sjuttiofemman skrev 2014-02-25 12:28:13 följande:
Det är ingen som sagt något om stora invandrargäng, var har du fått det ifrån?
Däremot säger han att det fanns grupperingar (ett finare ord för gäng) med invandrare som ibland tog till våld och hotade med kniv. Denna beskrivning känner inte andra igen.
Och frågan är hur Åkesson kunnat märka av det eftersom han uppenbarligen varken ser och hör den uppenbara rasism som fanns (och finns) inom Sd. På den tiden var det än mer öppet och personer vittnar om hans rasistiska åsikter på den tiden.
Keiko35 skrev 2014-02-25 13:06:44 följande:
Jaha, det var ordet "stora" som du störde dig på. Men jag tycker ändå att du medvetet förvanskar det han sagt. Han har inte sagt att invandrargäng styrde i Sölvesborg. Vad gäller våldet så gällde det samtliga grupper, han säger inte att det bara var invandrargruppen som tog till våld.
Ja det är en väsentlig skillnad på stor och inte stor. Åkesson nämner grupperingar och ordet "gäng" är talspråk för just grupperingar. Han vill på ett subtilt sätt få det att framstå som att invandrare är onda och vill ta över vår fina sverige. Problemet är att andra som bodde i området på den tiden inte känner igen beskrivningen och med sättet att uttrycka sig spelar han på folks rädslor och fördomar. Det är samma retorik som rasister använder.
Jaså när nämner han "samtliga grupper" då? Jag hörde bara invandrargrupperingar. Blir lite rörigt i åkessons tal där, först är det invandrarna som var problemet och sen är alla problemet. Hur ska han ha det egentligen..? Men skriv ut när han säger det så kan jag lyssna :)