Digestive skrev 2014-11-03 17:27:02 följande:
Javisst, jämförde även med USA och vad man än jämför med så finns det inget exakt jämförbart exempel med Sverige att tillgå - betyder det att man ska sluta jämföra eller vad utgör någon slags poäng med anmärkningen? Hur som helst - både USA och Filipinerna utgör väldigt tydliga exempel på hur illa det kan gå, utifall den restriktiva politiken görs allt för extrem. Kan ta upp, vadå, 20-tals exempel på länder, vars restriktiva politik har gjort en lika, tveksamt prisvärd, insats i samhället som i Sveriges fall.
Kan någon ge ettenda exempel på ett land som har gynnats anmärkningsvärt väl överhuvudtaget, via restriktiv politik (maintream-restriktivt som åt det mer extrema)?
Det går inte att bygga funktionallitet med enbart moral som ledord. Moral skiter blankt i vad som fungerar, moral hävdar sig bara - en uttrycks form, inte en lösning på något vis - och som många gånger sker hävdelsen till vilket pris som helst (se krig, som moral har sprungit ur som idé ifrån första början och hur man exempelvis blundar för offren kring den svarta drogmarknaden med motivationen "- Men JAG vill inte ha narkotika i MITT LAND - skiter fullständigt i om det redan finns ett överflöd av narkotika i landet och att narkotikaanvändningen stiger bland, unga trots en restriktiv politik - det är PRINCIPEN!!")
Någon gång så får folk allt inse, att moral och principer inte gör någonting mer än att väcka starka känslor, alltså INGENTING mer än så - vilket ligger fruktansvärt långt ifrån att skapa välfungerande samhällen, ty enbart FUNKTION har ledrodet där.
Fast just vissa typer av droger skulle jag verkligen vilja påstå är en klassfråga. Cannabis spänner ofta över hela klasspektrat, medans heroin, meth och benzo oftast brukas av underklassen, men inte explicit. Kokain är normalt sett en medel och överklassdrog.
Detta verkar stämma ganska bra i de flesta länder. USA, Kanada, Australien, Filipinerna och Sverige. Undantaget kan ju vara Sydamerika med sin närhet.