad om att du inte kan belägga mitt påstående, att det bara var strålning som tagit emot som viskade detta till dig.

Där har du förresten en märklig skillnad mellan SD-kramarna och oss svenskar. Vi svenskar står för vad vi säger och har vi fel erkänner vi detta medan den söndercurlade kramaren låtsas som ingenting.

Tänk som du gått an i den här tråden utan att våga stå för dina uttalanden.
    .
    Och dina diagnoser skiljer sig heller knappast från övriga sektens, lilla prinsen. Psykologer har jag för övrigt mer än tillräckligt av i släkten - vill du att jag ska be någon av dem att klicka på "visa endast Philipsson" och komma med ett försiktigt utlåtande. Min gissning är att ditt svassande om att detta är ditt sista inlägg i tråden skulle ses som av central betydelse. Vad tror du?

Annars kan du väl fundera lite över motsatsen till utvisning - jag lovar att det inte är invandring, som många inom toksekten tycks tro.
    Le Petit Prince är översatt till svenska med titeln "Lille prinsen". Fick du inte lära dig i plugget att adjektiv i svenskan böjs efter referensens kön, när huvudordet har ett sådant?

I vanlig ordning flyr du sakfrågan, att pk-media (och du och andra amatör- pekåister) älskar att använda "mass-", så länge det inte handlar om invandring förstås.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-08-02 20:59:16 följande:
    Jo, det fick jag - men jag försöker anpassa mig så att mina ibland lite obsoleta kunskaper inte nödvändigtvis ska behöva framstå som vore de normgivande.

Men självklart att jag reflekterat över om huruvida det är mer rätt att kalla dig lille prinsen än lilla prinsen - och anpassat mig till nutida grammatiska uttryck.

Egentligen tycker jag precis som du ett lille prinsen är mer passande - men språket är ju inte statiskt och jag vill ogärna framstå som rigid i fråga om anpassning till språkets utveckling.

Hur går det förresten med ditt påstående om att jag anser att SD:s representanter,till skillnad från övriga riksdagspartiers inte ska var välkomna i skolan?

Var det bara något som råkade ha fastnat i din blöja - eller kan du belägga var jag påstått dettaSkrattande
    Att beslöja sin obildning bakom truismer som att man skulle ha anpassat sig till "nutida grammatiska uttryck", är så...vekt. Och det är så obildat att skriva "lilla prinsen" utan att ens fatta att man då alluderar till den så kända lilla boken, ett klavertramp som ju just avslöjas av att man använder fel form.

Hur går det förresten med ditt påstående om att jag inte skulle känna antonymen (grattis till att du fick lära dig ett nytt ord) till "invandring"?

Oavsett det var det ju bra att veta att du tycker att Sd ska vara välkomna till skolorna.

Själv tycker jag emellertid att politiska partier inte hör hemma på skolor öht.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?