Inlägg från: effemgea |Visa alla inlägg
  • effemgea

Varför hatar folk SD?

UPPERCASE skrev 2013-12-31 00:30:24 följande:
    Jag förstår mycket väl och det är en markant skillnad på AFA och tre idioter som går och provocerar på stan. 
    Först och främst min personliga uppfattning; Vänsterpartiet har klara kopplingar till AFA, de brukar dessutom få demonstrera i vänsterns tåg.
    Ungdomsledaren för vänsterpartiet blev avsatt för han ställde sig bakom dessa.

Var har du sett några "järnrörsslödder" på FL? Är du så inskränkt att du drar alla över en kam? Dessutom är det ingen vad jag vet som ens påstått sig ha någon som helst koppling till SD här annan än att de tänker rösta på detta parti nästa val.

Var har SD någon analys som säger att AFA tillhör någon av partierna, denna vill jag gärna se.
    FL är ju bara ett diskussionsforum, men det är här vi befinner oss så man kan utan att det blir alltför fel göra FL till måttstock för FL:s sverigedemokrater.

Det finns ett par SD-kluster (personer som skriver med fler än ett alias och/eller ständigt återkommer med nya alias efter att de blivit bannade) som skriver här som får järnrörsligans åsikter att framstå som rätt harmlösa.

Jag har numera slutat förvåna mig över att i princip ingen  annan sverigedemokrat någonsin har sagt ifrån gentemot dessa. Nu finns det ju lyckligtvis rätt många pk-ister som i stället väljer att markera mot dessa personer - och som skulle markera mot antidemokratiska och våldsbejakande extremism även från vänster om det hade förekommit någon sådan.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 01:39:02 följande:
    Språktest är inget annat än fascism. De som förespråkar språktester för medborgarskap är, möjligen omedvetet, fascister.

Sånt där löser ju arbetsmarknaden av sig själv. Om nån vill anställa en icke-svensktalande person på sitt företag så är väl det upp till honom eller henne. Och när det gäller kompetens för arbete inom offentlig sektor så kan man naturligtvis inte komma på tal om man saknar svenskan.

"Ju fler lagar, desto svagare stat", som det gamla latinska talesättet lyder.

Knäckfrågan är ju hur stor invandring vi ska ha i Sverige. Du verkar ha missförstått allting.

Jag tror att du gått lite vilse här.  Medborgarskap är inget krav för anställning och kommer heller aldrig att bli detta.

Knäckfrågan är inte hur stor invandringen är utan hur väl integrationen fungerar.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 11:05:58 följande:
    Jaså!?

Men nu är det ju så att det talas om "mångkultur" också, och om du nu inte har förstått det så åsyftar detta raka motsatsen till "integration". Sammanblandning av dessa begrepp sker regelbundet i massmedia, och ingen blir (tyvärr) tillfrågad om vad hen åsyftar, för att 'andemeningen' är den rätta, fållan i vilken debattören har infogat sig.

Sd förespråkar integration (invandrare anpassar sig till invandrarlandets kultur). T.ex. så som det tidigare var i Sverige

De andra partierna verkar mer vara inne på mångkultur (invandrare lever kvar i sin ursprungliga kultur, i det nya landet; parallellsamhällen, enklaver, uppstår). T.ex. de spansktalande områdena i Kalifornien

Du driver alltså Sd:s uppfattning i frågan.
    Philipsson skrev 2013-12-31 11:09:36 följande:
    Men vilket är skälet till att du vill ha språktest för invandrare då? Vilket är syftet?

Det enda som skulle hända med språktest är att en än större aversion gentemot mottagarlandet skulle uppstå.
    Det skulle underlätta om du inte använde dig av en egen begreppsapparat när du diskuterar med andra, risken är ju annars uppenbar att du såväl missförstår som känner dig missförstådd.

Det finns ingen motsättning mellan integration och mångkultur - jag anar att du inte förstått skillnaden mellan assimilering och integration.

Jag förespråkar alltså inte assimilation utan integration och anser att samhället är uppbyggd av en mängd subkulturer som är integrerade med varandra.

Vad gäller språktest och min inställning så är det samma där, du har inte läst ordentligt eller inte förstått. Jag orkar inte kolla vad jag skrev just nu, men jag är säker på att jag skrev något i stol med "skulle kunna vara ett led i i att fylla medborgarskapet med mer innehåll. Om du undersöker frasen "skulle kunna vara" kommer du så småningom att förstå att den kan användas för att markera osäkerhet. Jag vet inte om ett språkkrav är bra eller dåligt, kanske främst för att jag inte vet om det är nödvändigt att försöka skapa mer innehåll i begreppet svenskt medborgarskap. Men om det skulle vara bra, så handlar det ju om integration och samhörighetskänsla.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 14:32:27 följande:
    Jag tror du måste läsa på litet först för att förstå vad jag menar. Eller det kanske inte är intressant för dig, att läsa på.

Anser du eller anser du inte att det ska vara ett villkor för flyktinginvandrare som kommer till Sverige, att de studerar svenska för att få s.k. försörjningsstöd (så är det de facto idag).

Kan du svara på denna enkla fråga.
    Nej, det kan jag inte. Jag anser inte att man måste ha en åsikt i varje fråga - att jag kom in på språkkrav berodde på att Chazz tog upp det gamla FP-kravet om språkkrav ism medborgarskap till diskussion.

Man varken kan eller bör  ha en bestämd uppfattning i varje fråga, men utan att vara insatt tycker jag väl att det verkar som ett rimligt krav. Vilka är dina argument mot dagens system?

Men på något vis har jag fått en bestämd uppfattning att du fåfängt kämpar för att påvisa att alla partier i riksdagen i nuläget är för en begränsad invandring - att dagens system i sig begränsar invandringen - och att man inte kan klassa SD som främlingsfientligt för att partiet vill begränsa invandringen.

Ur mitt perspektiv gör du då tankefelet att du målar upp en bild av hur folk uppfattar SD och därefter går till angrepp mot din egen bild. Problemet är att få om ens någon klassar SD som främlingsfientligt för att de vill begränsa invandringen, det är ett epitet de förtjänar av helt andra skäl.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2013-12-31 16:53:11 följande:
    Men då är du ju för integration. Det kan du liksom inte komma ifrån. Man kan liksom inte avstå från att ha synpunkter i frågor som rör denna problematik; då flyr man ju frågeställningarna, gör dem enklare än vad de är.

Jag är för integration och för mig är det inget problem alls att svenskundervisning är ett obligatorium. Däremot är jag emot stimulering av mångkulturalism med politiska medel.
    Nej, men det är heller inte något jag försöker komma ifrån, liksom.

Fast för ett ögonblick blir jag nyfiken - hur tänker du dig egentligen att sådana som jag ser på invandring och invandrare? Att mångkultur borde innebära en mängd av autonoma enheter utan något egentligt samband sinsemellan? Att det inte i första hand ska vara invandrarna som ska anpassa sig till oss, utan att det ska vara något slags ömsesidigt givande och tagande i lika stor utsträckning?

Jag kanske missförstår dig - eller också har du missförstått det politiskt korrekta Sverige fullständigt.
  • effemgea
    sjuttiofemman skrev 2014-01-01 12:03:34 följande:

Jag skrev orättvisor också, det är allt annat än rättvist att anklaga de som kommer hit för att orsaka de problem som de flyr från.
    Uppercase är inte den mest toleranta personen..
    Jag tycker Uppercase var lite intressant. Till skillnad från de flesta andra sverigedemokrater försökte hen stundtals resonera. Det är inte omöjligt att hen inte bara flyr  till avpissat för att skvätta på invandrare - utan att hen också funderar på varför han inte klarade av att möta motstånd.

Och att fly är faktiskt ett mänskligt sätt att hantera situationer man inte klarar av. Egentligen handlar ju nästan allt om som sverigedemokrater skriver om detta, att de tycker fel sorts människor flyr till Sverige, att det borde vara norrmän som flydde hit, inte muslimer eller analfabeter eller somalier. En slags SD-paradox, där de som borde vara välkomna inte har behov av skydd, medan de som har behov av skydd inte är välkomna för att de har fel utbildning, fel religion och fel hudfärg.
  • effemgea
    Thomas66 skrev 2014-01-01 21:07:31 följande:

Han har väl inte flytt, tycker att han verkade sansad. Finns väl ingen större vits att argumentera med allt för länge. Dett finns ingen fördel med invandring som sker idag mera än att vara snäl, det är inget fel med det men då skriver man det. Tror att dom flesta tröttnar på att höra järnrör och allt vad det är i långa inlägg helatiden . Har aldrig någonsin sätt något argument som håller, från dig eller någon annan av dina kamrater här. Blir mest förundrad att ni orkar rapa samma saker månad ut och in, och det roligaste är när ni tror att ni skriver bra, när det enbart är svammel.
    Visst, det är samma argument, men det beror ju på att SD-klanen upprepar samma påståenden i evighet.

Personligen tror jag att det vore bättre om klanen kom ut ur garderoben och konstaterade att de vill värdera människor olika, att det handlar om invandrare från vissa områden som SD-klanen reagerar på.

Det är egentligen det allt handlar om - att SD-klanen inte förstår att Sveriges asylpolitik inte bedömer människor efter ursprung utan som individer.

Och visst flydde Uppercase. Hen ville framstå som en resonabel klanmedlem men fann att det inte var möjlig i en miljö där hen inte enbart var omgiven av andra sd-aktivister.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-01-04 00:47:26 följande:
    Som sagt en till som försvarar rasistiska uttryck.

Inte en enda SDare har klivit fram och sagt annat än försvarande saker om ordet "neger". Konstigt.
    Nej, knappast.

Snarare vore det konstigt med motsatsen.

Sverigedemokrater är tvådimensionella. På den ena sidan har vi Ekeroths kloak avpixlat där klanen lapar i sig exempel på invandrarplågan och på den andra sidan en ömkansvärd varelse som gråtskrikande glappar samma budskap i evighet: Dom kallar oss rasister, dom kallar oss rasister, dom kallar oss rasister.

2014 nu och valår. Hur utgången än blir är en sak given - inget parti kommer att samarbeta med Åkessons klan.

SD-flocken får fortsätta att sprätta runt på nätet och kackla medan Sverige i övrigt diskuterar framtidsfrågor eller bara är tillfreds med att bo i ett av världens bästa länder, där - tack och lov - SD-klanen är en lika skränande som betydelselös flock.

Vi var ute på stan och gick idag. Inget jag brukar tänka på normalt men i kväll slog det mig hur många skiftande utseenden eller ursprung man möter. Vi svenskar ser helt annorlunda ut idag jämfört med för 30 år sedan. Det har hänt mycket, och det är inte så svårt att förstå att man kan hitta enskilda individer som vill skylla egna misslyckanden på invandringen - och i SD samlas de ryggradslösa, självömkande klientelet.
  • effemgea
    nihka skrev 2014-01-04 02:03:08 följande:
    Inte en enda SDare har uttalat sig annat än försvarande över användandet av ordet "neger" som kom från gissa vilket håll - javisst - en SDare.

Inte en enda och då har jag haft frågan öppen hela kvällen. Det är som att det gör fysiskt ont för en SDare att kritisera en annan SDare. Det som tycks uppröra är inte att någon kommer med rasistiska uttalanden utan att någon påtalar att någon kommer med rasistiska uttalandenFörvånad

Nej, sånt händer inte.

Sekten håller ihop, typ.

Där kan du se en tydlig skillnad mellan sverigedemokrater och oss övriga - iofs så skapar väl känslan av utanförskap en stark sammanhållning och lojalitet internt - men det är ju också sektmekanismer.

Men vänta bara till dess att klanen spricker , då kommer det att bli ett liv och ett kiv utan dess like och allt gammalt  instängt kommer att vädras offentligt.
  • effemgea

[quote=72133573][quote-nick]nihka skrev 2014-01-05 02:15:23 följande:[/quote-nickå]Ser att Suffering har hunnit avverka ett antal nya nick senaste dygnet och att hen nådde det sedvanliga stadiet där det hätska hatet för vad hen betecknar som "negrer" hann jobba upp sig till nästan full styrka.[/quote] Tror du missade flockledarens fantasi. Där hen lät dig bli gruppvåldtagen av fyra araber. Reaktionerna blev de väntade. Någon anständig kallade tilltaget talibanfasoner medan några andra upprördes över att en "patriot" jämfördes med talibaner. Jag sparade ner flockledarens våldtäktsfantasier och kan inboxa dig dem om du vill. I vart fall tycker jag att du ska vara mycket försiktig med allt personligt, det verkar som flocken är fixerad av dig.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?