Inlägg från: sjuttiofemman |Visa alla inlägg
  • sjuttiofemman

Varför hatar folk SD?

Keiko35 skrev 2014-02-25 09:35:56 följande:
    Jag tittade på programmet men uppfattade inte alls att han sa att stora invandrargäng styrde i Sölvesborg.

12:30 in i intervjun och lite framåt hävdar han att invandrarna bland annat hotade honom med kniv. IRM har intervjuat personer som också funnits i området, de känner inte igen den beskrivningen.

www.svtplay.se/video/1838351/del-6-av-8-jimmie-akesson

Dessutom hävdar Åkesson vid flera tillfällen att han inte märkte av någon rasism inom det Sd han gick med i. Märkligt med tanke på att rasismen var så uppenbar och tydlig i partiet, de försökte inte ens dölja det som idag. En klasskamrat som gick med Åkesson på gymnasiet har sagt att Åkesson hade tydligt rasistiska åsikter redan då.

Vad behöver du mer veta?
  • sjuttiofemman
    Keiko35 skrev 2014-02-25 10:16:14 följande:
    Jag lyssnade på inslaget med knivhistorien, han säger inte att det var stora invandrargäng som hotade med kniv, han säger att det uppstod grupperingar på den gård han bodde på, de var 5-8 år, en gång hotades han med kniv. Så det är klart att det är lögn att det drog runt stora invandrargäng som styrde och drog kniv. Men det är ju inte Åkesson som säger det.

Det är ingen som sagt något om stora invandrargäng, var har du fått det ifrån?

Däremot säger han att det fanns grupperingar (ett finare ord för gäng) med invandrare som ibland tog till våld och hotade med kniv. Denna beskrivning känner inte andra igen.

Och frågan är hur Åkesson kunnat märka av det eftersom han uppenbarligen varken ser och hör den uppenbara rasism som fanns (och finns) inom Sd. På den tiden var det än mer öppet och personer vittnar om hans rasistiska åsikter på den tiden.
  • sjuttiofemman
    Keiko35 skrev 2014-02-25 12:49:59 följande:
    Du skriver här att invandrargäng styrde i Sölvesborg enligt Åkesson.

Ja du skrev "stora" invandrargäng och det var inte vad jag skrev. Det var en överdrift från din sida för att försöka slå sönder mitt argument.
  • sjuttiofemman
    sjuttiofemman skrev 2014-02-25 12:28:13 följande:
    Det är ingen som sagt något om stora invandrargäng, var har du fått det ifrån?

Däremot säger han att det fanns grupperingar (ett finare ord för gäng) med invandrare som ibland tog till våld och hotade med kniv. Denna beskrivning känner inte andra igen.

Och frågan är hur Åkesson kunnat märka av det eftersom han uppenbarligen varken ser och hör den uppenbara rasism som fanns (och finns) inom Sd. På den tiden var det än mer öppet och personer vittnar om hans rasistiska åsikter på den tiden.

Keiko35 skrev 2014-02-25 13:06:44 följande:
    Jaha, det var ordet "stora" som du störde dig på. Men jag tycker ändå att du medvetet förvanskar det han sagt. Han har inte sagt att invandrargäng styrde i Sölvesborg. Vad gäller våldet så gällde det samtliga grupper, han säger inte att det bara var invandrargruppen som tog till våld.

Ja det är en väsentlig skillnad på stor och inte stor. Åkesson nämner grupperingar och ordet "gäng" är talspråk för just grupperingar. Han vill på ett subtilt sätt få det att framstå som att invandrare är onda och vill ta över vår fina sverige. Problemet är att andra som bodde i området på den tiden inte känner igen beskrivningen och med sättet att uttrycka sig spelar han på folks rädslor och fördomar. Det är samma retorik som rasister använder.

Jaså när nämner han "samtliga grupper" då? Jag hörde bara invandrargrupperingar. Blir lite rörigt i åkessons tal där, först är det invandrarna som var problemet och sen är alla problemet. Hur ska han ha det egentligen..? Men skriv ut när han säger det så kan jag lyssna :)
  • sjuttiofemman

Nu framträder en annan av dem som gått på samma skola som Åkesson, hon menar att det var Åkesson själv som stod för gängbildning och polarisering. Person efter person framträder nu och menar att Åkesson ljuger, måste vara jobbigt för honom nu..

wp.me/p2oCcR-3vA

• sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-25 15:08:34 följande:
    Ptja, just den här Kari Svahn förefaller enligt den här artikeln ha varit medlem i Ung Vänster på den tiden.

Man ser väl det man vill se. Är man präglad av sverigedemokratiska värderingar, som Jimmie, är det dem man mäter samhället efter. Är man präglad av vänsterpartistiska dito, som Kari, är det dem man mäter samhället efter. Att kategoriskt avfärda bara en sida som raktigenom lögnaktig och den fina gamla goda vänstern som raktigenom sanningsenlig är dock inget jag tänker ställa mig bakom i någon form. Är det så svårt att inse att folk faktiskt kan se saker på diametralt olika sätt, utan att nödvändigtvis fabulera?

Alla andra har fel, Åkesson har rätt. Så talar en vit kränkt man som blivit påkommen med tidernas lögn.

Bara nyfiken, mellanstadieläraren i artikeln du länkar till, hon har också varit medlem i vänsterpartiet? Samma sak med den här företagsledaren inom IT-sektorn? Alla som inte är med Sd är alltså "kåmmunister"?
  • sjuttiofemman
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-02-25 16:53:51 följande:
    Jag vet inget om de andra personernas politiska bakgrunder. Kommunist stavas för övrigt med O, inte Å. Och att du, av alla, skulle missuppfatta mig var inte direkt oväntat.

Jag missuppfattar inget, det är inte bara en utan det börjar bli ett antal nu som ger en helt annan bild av sölvesborg på 80-talet än vad Åkesson gjorde. Det tolkar jag och uppenbarligen fler än mig som att Åkesson försöker dikta ihop en snyfthistoria om dumma invandrare som präglade honom för livet, när det i själva verket var tvärtom. Varför försvarar du honom om du ändå inte är sverigedemokrat?

Och angående min stavning av ordet kommunist så var jag lite elak och anspelade på intelligensnivån hos Åkessons partikamrater från 90-talet bärandes bomberjackor, dr Martens och rakat huvud. "Ut med packet, sha la la la la" skanderade de och när Åkesson kom in i riksdagen 2010 var det samma ramsa med med Jimmie Åkesson istället för "ut med packet". Slump? Knappast, det är samma puckon men med skjorta och kostym istället för bomberjackor. Har dock svårt att tänka mig att åsikterna är annorlunda..
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-25 17:45:58 följande:
    Man börjar faktiskt undra om det är olagligt att vara rasist. Det är så tongångarna går, tycker jag. Men nu var exemplet en metafor om du inte förstod det.

Ja det kan vara olagligt att vara rasist, det kallas hets mot folkgrupp. I det här fallet blir folk förbannade när Åkesson sitter och skuldbelägger invandrare som inte ens har med saken att göra. Det är ungefär som att säga att det är kvinnans fel att hon blir våldtagen. Eller offrets fel att hen blir rånad.
  • sjuttiofemman
    Philipsson skrev 2014-02-25 17:56:50 följande:
    Nej, det vet vi ju att du är moderat, d.v.s. sållar dig till samma politiska gruppering som bl.a. Berlusconi.

Välkommen tillbaka, jag skrev några inlägg riktade till dig men lägligt nog så försvann du. Nej, jag är inte liberal. Min politiska övertygelse är en syntes av flera politiska inriktningar som inte finns inom alliansens ideologi. Jag förespråkar rättvisa och det ordet vet Reinfeldt & co inte vad det betyder.
  • sjuttiofemman
    Gert skrev 2014-02-25 18:02:27 följande:
    Åkesson skuldbelägger inte invandrare. Han skuldbelägger politikerna. Är det så svårt att förstå?

Och vad har politikerna för skuld i att Åkesson uppfattade att invandrar-grupperingarna satte skräck i Sölvesborg?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?