Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-08-25 22:14:18 följande:
    Ungefär som tillräckligt många rasistiska uttalanden av tillräckligt många SDare blir likställt med att SD är ett rasistiskt parti.

Men man hör ju ofta hur folk från ditt håll säger att även om tusentals-tiotusentals-hundratusentals muslimer beter sig som svin ala IS eller våldtar, mördar, utanför hedersvål/mord, påtvingar andra sin egen religion eller dö osv osv så är inte det representativt för muslimer. Spelar ingen roll hur många dom är som beter sig illa så ska man inte dra alla över samma kam.

Då ska ju självklart samma sak gälla för SD eller hur? Beter sig några få personer sig som idioter och gör dumma uttalande osv, ja det har skett (precis som det har gjort det i andra partier också) så representerar inte det gruppen i stort. Man ska ju inte kalla muslimer fanatiska eller våldtäktsmän osv trots att hundratusentals muslimer beter sig så, så varför kalla SD rasistiska när fåtal i den stora massan är idioter?

Vissa har ju börjat kalla Reinfeldt för rasist nu också (kanske Borg också?). Men för vad? För att dom för en gångs skull är ärliga utåt om kostnaderna och vilka problem det kan innebära? Ärlighet varar längst har jag alltid fått höra och något jag också tror på, så att vara totalt öppen och prata om alla effekter invandringen har på samhället, både positiva med även negativa är för mig en självklarhet i ett demokratiskt samhälle.

• Bejje
    Speakers Corner skrev 2014-08-26 07:24:05 följande:
    Jag håller med om att det är svårt när man gör det över nätet, irl går det mycket lättare.
    Men en anledning är ju att så många av dom som vill minska invandringen använder sig av rasistiska tillmälen om invandrarna själva.

Påståenden om att dom är allt från kvinnomisshandlare som hedersmördar sina döttrar och gruppvåldtar svenskor, när dom inte är upptagna med att sitta på något fik och röka på.
    Det senaste nu var ju att dom också roar sig med att plåga djur.
    Om dom inte är upptagna med att ta över Sverige och införa sharialagar a la IS.
    Jobbar gör dom ju aldrig i dom här beskrivningarna, fast vi vet att flertalet invandrare gör just det, jobbar och att dom blir fler och fler, vi blir bättre och bättre på att få ut dom i jobb.
    Men det tror få invandringskritiska på.
    Det är liksom ingen hejd på hur fruktansvärt dåliga människor det här är.
    Och håller man inte med om den karaktärssågningen av främmande människor så kommer inektiven och personangreppen som ett brev på posten.
    Man måste delta i hatet annars får man inte uttala sig.

Det är klart att det inte går att hålla en saklig diskussion på det viset.
    Kvinnomisshandlare finns det gott om vanliga svenskar som är så den stämpeln skulle jag inte sätta på just invandrare eller  muslimer.
    Hedersmord händer inte alls bland svenskar och gruppvåldtäkter är till största majoriteten invandrare så där man kan absolut peka finger. Plåga djur, speciellt katter är också något som är vanligt bland invandrare.

Problemet för den vanliga nyhetsläsande svensken är att när sånt här tas upp i media så talar man aldrig om ursprung eller etnicitet utan vill man veta det måste man kolla på alternativa medier. Skulle vanlig media tala om sånt så skulle det bli mycket mer uppenbart för den stora massan vilka det är som utför olika brott.
  • Bejje
    Digestive skrev 2014-08-26 21:43:05 följande:
    He, han fick en kanonutfrågning serverad på fat. De gav honom inte ens något knivigt och spenderade tid på att trycka på meningslösa frågor med helt självklara svar - och partiledren är tillräckligt skärpt för att leka sig igenom sådant och få fram poänger för sin sak samtidigt. Han körde över journalisterna, de satt i princip i knät på honom och fnittrade mot slutet.

Helt ärligt så gjorde han skitbra ifrån sig och har en skärpa som hackor går av för. Det är uppriktigt synd att de ska fiska opinion på så låga vis som har gjorts.. det hade inte behövts på något vis, inte på något vis. Jag hoppas att de med tydliga besked ändrar på sig.
    Det som störde mig mest är den uppenbara vinklingen från SVT. SVT är lagstadgad att vara neutral mot partier, men det lyser ett stort hat och vinklade frågor i den där utfrågningen så det bara sjunger om det. Man riktigt hörde hatet från journalisterna trots att dom försökte dölja det. Jag blev flera gånger riktigt förbannad och hoppas att de för femtielfte gången blir anmäld för tillsyn då de inte alls lever upp till sina uppdrag om att vara politiskt neutrala.
  • Bejje
    Digestive skrev 2014-08-27 00:21:19 följande:
    Vinklade frågor? Missade nog dessa. Tyckte mer att de verkade förvirrade som tryckte på exempelvis skatteklyftan och att partiet röstade för jobbskatteavdraget så att skatteklyftan mellan arbetare och pensionärer blev bredare - där ju liksom inte skatteklyftan i sig som får pensionärer att svälta, helt irrelevant för partiets hållning - och tryckte på nolltoleransen när det är självklart att sådana problem inte kan beivras innan de uppstår och så vidare..

Aftonbladets reporter hade dock i min uppfattning ett helt gäng vinklade frågor efteråt..
    Ja det tänkte jag på också, dom fastnade länge på det här med jobbskatteavdraget och pensionärernas skatter. Tyckte Åkesson var ganska tydlig omgående vad han menade, men dom fortsatte att tjata om varför han gick med på ett jobbskatteavdrag trots att han förklarade det om och om igen.
  • Bejje
    nihka skrev 2014-08-27 00:36:57 följande:
    Folk från mitt håll? Då menar du omkring 90% av väljarna.

Exakt. Vad individer gör är inte representativt för hela folkgrupper, men vad representanter gör är representativt för dem de representerar.

Får jag påminna dig om vilka som slås mot IS? Exakt. Det är oftast muslimer.

Please. Sluta med SD-retoriken nu. Flyktingmottagning kostar initialt. Ingen har någonsin påstått annorlunda och ingen kallar Reinfeldt eller Borg för rasister, möjligen med undantag av avpixlatmobben som även krälar hit ibland.

Tror du handhar helt fel siffror nu. En fråga har ställt via flera olika barometrar om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken. Än så länge så har jag inte sett något annat parti än SD vinna just den frågan. Det betyder ju i så fall att SDs frågor om invandringspolitik har mest röster i det svenska samhället.

Nu ska jag vara tydlig och säga tt det absolut inte på något sätt är synonymt med vad folk kommer rösta, för många tycker säkert om andra partiers politik i det stora hela, men gillar SD's invandringspolitik bäst.

Men ändock, man kan säkert rösta på MP, S, M osv i valet, men tycker ändå att SD har bäst invandringspolitik... Värt att tänka på.

• Bejje
    Bejje skrev 2014-08-27 02:05:04 följande:

Tror du handhar helt fel siffror nu. En fråga har ställt via flera olika barometrar om vilket parti som har den bästa invandringspolitiken. Än så länge så har jag inte sett något annat parti än SD vinna just den frågan. Det betyder ju i så fall att SDs frågor om invandringspolitik har mest röster i det svenska samhället.

Nu ska jag vara tydlig och säga tt det absolut inte på något sätt är synonymt med vad folk kommer rösta, för många tycker säkert om andra partiers politik i det stora hela, men gillar SD's invandringspolitik bäst.

Men ändock, man kan säkert rösta på MP, S, M osv i valet, men tycker ändå att SD har bäst invandringspolitik... Värt att tänka på.

Jag stör mig dock på det eviga tjatet om att SD skulle ha rasistiska åsikter, men aldrig någonsin i media hör man exempel på varför det skulle vara så.

Vissa kanske innerst inne tycker att genom att SD vill hjälpa mångdubbelt fler personer på  annat sätt än att ta in dom i landet skulle vara rasistiskt, men då inser dom inte problemet i det stora hela, att är man human så vill man inte hjälpa några få på bästa möjliga sätt utan hjälpa så många man kan på något "sämre sätt". Ja alltså jämför det med att rädda folk som bor i et hus som brinner. Antingen hjälper man alla eller i alla fall så många man kan, med risken att vissa blir brännskadade, eller så hjälper man bara 10% av dom, men dom 10% kommer klara sig helt utan skador och får dessutom bidrag att komma igång med nytt boende och allt som där tillhör.

Är man human skulle man välja att rädda nästan alla, men utan någon extra hjälp, men är man icke SD så skulle man enligt den retoriken välja  några få som klarar sig utan problem och får dessutom nya bostäder allihopa och mat så dom klararar sig tills krisen är över.

Hjälpa få med lyx eller många utan lyx är frågan...

• Bejje

Nu har jag varit borta några dagar igen från forumet och missat vad som har hänt, men jag gissar på att det är det gamla vanliga?

Hur som helst, hur ställer ni er i det här forumet till att vissa personer river ner eller stjäl SD's valaffischer?

Jag tänker som så här, att om man tycker demokrati är en bra sak så skulle man aldrig göra nåt sånt. Endast de som hatar demokrati skulle göra nåt sånt, så hur kommer det sig att det finns så många i landet som absolut inte står upp för demokrati?

• Bejje
    Tonårsmamman1 skrev 2014-09-01 22:09:40 följande:
    26% vill öka invandringen. Det är dubbelt så många som förväntas röst på SD.

36% vill behålla dagens nivåer. Tre gånger fler än vad som förväntas rösta på SD.

SD vill minska invandringen med 90%.

En majoritet tar stort avstånd från SD:s invandringspolitik.
    Aqt skrev 2014-09-01 22:20:11 följande:
    Ja och 93 % tycker att vänsterpartiet inte är något att rösta på, 90 % gillar inte miljöpartiet.

Tror SD blir tredje största parti 12-13 %.

Ja vad är det man säger? Lögn, förbannad lögn och statistik?
    Ja som visats här och många andra gånger är det mycket enkelt att vrida statistik till sin egen fördel nästna oavsett hur ofördelaktigt läge man ligger i.

Det jag menar att är det är lätt att få SD att se ynkliga ut trots att över 10% av hela befolkningen antas rösta på dom. Det är alltså runt en miljon människor. Inga små siffror. Detta kan man så klart få att låta bra, men man kan lätt vända på det och låta som motsatsen, att nästan 90% tar avstånd från dom, men det är förstås lögn, för bara för att man uppgett att man vill rösta på annat parti än SD så betyder inte det att man tar avstånd från allt i deras politik.

Som många redan har tagit upp så visar undersökningar en majoritet av det svenska folket tycker att SD har den bästa invandringspolitiken. Det däremot säger ganska mycket och är en solklar förklaring till varför SD växer så mycket som dom gör då inget annat parti håller liknande invandringspolitik. 

• Bejje
    Kunigunda skrev 2014-09-02 06:11:52 följande:
    Du vet att hela befolkningen inte är röstberättigad va? Man räknar väl med ung 700000 röstberättigade inför valet?

SD-anhängare har helt klart ett mycket eget sätt att räkna... Är det för att ni förkastat den matematik vi andra lärt oss, med hänvisning till dess arabiska ursprung?
    Kanske är det så att jag siktar lite längre över 10% sträcket än du tror att jag gör :)
  • Bejje
    realist14 skrev 2014-09-06 11:01:32 följande:
    Ja vaknar man inte förrän det är för sent är det väl ett rejält lyckokast om man lyckas somna om igen :-/
    Här i Sverige belönas terrorister. De som åker iväg och krigar i t.ex. syrien och skapar terror, dom får sedan komma hem till Sverige och fortsätta åtnjuta vår välfärd. Varför Sverige i sätter lagar mot det övergår mitt förstånd. Andra länder har redan gjort det, men av någon anledning tycker inte Sverige att det ska anses kriminellt att åka iväg och mörda folk i islams namn och de är sedan så varmt välkomna tillbaka. 

Istället borde vi sätta lagar som säger att åker man iväg på en krigsresa så förlorar man sitt svenska medborgarskap och bli hemskickad.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?