Inlägg från: Hummelnr12 |Visa alla inlägg
  • Hummelnr12

Varför hatar folk SD?

chrissandra skrev 2014-03-19 12:04:07 följande:
    Hörde precis NU på radion att två miljoner personer i Sverige har utländsk bakgrund.

20% sa de också.

Tja det låter väl inte direkt orimligt med tanke på att folk från hela världen invandrat hit. Vissa kommer från Danmark Norge Finland forna Jugoslavien England Usa osv osv eller du trodde kanske att det var två miljoner från syrien ???
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Thomas66 skrev 2014-03-19 14:01:36 följande:

Vi ökade befolkningen med drygt 80000 förra året, så det kan gå fort. Och givetvis är det ju inte Amerikaner och Danskar eller Norrmän som har fyllt på våra ytterområden.
    Vem är det då? och är det bara i ytterområden som befolkningen vuxit? att vi har 2 miljoner med invandrarbakgrund i Sverige är väl inget underligt? med tanke på den inflyttning som varit under alla tider, sen beror det ju på vad man menar med invandrarbakgrund eller hur? och det sker en befolknings ökning är väl inget som är konstigt det hade väl varit underligare om vi minskat.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 14:12:08 följande:
    Sverige har varit segregerat i alla tider. Eller har du något specifik tidsperiod i minnet där alla oavsett social klass, utbildningsnivå, politisk härkomst, "etnisk" härkomst, arbete bodde och umgicks tillsammans?

Eller har du exempel på något annat land, utan så stor invandring, där det samhället ej är segregerat?

Problemen med segregering i städerna började (Roger Andersson, professor i kulturgeografi vid Uppsala universitet) diskuteras redan på 1960-talet (www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/20...).

Det är inget nytt.

Däremot är det ju självklart så att situationen förvärras och att något måste göras. Problemet är ju att samtidigt som politiker pratar fint om integration och mångfald, samtidigt för en politik som hastigt förvärrar segregationen. Om man på allvar vill minska segregationen så går det att göra, och det har väldigt lite med invandring att göra.
    håller fullständigt med, det blir liksom skevt och konstigt när man inte tänker på att segregration alltid funnits i en eller annan form. Sen därmed inte sagt att segregering skall sopas under mattan. Jag tycker att invandrings politiken är fel på många plan. Men jag delar inte SD anhängarnas uppfattning om den. 
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 14:50:29 följande:
    Från artikeln:

"Vänsterns sätt att se på rasism kastar människor i famnen på sverigedemokraterna, sa han" Han är då Robert Hannah (FP).

Det är ju en rätt vanlig åsikt som även återkommer även här i tråden.

Vissa hävdar ju att t.ex. Dorian lockar röstar till SD genom att kritisera dem?

Är inte citatet ovan och liknande kommentarer ett exempel på "väljarförakt", d.v.s. att se väljare som trotsiga och oinsatta som inte röstar på grund av sina åsikter, utan för att vara trotsiga och tvärtemot?

Jag förstår inte alls de som hävdar att väljarna ska daltas med. Att man inte ska kritisera ett av riksdagspartierna för att väljarna känner sig som offer då och röstar på det partiet?

Jag tycker det är märkligt att samma människor som hävdar att det är förkastligt att media påstås mörka "sanningen" om invandringen, samtidigt verkar vilja att media börjar mörklägga det SD håller på med och det våra politiker och debattörer tycker om SD?

Det är jättekonstigt att å ena sidan hävda att man i demokratins namn måste få tala om allt t.e.x. "invandringsproblemen", men samtidigt hävda att media INTE ska rapportera om vad Sverigedemokraterna gör?

Är det bara jag som tycker det är märkligt att först hävda att  journalister, politiker,  krönikörier, debattörer och ledare som kritiserar vänstern och som lyfter "invandringsproblem" måste få göra detta, men samtidigt hävda att journalister, politiker, krönikörier, ledare, debattörer INTE bör uttala kritik mot SD?

Att invandringskritiska måste få säga sin åsikt, men att de som gillar mångfald och som är orolig för SD ska INTE uttrycka sina åsikter, för då riskerar SD växa? Som sagt, mycket märkligt.

Jag tror inte "väljarförakt" eller daltande med väljare är rätt väg, jag tror det är bättre och mer respektfullt att se på väljare som kompetenta nog att tänka själva. Och jag tror inte media eller politiker bör hålla på och tänka strategiskt och anpassa sina uttalande efter hur man TROR att väljare reagerar. Jag vill att politiker och media ska beskriva verkligheten så som de ser den, och vara ärliga utifrån sina åsikter.

Bland det bästa jag läst i denna cirkel diskussions tråden om inte det bästa. Håller fullständigt med i allt du skriver här. Tack för detta inlägg :)
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 15:28:33 följande:
    Tack!

Håller med. Segregering ska lyftas fram och prioriteras, och då måste man se vad den beror på. Att låtsas att vi löser segregation genom att minska invandringen, det hjälper ju ingen.

Det pratas om att hjälpa dem som redan är här först. Att lösa de problem vi har innan vi släpper in fler människor. Konstigt nog berättar ingen av dessa "invandringskritiker" hur dessa människor ska hjälpas, eller hur problemen ska lösas?  Och det är ju en av de saker som är smått förbluffande kring SD, att de marknadsför sig som partiet som talar om "invandringsproblem". Men att de samtidigt knappt har presenterat en enda lösning på dessa påstådda problem?
    Nä att komma med skrämselpropaganda är ett välkänt trick för politiker att vinna val eller röster på. Titta på Amerika och war on drugs. De har spenderat en trilion dollar på det och inte kommit närmre målet men löfte om hårdare tag har vunnit val. Den ende presidenten som faktiskt satsade på prevention och behandling av beroende i Amerika var tricky Dick ja ända framtills det var val igen. Sen har alla presidenter i USA i varje val efter det haft det som sin slogan men vilka har det drabbat hårdast de redan utslagna. 

Ja det är en intressant diskussion med hur skall vi hjälpa de som redan befinner sig här. En annan intressant diskussion är hur skall man hjälpa de på plats vilket är SD huvudparoll och vem skall bekosta det? hur skall det logistiska se ut vem skall ha hand om det? Skulle vilja se de frivilliga som beger sig till Syrien tillexempel och hjälper de oskyldiga där.

Allt detta snack om invandrar problemet är försök att vinna röster och tyvärr så fungerar det. Ställer man andra frågor än invandrar problemet som de kallar det för gällande ekonomi, kvinnosyn och skola så blir svaren ganska svarande, läser man deras partiprogram så blir det ännu mer luddigt. Det blir ännu mer luddigt och vagt när det ändras nästan från vecka till vecka. Visst fler partier som gör så absolut men det finns ändå en viss grund hos de andra partierna. 

Ett exempel tidigare idag i denna tråd så skriver en deltagare att vi har 2 miljoner med invandrarbakgrund i Sverige jaha tänker jag har vi inte fler? hur långt har de gått tillbaka när de räknat, menar de andra, tredje, fjärde generations invandrare. Jag har invandrarbakgrund en salig blandning av tyskar, danskar, tjecker och svenskar i min släkt.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Thomas66 skrev 2014-03-19 16:01:37 följande:

Vuxit? Befolkningen har i stortsätt byttsut i ytterområdena har du missat det. Men underligt tycker jag inte att det är helt naturligt med den invandring vi har. I Gbgs kommun har ca 50% av barnen som föds någonform av invandringsbakrund
    Ja och är det underligt att de har invandrarbakgrund? Sen att det har fötts fler barn är väl inte konstigt om man tittar på att babybooms barnen börjar få barn. Vad menar du med ytterområde? Menar d då invandrartäta områden? Ja och vems fel är det att dessa områden har bytts ut som du säger? 

Jag menar att de kan ju vara andra tredje eller till och med fjärde generations invandrarbakgrund eller hur? vad räknar man som invandrare de som kommer från andra EU länder andra nordiska länder eller invandrare är bara de från MENA länder?
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Philipsson skrev 2014-03-19 16:23:36 följande:
    Jag tror Sd skulle tjäna på att ta upp fosterfördrivningen ordentligt till debatt. Jag tror vi är många som är emot detta massmord på barn, som en liberal abortlagstiftning ju i praktiken innebär.
    Så du anser att kvinnor använder abort som ett preventivmedel skall jag tolka det så? samtidigt så vill du ta bort rätten för kvinnor över deras egen kropp? 
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Thomas66 skrev 2014-03-19 16:42:34 följande:

Bor du på landet? Annars vet du precis vad jag menar. Tja det är ju politikerna som har styrt utvecklingen utan att dom verkar ha någon mera plan än finns det hjärterum så finns det stjärtrum, ungefär som det är i denna tråden.
    Nä jag bor inte på landet jag bor i en storstad faktiskt och jag ställer frågan igen vad menar du med ytterområde för ytterområde i den stan jag bor i bor de rika. Återigen så undrar jag om du tycker att det är konstigt med att det ökat bland invandrare och vad du menar med invandrare och om du kan precisera om det är en viss invandrargrupp som ökat mest och återigen så undrar jag varför du tycker att det är konstigt att invånarantalet har ökat.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-19 19:22:32 följande:
    Inte visste jag att trädgårdsgöra är rasisitiskt.

Så det är SDs sätt att lösa arbetslöshets frågan, sätta SD are att rensa ogräs. Så om man röstar på SD så får man åka till Tensta och rensa rabatter?
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Gert skrev 2014-03-19 19:28:38 följande:
    100 miljoner extra till invandring.  Egentligen är det 19,2 av 21,7 miljarder kronor som går till migration och integration. Reinfeldt säger ju att invandring inte kostar något.

avpixlat.info/2014/03/19/100-miljoner-extra-t.../
    19.2 till 21.7 miljarder är små pengar om tittar på vad alkoholen kostar Sverige, den kostar mellan 90-150 miljarder beroende på hur man räknar. Om man räknar med alla sjukhus kostnader för alkoholrelaterade skador och fängelse vistelser rättegångskostnader osv så ligger summan på 150 miljarder. Intäkterna på alkoholen i skatter och moms är på c:a 10-20 miljarder.  Senaste skattehöjningen på alkoholen kontrade tillverkarna med att sänka inköpspriserna så skatte intäkterna ökade inte.

Sen kan man ju ponera på hur mycket konstigheter som inte hänt om vissa sdare inte druckit alkohol. De skulle lagt sin energi  på att kämpa mot alkoholen i stället för invandrings frågan. Rent självförsvar.

Så om man vill lägga 100 miljoner på att öka integrationen så gärna för mig. De hundra miljonerna hade varken gjort mer eller mindre för pensionärerna. !00 miljoner täcker inte personal kostnaderna för de som skall arbeta med dessa pengar till integrationen.
    Sällan studsar en termos
  • Hummelnr12
    Flash Gordon skrev 2014-03-19 20:36:37 följande:
    Det ärealltså direkta invandrare och deras barn som åsyftas. Allra mest troligt.

Den siffran brukar refereras till ca 20% av alla som bor i Sverige så två miljoner utlänningar inom landets gränser kan stämma.
    När är det räknat från ? 50 talet 60 talet 70 osv osv 
    Sällan studsar en termos
Svar på tråden Varför hatar folk SD?