Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2014-04-22 11:32:42 följande:

Pja många har fördomar om somalier, att de skulle vara lata tex. Det är rasism. Eller att thailändskor skulle vara extra energiska. Att thailändskor och norrmän skulle vara lättare att integrera beror sannolikt på att de har fler kopplingar till det svenska samhället, tex är det vanligt att thailändskor gifter sig med svenska män i samband med att de flyttar hit. Då finns det en naturlig inkörsport i det svenska samhället. Andra invandrare har kanske inte det och får svårare att tex få ett arbete då kontakter är mycket viktigt för att få en anställning.
    Gäller det bara somalier? Om jag säger att en svensk är lat, är jag rasistisk mot svensken då?
  • Gert
    sjuttiofemman skrev 2014-04-22 11:32:42 följande:

Pja många har fördomar om somalier, att de skulle vara lata tex. Det är rasism. Eller att thailändskor skulle vara extra energiska. Att thailändskor och norrmän skulle vara lättare att integrera beror sannolikt på att de har fler kopplingar till det svenska samhället, tex är det vanligt att thailändskor gifter sig med svenska män i samband med att de flyttar hit. Då finns det en naturlig inkörsport i det svenska samhället. Andra invandrare har kanske inte det och får svårare att tex få ett arbete då kontakter är mycket viktigt för att få en anställning.
    Jag tror att du inte vet vad rasism är. Du jämför lathet med rasism. Om jag säger att greker är lata, då är jag fördomsfull men knappast rasistisk. Alla fördomar är inte rasistiska. Det är något du måste lära dig.
  • Gert
    Naranjos skrev 2014-04-22 19:19:26 följande:
    Snart i en stadsdel nära dig.....
    Jag tycker att Anders Wilhelmsson ska föregå med gott exempel och leva som han lär.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 19:51:56 följande:
    Jag tror att det är du som inte vet vad rasism är. Naturligtvis är det rasism att påstå att alla greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
    Jag skrev inte alla greker. Jag skrev greker.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:07:11 följande:
    Noterat. Naturligtvis är det rasism att påstå att greker är lata. Fördomar om folkgrupper är ju själva definitionen av rasism.
    Du gör samma fel som sjuttiofemman. Ni jämför lathet med rasism.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:19:21 följande:
    "Lathet" tillhör ingen egen kategori av negativa egenskaper som inte platsar under vad man kan tycka att en folkgrupp har för egenskaper. Givetvis är det rasism att påstå att en viss folkgrupp delar en egenskap som lathet. Du är verkligen ute och cyklar mer än vanligt här. Vad får dig att påstå så bisarra saker?
    Det var sjuttiofemman som påstod att somalier var lata. Då gav jag frågande exempel på om det var rasistiskt att kalla svenskar och greker för lata. Tydligen är det också rasistiskt. 

Är det även rasistiskt att säga att mexikaner är tjocka, afrikaner är svarta, ryssar är alkoholister och asiater är korta?
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:36:18 följande:

När man kollektivt försöker häfta på folkslag olika negativa egenskaper är det rasism. Döm sedan själv.
    Negativa egenskaper? Det är upp till betraktaren att bestämma vad som är negativa egenskaper. Du kanske ser lathet, vara kort,  vara svart som negativa saker, men det gör inte jag. Därav kallar du mig rasist, fast jag inte är det.
  • Gert
    nihka skrev 2014-04-22 20:52:08 följande:
    Vanligast är att det handflar om negatíva saker. "Alla svarta dansar så bra" är också rasism. Tänk generaliseringar om folkslag utan statistiskt underlag och det behöver inte ens vara folkslag utan det kan vara andra grupper också.

Vad du anser är negativt och inte är förstås underordnat. Det som är intressant är om de du pekar ut med dina generaliseringar anser att det är negativt. Få torde känna sig smickrade av att kallas lata.
    Jag tycker helt ärligt att svarta människor har bättre musikalitet än vita människor. Speciellt inom rytm.  Svarta är även snabbare och starkare än vita. Det är alltså enligt dig rasistiskt att säga dessa saker. Jag blir ju verkligen inte förvånad. 
  • Gert
    Dorian Ertymexx skrev 2014-04-22 20:55:43 följande:
    Precis som vi tycker att SD ska göra när de vill hjälpa flyktingar "på plats". Tror SD skulle vinna mycket på att Söder, Ekerotharna och några toppnamn till drog ned med litet folk och pengar och faktiskt hjälpte till på plats.
    För några veckor sen besökte Jimmie Åkesson ett jordansk flyktingläger. Jag undrar om Anders Wilhelmsson kommer öppna sin dörr för en flyktingfamilj.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?